sâmbătă, mai 18, 2024
ACTUALITATECarnagiul provocat de mașinile electrice este doar la început. Vom ajunge să...

Carnagiul provocat de mașinile electrice este doar la început. Vom ajunge să vedem o piață neagră a camionetelor Transit de ocazie?

„Acestea sunt mai ieftine de utilizat. Ele pot fi mai simplu de fabricat. Și, bineînțeles, sunt mult mai bune pentru mediu, jucând un rol crucial în atingerea obiectivelor noastre de reducere a emisiilor de carbon”.

Dacă ne întoarcem în urmă cu doar câțiva ani, mașinile electrice reprezentau viitorul. Cu toate acestea, săptămâna aceasta, s-a aflat că Ford va trebui să limiteze drastic oferta de mașini pe benzină pentru a evita plata unor amenzi uriașe pentru că nu a vândut suficiente. Acum trebuie să ne temem că măcelul mașinilor electrice abia a început – politica Net Zero se va transforma într-un baros pentru dezindustrializarea Occidentului, iar China este singurul câștigător clar, scrie Matthew Lynn într-un editorial din The Telegraph.

La fel ca în cazul unei mari părți din legislația adoptată în ultimii cinci ani, stabilirea unei cote pentru procentul de vehicule electrice pe care companiile trebuie să le vândă a părut probabil o idee bună la momentul respectiv. În prezent, producătorii trebuie să se asigure că 22 % din mașinile pe care le transferă de pe piață sunt alimentate cu baterii, crescând constant până la 80 % până la sfârșitul acestui deceniu și 100 % până în 2035. Dacă nu-și ating cota, directorii executivi vor primi zece ani de muncă silnică în Siberia (de fapt, este vorba de o amendă de până la 15.000 de lire sterline pentru fiecare vehicul, dar, cu toate acestea, pare extrem de draconică). La fel ca planificatorii sovietici din anii 1950, arhitecții acestei legislații au presupus, probabil, că tot ce trebuie să faci este să stabilești o țintă și totul va merge de la sine.

Citește și: Ecologiștii din UE cer oprirea construirii de drumuri noi și autostrăzi. ONG-urile se tem că noii europarlamentari vor revoca termenul de 2035 pentru interzicerea mașinilor clasice

Problema este că, în Marea Britanie, cotele nu funcționează mai bine decât pe vremea Rusiei comuniste. Vehiculele electrice au câteva probleme serioase: autonomia nu este suficient de bună, nu am construit suficiente puncte de încărcare pentru a le alimenta, facturile de reparații sunt scumpe, asigurările sunt ruinătoare, iar prețurile la mâna a doua sunt în scădere. Odată ce toate materiile prime și costurile de transport sunt luate în considerare, s-ar putea ca acestea să nu fie mult mai bune pentru mediu.

Cu toate acestea, cei care au impus această legislație întreprinderilor nu par să se fi gândit prea mult la ce se va întâmpla dacă nu se respectă cota. Acum, Ford, unul dintre cei mai mari giganți auto din lume și încă un producător important în Europa, a oferit un răspuns. „Nu putem împinge vehiculele electrice pe piață împotriva cererii”, a declarat Martin Sander, directorul general al Ford Model eEurope, în cadrul unei conferințe care a avut loc săptămâna aceasta. „Nu vom plăti penalități… Singura alternativă este să ne retragem livrările de vehicule [cu motor] în Marea Britanie și să vindem aceste vehicule în altă parte.”

De fapt, Ford își va limita vânzările de mașini în Marea Britanie. Dacă ați pus ochii pe un model nou, uitați de el. Va trebui să vă puneți numele pe o listă de așteptare, așa cum germanii din Est au trebuit să aștepte ani de zile pentru un Trabant. La naiba, s-ar putea chiar să vedem o piață neagră a camionetelor Transit de ocazie. Ford este primul care a spus-o în public, dar putem fi siguri că toți ceilalți producători se gândesc la același lucru. Ei nu pot absorbi amenzi uriașe. Singura alternativă este să limiteze vânzările de mașini pe benzină.

Situația devine și mai gravă. Exact în același timp în care companiile occidentale își restrâng producția, producătorii chinezi de vehicule electrice încep să se debaraseze de marfa lor în Occident la prețuri artificial de mici, în mare parte datorită sprijinului generos din partea Beijingului. Marea Britanie și restul Europei se confruntă acum cu o alegere teribilă. Fie acceptăm aceste importuri masive – și toate emisiile încorporate asociate cu transportul lor în întreaga lume – fie asistăm la prăbușirea industriei noastre autohtone. Fie impunem tarife uriașe la importurile chinezești și privim cum crește costul condusului.

Nu este vorba doar de mașini. Costurile energiei au crescut în spirală pentru că refuzăm să dezvoltăm petrolul și gazele naturale, suntem prea nervoși în privința fracturării – chiar dacă aceasta a avut un succes uriaș în SUA (mai ales sub președinții de extremă dreapta Barack Obama și Joe Biden) – și ne bazăm prea mult pe energia eoliană și solară intermitentă. Unele firme din industria chimică și din industria grea abandonează Europa pentru că nu-și mai pot permite să plătească facturile la energie. Avem reguli privind lanțul de aprovizionare care strivesc încet-încet viața lanțurilor de retail și de modă. Și am încărcat companiile cu atât de multe obiective climatice încât sunt practic incapabile să mai investească. Pas cu pas, Europa se dezindustrializează, cedând poziția de lider Chinei și devenind astfel mai săracă.

Citește și Ce am văzut eu la „21 de rubini”

Este o nebunie. Abordarea noastră către Net Zero se transformă în cel mai mare act de autodepășire economică din ultimele generații. Nu trebuie să fie așa. Da, emisiile de carbon trebuie să fie reduse în mod constant. Dar acest lucru nu înseamnă că legile cererii și ofertei au fost suspendate sau că putem pur și simplu să impunem ce produse vor să cumpere clienții sau să ignorăm dacă industriile noastre pot rămâne competitive pe piața globală. Și nici nu are sens să ne reducem emisiile înaintea restului lumii.

În schimb, trebuie să rupem actualul nostru plan privind clima și să o luăm de la capăt, iar de data aceasta să ne asigurăm că protejăm standardele de viață și marile noastre companii. Între timp, înscrieți-vă pentru un nou Ford cât mai curând posibil. Ceea ce a fost o mașină accesibilă, de zi cu zi, va fi în curând în criză – iar așteptarea ar putea fi lungă.

Cererea pentru mașini electrice s-a terminat

Este opinia lui Sir Jim Ratcliffe, unul dintre cei mai mari industriași britanici și el însuși producător de mașini electrice, Ineos.

Mașina electrică nu este populară în prezent. Toți cei care au adoptat-o de timpuriu și-au cumpărat mașinile, așa că acum giganții auto trebuie să convingă „clienții obișnuiți” de avantajele electricității. Nu au nicio șansă, scrie în The Telegraph.

Există un dezavantaj fundamental al mașinii electrice. Pur și simplu nu face ceea ce vă doriți să facă o mașină. Nu te duce de la A la B în mod fiabil dacă faci o călătorie lungă. Și nu aveți nicio idee dacă veți reuși să o alimentați. Puneți toate acestea cap la cap și se numește „anxietate de autonomie”. Și este foarte reală.

Electricitatea este foarte bună pentru o călătorie locală scurtă, dar dacă vă decideți să plecați la drum, uitați de ea. Și, prin urmare, cererea a scăzut. Tesla concediază 14.000 de muncitori. În martie, vânzările germane de mașini electrice s-au prăbușit cu 30 %. În Marea Britanie, nu poți să dai o mașină electrică la mâna a doua.

Politicienii au visat la agende verzi care să le aducă voturi și la schimbări utopice în domeniul ingineriei și al energiei. Desigur, visele nu trebuie să fie neapărat reale. Nu trebuie să țină cont de nevoile consumatorului, de aspectele practice ale instalării unei infrastructuri noi și colosale și de mica problemă de unde provine toată această energie electrică. Din cărbune, poate?

Trecerea transportului de la combustibilii fosili direct la cel electric nu este ca și cum ai aprinde un întrerupător de lumină. Însăși noțiunea este o nebunie, motiv pentru care SUA preconizează că, până în 2050, numărul de mașini electrice va fi de numai 20 %. În Europa, idealiștii noștri se îndreaptă spre 100 %.

Soluția nu este dificilă. Trebuie să existe o perioadă de tranziție între combustibilii fosili și combustibilii verzi. Iar în timpul acestei tranziții, lumea trebuie să instaleze infrastructura și modificările energetice necesare, iar pe toată durata fazei de tranziție, „traiectoria” către combustibilii verzi trebuie să fie pozitivă.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

10 COMENTARII

  1. Îți spun și de ce poluarea nu poate fi lăsată la liberul arbitru: pentru că nimeni nu va face nimic, e simplu. Va continua să ardă fosil, pentru că este.
    Îți dau un exemplu. Am un vecin patron, bani câți vrei. Eu mă chinui să instalez niște panouri prin casa verde, el ar putea să-și pună oricând, oricât, e milionar. Dar, mi-a și spus, pentru el curentul și gazul sunt ieftine.
    Așa gândesc mulți, de ce să dea pentru depoluare, mai bine își schimbă mașina cu una mai mare, mai tare, etc.
    În acest mod, Pământul va fi pa!
    Depoluarea nu este ieftină și cineva trebuie să o plătească.
    Sincer, îi admir si ii salut pe cei care își iau din buzunar ca să facă ceva în acest sens, orice!
    Din păcate, restul trebuie obligați, fiindcă îi doare-n cot, dacă stăm după ei, vor face exact ca vecinu’.

  2. Mai cacanarilor
    Nu vi se pare absurd ca in timp ce cititi sa va apara tot felul de reclame la niste articole de doi lei pe care nu vrei sa le citesti?
    de ce naiba acest comportament agresiv?

  3. Vorbește de Germania din Est, de parcă nu ai trai în România. Cat așteptai ptr o Dacie la vremea lui Ceașcă. Și puneai și banii dinainte, fără a primi nici o dobândă, după anii de așteptare. Hoție pe față. Și de aici au venit banii ciordit de securiști și stiliștii de partid după 90.

  4. Cornele, ce spui tu nu are legătură cu articolul. Dovadă că ești slugă spălată pe cap cu “green deal” care mai mult omoară mediul.

    • Pentru “Cineva”
      Dacă aveai bun-simț, nu atacai la persoană.
      Fiecare e liber să comenteze cum vrea, respect părerea oricui are bun-simț.

  5. Din cauza imbecililor astora de la ue au aparut pe piata toate rahaturile de masini. Ca sa se incadreze producatorii in normele sufletului. Motoare de drujbe pe ditai suvurile, tot felul de ciudatenii electrice scumpe si proaste, alte ciudatenii hibride.
    Nu mai ai de unde alege o masina decenta.

  6. Articole plătite de petroliști, părerea mea. Ce să vezi, nu e bun domle electricul, “trebuie petrol și gaze..”.
    Serios? Iaca descoperă omenirea acum că se poate și fără, pentru că soarele da într-o oră energie pe Pământ, cât consumă omenirea într-un an de zile. Doar să-l folosești.
    Încep să se prindă și oamenii, însă, piedicile puse de unii din sistem continuă, pentru că sunt foarte mulți care câștigă enorm din petrol și gaze.
    De ce să facem asta? Pentru că unii sunt dispuși să facă planeta praf pentru bani și își construiesc buncăre, de parcă acolo nu vor respira aer…
    Stați liniștiți, deja se scot pe piață baterii care surclasează orice rezervor de benzina, iar în câțiva ani va fi plin de electrice, așa cum se întâmplă inclusiv în.. China, ce să vezi.

    • Păi dacă sunt așa de bune, de ce suntem obligați să le luăm, aruncând în haos economia? Adică, să lăsăm piața să decidă: oamenii le vor cumpăra dacă sunt mai bune. Dacă impunem cote, se va termina prost, exact ca-n comunism.

      PS: Sir Jim Ratcliffe este producător de mașină electrică…

      • Îți spun și de ce poluarea nu poate fi lăsată la liberul arbitru: pentru că nimeni nu va face nimic, e simplu. Va continua să ardă fosil, pentru că este.
        Îți dau un exemplu. Am un vecin patron, bani câți vrei. Eu mă chinui să instalez niște panouri prin casa verde, el ar putea să-și pună oricând, oricât, e milionar. Dar, mi-a și spus, pentru el curentul și gazul sunt ieftine.
        Așa gândesc mulți, de ce să dea pentru depoluare, mai bine își schimbă mașina cu una mai mare, mai tare, etc.
        În acest mod, Pământul va fi pa!
        Depoluarea nu este ieftină și cineva trebuie să o plătească.
        Sincer, îi admir si ii salut pe cei care își iau din buzunar ca să facă ceva în acest sens.
        Din păcate, restul trebuie obligați, fiindcă îi doare-n cot, dacă stăm după ei, fac exact ca vecinu’.

  7. în SUA (mai ales sub președinții de extremă …

    chiar conteaza care extrema?
    “conservatorii” americani spun ca biden e de stanga….dar evident ca NU CONTEAZA!

    BASEDIA O FI FOST DE STANGA SAU DE DREPTA?

    asta cu stanga/drepta e inventia stim noi cui,o ranga aruncata aiurea
    cat sa le blocheze prostilor putinele procese mentale,
    “monkey wrench”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,400FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE