Una dintre acuzațiile aduse candidatului independent Călin Georgescu a fost aceea că a câștigat datorită unei campanii pe Tik Tok, implicând factori externi ilegali, inclusiv acțiunea unor conturi multiple și „ferme de boți”.
După o analiză din perspectiva marketingului digital, pe baza datele statistice aferente rețelelor din socializare din România, concluzia mea este diferită:
- În contextul alegerilor prezidențiale din 2024, profilul electoratului lui Călin Georgescu indică o concentrație semnificativă în rândul segmentelor de vârstă de 25-44 de ani, dar și cu o prezență notabilă în grupul de peste 55 de ani.
Utilizatorii din rețeaua Tik Tok sunt în proporție de 65-70% cu vârsta cuprinsă în intervalul 15-25 de ani. Practic vorbim despre elevi sau studenți. De asemenea jumătate din acest segment sunt utilizatori fără drept de vot, o treime din conturile utilizatorilor din România. Conturile pentru intervalul de vârstă +35 ani este de doar 10-15%.
În concluzie mesajele campaniei de pe Tik Tok nu au putut atinge decât o mică parte din votanții candidatului Călin Georgescu pentru simplu fapt că aceștia nu sunt acolo.
- În paralel a existat o campanie similară pe Facebook iar votanții candidatului independent Călin Georgescu sunt într-adevăr în segmentele de vârstă de pe aceasta rețea socială. Vorbim despre 65-70% dintre utilizatorii Facebook din România pentru intervalul +35 ani. Aceasta cred că este de fapt „vinovată” în primul rând de succesul transmiterii mesajelor campaniei electorale a lui Călin Georgescu. Această campanie însă nu a fost acuzată până acum de ilegalități.
- Toți candidații au folosit conturi multiple de campanie pe Tik Tok. Accesul la conturi/boți/scripturi care să realizeze creșterea și vizibilitatea unei postări poate fi realizată de oricine din zona marketingului digital care cunoaște modul în care funcționează rețeaua. Există pe net diferite soluții ce pot fi plătite pentru a obține rapid aceste rezultate, aplicații sau servicii ce pot prelua transmiterea unui mesaj, creșterea vizibilității lui, folosirea unor nișe în funcționarea algoritmului rețelei sociale. Asemenea soluții sunt la îndemâna oricărui utilizator privat care caută soluții, nu poți cunoaște ănsă de cele mai multe ori proveniența directă a acestora. De exemplu există aplicații dezvoltate în China pentru a crește artificial numărul de urmăritori pe Instagram, ceea ce nu se traduce cu o ingerință de securitate din China ci doar de vânzarea unei soluții tehnice pentru ascensiunea pe social media.
În concluzie părerea mea este că în primul rând campania de pe Tik Tok a fost acuzată fals de succesul electoral, probabil mai mult pentru că este din China. Rezultatele alegerilor nu cred că au fost decisiv influențate de Tik Tok.
Pe de o parte cei care au votat Călin Georgescu, în marea lor majoritate, nu sunt din publicul Tik Tok, nu au cont aici, Facebook este de fapt rețeaua care cred că a influențat masiv alegătorii candidatului independent iar algoritmul Edge Rank este imparțial față de toți cei ce promovează aici campanii.
Pe de altă parte cei care au dat curs mesajelor de pe oricare dintre aceste rețelele de socializare au votat în primul rând pentru că au fost convinși de aceste mesaje. Iar libertatea votului presupune evident și libertatea de informare.