vineri, ianuarie 17, 2025
ȘTIRITotalitarismul se instalează cu pași repezi: Cetățenii riscă să fie amendați dacă...

Totalitarismul se instalează cu pași repezi: Cetățenii riscă să fie amendați dacă anunță public cu cine votează

O OUG al Guvernului prevede sancțiuni pentru cetățenii care își vor exprima, public, preferința electorală pentru un candidat la președinție sau dimpotrivă, îndemnul de a nu vota pe cineva.

Proiectul prevede că„este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”.

Încălcarea acestor dispoziții constituie contravenție, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei, notează RostOnline.

Mai mult, proiectul de OUG prevede măsuri draconice pentru rețelele sociale, dacă nu se conformează regulilor Guvernului.

Astfel, plângerile legate de campania electorală pe marile rețele vor fi soluționate de Biroul Electoral Central, deciziile se vor comunica de îndată Autorității Electorale Permanente (AEP), care le va transmite marilor platforme online, care vor avea un termen de 5 ore pentru a elimina conținutul ilegal, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri.

Publicarea de materiale electorale va deveni un coșmar, deoarece actorilor politici vor fi obligați să respecte niște condiții draconice, desprinse din distopiile totalitare.

Materialele trebuie să conțină următoarele informații:

– o indicație că este vorba de un material publicitar politic;
– identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poştală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;
– o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovări electorale plătite.

Protest

11 organizații au atenționat joi, după ce guvernul a aprobat ordonanța că oamenii simpli ar putea fi afectați de noile prevederi introduse de Executiv fără o dezbatere publică: „Sunt multe aspecte din proiectul propus care pot afecta drepturi fundamentale, cum ar fi libertatea de exprimare”.

Acestea au atenționat că Articolul 15 din Ordonanța adoptată joi de guvern este neclar.

„În forma apărută în mass-media, pare a reglementa inclusiv o postare personală pe o rețea socială, făcută de o persoană privată, sau o poza personală cu candidatul favorit. Nu este clar din formularea acestui articol că reglementările s-ar referi exclusiv la materiale publicate de către un actor politic sau în numele acestuia, așa cum prevede Regulamentul european privind publicitatea politică”, atrag atenția organizațiile.

„O definiție atât de largă a publicității politice în art. 15 reprezintă o amenințare la adresa libertății de exprimare deoarece impune norme restrictive privind conținutul care nu ar trebui să intre în sfera publicității politice”, explică organizațiile.

„De aceea, acest articol trebuie modificat. În plus, OUG introduce reglementări privind publicitatea politică care intră în contradicție cu legislația privind finanțarea campaniei electorale și cu cea privind organizarea alegerilor, ceea ce creează și mai multă confuzie”, adaugă cele 11 organizații.

Ele atrag atenția și asupra amenzilor pentru marile platforme de socializare prevăzute în OUG:

„Art. 16 (7) din text, care prevede amenzi substanțiale pentru marile platforme, pare a ignora că reglementarea acestora se face – conform Regulamentului UE DSA, citat chiar în text – direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România”.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE