marți, noiembrie 12, 2024
ACTUALITATEVarujan Vosganian și-a lansat cel mai recent volum: Dublu autoportret. Ce ar...

Varujan Vosganian și-a lansat cel mai recent volum: Dublu autoportret. Ce ar spune poporul de atunci, care se îmbrăţişa, de poporul de acum?

Scriitorul Varujan Vosganian și-a lansat cel mai recent volum „Dublu autoportret”, în cadrul unei manifestări desfășurate la Muzeul Țăranului Român.

Cu această ocazie, el a vorbit despre participarea sa la evenimentele din decembrie 1989, afirmând că a realizat mai târziu că generația sa a eșuat acel moment.

„N-am reuşit să înţeleg ce am fost educat să fiu, dar mi-am dat seama ce n-am fost educat să fiu. Şi anume, n-am fost educat să fiu liber. Şi asta s-a văzut imediat în 1990, s-a văzut chiar şi în zilele acelea, dar mai ales s-a văzut după. Trebuie să vă spun cu tristeţe, generaţia mea, a copiilor născuţi după război, a eşuat în acel moment. A fost un moment sublim, o mare şansă pe care ne-a dat-o cerul şi pe care noi, generaţia mea, într-un anumit fel, am ratat-o”, a spus Vosganian, la lansarea romanului său “Dublu autoportret”, apărut la Editura Polirom, în colecţia “Fiction LTD”.

El consideră că tânărul care a fost atunci îl priveşte „neîndurător şi dezamăgit”, scrie Agerpres.

„Ce-aş spune eu despre mine? Ce ar spune poporul de atunci, care se îmbrăţişa, de poporul de acum? Nu există un singur răspuns (…) Poporul român o duce, neîndoielnic, mai bine. Cu toate astea, tânărul care am fost mă priveşte neîndurător şi dezamăgit. Şi nu cred că nu este ceva mai trist decât să dezamăgeşti un tânăr. De ce? Pentru că el, eu, Nae Prelipceanu, care era în Alianţa Civică şi celor care mărşăluiau în toamna lui 1990 pe Calea Victoriei, toţi ceilalţi care am fost atunci, noi credeam că lucrurile se pot schimba peste noapte şi aveam sentimentul că suntem de partea celor buni. Până la 31 de ani şi jumătate şi ani buni după aceea, eu eram convins că sunt de partea celor buni”, a spus scriitorul.

Varujan Vosganian a mai susţinut că în prezent „noi trăim într-o stare de amoralitate, în care reperele s-au pierdut, în care dorim să ne reîntoarcem în noi înşine, dar centrul de greutate, ca o lăcustă, zbârnâie în afara noastr㔺i a pledat pentru „întoarcerea la judecata celor care am fost”.

„Şi nu atât cei care am fost şi suntem, dar mai ales celor care am fost şi nu mai suntem, cei care au trăit nepregătiţi, dar nu au avut timp să scrie testamente (eroii din Decembrie 1989 n.r.). Ce s-ar fi scris în testamentul acela (…) Vă imaginaţi, au murit 1.200 de oameni, cei mai mulţi tineri şi foarte tineri, şi noi nu ştim numele niciunuia dintre ei. Despre Raluca Sălăjean, care era într-a XI-a de liceu şi care s-a dus să ducă mâncare iubitului ei la Academia Militară, care era soldat şi a murit împuşcată în abdomen. Şi când copiii învaţă de Ana lui Manole, de ce nu se spune şi despre Raluca Sălăjan? Mitul Anei lui Manole s-a repetat. De ce să-i răpim acestei fete dreptul la legendă? Au fost 40 de tineri aduşi de la Câmpina, care au murit pe Aeroportul Otopeni. (…) Preoţii, când vorbesc de 9 martie de cei 40 de Sfinţi Mucenici de la Sevastia, n-ar putea să arunce o vorbă şi de cei 40 de tineri de la Otopeni? Ei n-au murit poate din credinţă. Erau foarte tineri şi tinereţea e credinţa cea mai puternică”, a mai spus Varujan Vosganian.

La lansare, găzduită de la Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR), eseistul şi istoricul literar Angelo Mitchievici a afirmat că “Dublu autoportret” este “cartea unei duble intensităţi”.

“‘Dublu autoportret’ este cartea unei duble intensităţi; o intensitate colectivă, pe care am numit-o Revoluţia din Decembrie 1989 şi o intensitate individuală, care nu mai este paradigmatică, dar nu este dată tuturor ca intensitate, şi anume omul în faţa morţii. Este vorba nu de o perspectivă stoică, de meditaţie la ideea sfârşitului, ci este vorba de chiar asta, omul în proximitatea, în aşteptarea iminentă a morţii, pentru că aceasta este experienţa fundamentală pe care autorul de faţă o face. Şi e o experienţă, din fericire, pe care foarte, foarte puţini dintre noi o trăim şi, în acelaşi timp, care schimbă perspectiva în mod fundamental pentru cel care a experimentat-o”, a spus Mitchievici.

La eveniment, moderat de Cristian Pătrăşconiu, au mai luat parte directorul MNŢR, Virgil Ştefan Niţulescu, care a adresat cuvântul de deschidere, criticii şi istoricii literari Nicolae Prelipceanu şi Vasile Spiridon. Actriţa Lamia Beligan a susţinut un microrecital din creaţia poetică a lui Varujan Vosganian.

Lansarea a inclus şi proiecţia unui montaj cinematografic şi muzical realizat de Paul Cozighian, cel care, însoţit de camera de filmat, a păstrat una dintre mărturiile evenimentelor din Decembrie 1989, muzica fiind reprezentată de o selecţie din oratoriul “Iisus cu o mie de braţe”, aparţinând compozitoarei Mihaela Vosganian (pe versurile ciclului omonim al lui Varujan Vosganian).

Potrivit Polirom, în peisajul literaturii române “Dublu autoportret” este o carte unică în felul ei, o cruciadă a inocenţilor, paginile ei putând fi citite ca un jurnal în care stările lăuntrice şi descrierile detaliate ale lumii înconjurătoare alternează, ca o reconstituire istorică a Revoluţiei, atât de necesară unei memorii colective înţesate de ambiguităţi, ca o meditaţie asupra istoriei ori, de ce nu, ca un roman de acţiune.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE