Cel mai recent ciclu tech-hype de excitație artificială are un început răsunător. ChatGPT, un chatbot, a cuprins mass-media și piața bucurându-se de un nivel de atenție neegalat decât, presupun, de hype-ul din jurul Bitcoin din vremea când acesta prinsese viteză. Se numește un ciclu hype, deoarece în cele din urmă roata se învârte și toată lumea își dă seama că cea mai recentă baghetă magică nu este, de fapt, ceva revoluționar ba, din contra, ar fi fost mai bine pentru majoritatea oamenilor să o evite (din nou, a se vedea scenariul Bitcoin.)
Deocamdată, însă, Microsoft nu ratează șansa de a intra în trend, intenționând să investească 10 miliarde de dolari în OpenAI, compania din spatele ChatGPT. Acesta va fi un transfer masiv de bani de la colectorul de taxe Windows la o companie de chatbot care, la rândul său, va cheltui banii cât mai repede posibil – pentru o “creștere cu orice preț” – pe reclame Super Bowl și altele asemenea ( predicția mea pentru spotul TV: celebrități care interacționează cu ChatGPT, pretinzând că sunt fermecate și încântate atunci când robotul se dovedeste mai inteligent ). Pregătește-te pentru o mulțime de povești media despre ChatGPT și…vedete sportive! ChatGPT și…școală! și…vreme! și tot așa.
Pentru a fi corecți trebuie să spunem că generatoarele de text AI sunt utilizate de ceva timp. Futurism raportează că CNet publică deja știri folosind AI (11 ianuarie 2023). Dar asta nu e nimic nou: Associated Press folosește AI din 2015 pentru a scrie știri. ChatGPT și alte generatoare de text AI sunt susceptibile de a găsi o utilizare pe termen lung, ceea ce înseamnă și că dezavantajele lor ne-ar putea însoți o lungă perioadă de timp.
Una dintre problemele majore cu ChatGPT este că oferă răspunsuri definitive: pui o întrebare, îți dă răspunsul. Însăși designul unui chatbot este acela de a da doar un singur răspuns – spre deosebire de, să zicem, modelul existent al unui motor de căutare. De exemplu, nu că v-as indemna să folosiți Google, dar dacă căutați pe Google, veți obține înapoi mai multe site-uri, aranjate util in functie de cât de mult au plătit Google pentru a fi în listări ( Glumesc! Uneori, Google listează propriile site-uri în partea de sus ). Serios, indiferent de nenumăratele defecte ale căutării bazate pe supraveghere, cel puțin puteți derula prin mai multe surse.
ChatGPT, pe de altă parte, dă un singur răspuns care poate fi extrem de greșit. Un utilizator Twitter a postat acest exemplu dintr-o sesiune ChatGPT:
Fără îndoială, OpenAI a fost “șocat, șocat” de acest răspuns și face corecții. Dar problema sistemică rămâne: construirea unei “baze de cunoștințe” [sic] privind datele istorice codifică prejudecățile trecutului în răspunsurile chatbot-ului de astăzi. Și aceasta este doar una dintre problemele cu răspunsurile bazate pe Inteligenta Artificială. Există multe, mult mai multe dezavantaje enumerate în aceste articole:
• Modele lingvistice mari precum ChatGPT spun cele mai ciudate lucruri, de Gary Marcus și Ernest Davis (9 ianuarie 2023) înregistrează erorile pe care le-au descoperit în ChatGPT, inclusiv cea prezentată mai sus.
• Chatboții nu sunt un înlocuitor bun pentru motoarele de căutare, scrie Emily Bender (24 decembrie 2022), într-un șir de postări pe rețeaua Mastodont, indicând mai multe studii de cercetare.
Toate acestea sunt probleme cunoscute și documentate. Dar există o altă postare care detaliază ce s-ar putea întâmpla pe măsură ce ChatGPT se răspândește pe internet și ce va trebui să facem ca rezultat. De la utilizatorul Mastodont KeirFox, AI și viitorul internetului (9 ianuarie 2023), sublinierea mea:
Formarea unor comunități online strânse și robuste va fi extrem de importantă în viitorul nu foarte îndepărtat, pe măsură ce IA începe să învețe și să posteze pe rețelele de socializare.
Vom experimenta, în timpul vieții noastre, “moartea informațională” a internetului: atunci când majoritatea profilurilor de social media / forum vor fi roboți AI creați pentru un anumit scop corporatist sau politic. Zonele cu informații de încredere vor fi pierdute. Roboții AI vor da like și dislike la conținut si astfel vor reduce la tăcere orice disidență și vor amplifica doar acele idei / opinii dorite de către proprietarii lor – si vor face asta bazat pe avantajul numeric: numărul roboților va fi cu mult mai mare decât orice colectiv uman va fi vreodată în măsură să adune laolaltă. . .
Viitorul va fi dominat de rețele închise bazate pe conturi (utilizatori) de încredere – comunități pe care va trebui să le stabilim pentru a filtra zgomotul. Va trebui să ne cunoaștem bine intre noi și să rămânem împreună.
Pericolele ChatGPT vor fi amplificate de infuzia Microsoft de 10 miliarde de dolari. Odată ce efectele se replică pe deplin în internet drenându-l de conținut de încredere, oamenii vor căuta în mod natural oaze comunitare și materiale de încredere.
Articol scris de Mark Hurst, pentru Creative Good și tradus de redacția R3media
Problema cea mai mare este că ChatGPT este reglat în așa fel încât să fie conform ideologiei woke și cancel culture.
Bineînțeles că un răspuns generat de ChatGPT poate fi greșit. Dar utilitatea e că poate genera conținut mult, de proastă calitate și care să pară veridic la prima privire, cam ca articolele din Hotnews și Adevărul.