marți, octombrie 28, 2025
ACTUALITATEULEZ-ul vine la București: zone de interdicții pentru mașinile pe benzină și...

ULEZ-ul vine la București: zone de interdicții pentru mașinile pe benzină și motorină și cele vechi. În Marea Britanie, ULEZ-ul a dus la proteste violente

Primăria Municipiului București pregătește proiectarea, promovarea și punerea în aplicare, pe durata a circa doi ani, a unei zone cu emisii reduse (low emission zone – LEZ) în întreaga zonă metropolitană a Bucureștiului, conform unui plan aflat în curs de aprobare și analizat de Profit.ro.

LEZ va restricționa treptat accesul în oraș al celor mai poluante vehicule, cu un calendar clar de eliminare treptată în funcție de tipurile de combustibil (motorină, benzină) și vârsta vehiculului. Conform planului, vehiculele diesel și cele mai vechi se vor confrunta cu restricții mai stricte și accelerate.

Proiectul presupune un cost de 15 milioane de euro și este finanțat prin PNRR și un împrumut prin InvestEU.

LEZ-ul va fi implementat în mai multe etape:

1. Definirea limitelor LEZ și stabilirea clasificării vehiculelor pe baza standardelor de emisii, o posibilitate fiind standardele Euro, conform documentului. Va fi elaborată o abordare progresivă pentru a spori treptat restricțiile privind vehiculele cu emisii ridicate.

2. Modernizarea rețelei de stații de monitorizare a calității aerului în oraș așa încât sa reflecte poluare provenita de la vehiculele aflate în trafic și pentru a desfășura campanii cu prelevatoare pasive de NO2 pentru a determina dacă sunt necesare măsuri suplimentare în anumite zone. În plus, utilizarea laboratoarelor mobile de monitorizare a calității aerului pentru a viza zonele cu trafic intens și punctele nevralgice ale poluării și pentru a stabili un nivel de referință al calității aerului pentru oraș și a monitoriza impactul LEZ. Partajarea publică a datelor prin intermediul unor afișaje în timp real.

3. Dezvoltarea, achiziționarea și implementarea de camere de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare la punctele de intrare în LEZ, care sa permită identificarea automată a vehiculelor neconforme. Stabilirea unui sistem de emitere a amenzilor, fondurile fiind direcționate catre Fondul pentru mobilitate curată.

4. Lansarea unei campanii de comunicare pentru informarea publicului cu privire la LEZ, la modul de respectare a acesteia și la beneficiile pentru calitatea aerului și sănătatea publică. Amenzile vor fi reinvestite în soluții de mobilitate pentru comunitățile vulnerabile.

5. Monitorizarea continuă a calități aerului și a datelor privind traficul pentru a evalua impactul LEZ. Ajustarea dimensiunii și restricțiilor zonei pe baza datelor. Publicarea de rapoarte anuale pentru a asigura transparența și a menține sprijinul public.

Totul a început acum doi ani

R3media a anunțat, în premieră, în 2023 adoptarea de către coaliția PSD-PNL, cu sprijinul USR, a unui proiect de lege privind „mobilitatea urbană durabilă”.

Această lege prevedea instituirea acestor zone cu nivel scăzut de emisie, în orașe. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) va deveni obligatoriu, pe teritoriul României, din 2026.

În 2024, Ministerul Dezvoltării, condus atunci de liberalul Adrian Veștea, pregătise hotărârea de punere în aplicare a zonelor cu emisii reduse în marile orașe, dar premierul Ciolacu s-a opus vehement discutării proiectului în Guvern, susținând că nu a fost dezbătut public și nu a fost convenit în coaliția de guvernare.

ULEZ-ul britanic

Aceste zone de emisii reduse sunt deja implementate în mai multe orașe europene, printre care Berlin sau Stockholm.

În Marea Britanie, aceste zone au ajuns să cauzeze proteste masive din partea cetățenilor. La Londra, această zonă acoperă practic teritoriul întregii capitale, iar oamenii care vor să intre în aceste zone fără mașinile „potrivite” trebuie să plătească între 12,5 lire sterline pe zi (aproximativ 11 euro).

În 2023, 14 din 16 cele camere instalate în sud-estul Londrei au fost distruse de protestatari, notează The Telegraph. Autoritățile au raportat că au fost tăiate cabluri, lentilele au fost vopsite și electronicele au fost acoperite cu spumă.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

1 COMENTARIU

  1. Bmw-urile smecherilor cu motoare de 5 litri care ard 40 de litri benzina la suta vor fi considerate nepoluante pe motiv ca sunt euro 6. Ar trebui interzis orice motor peste 1.5 litri capacitate daca nu vrem sa fim ipocriti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE