Pe 17 decembrie 1989, Președintele României de-atunci, Nicolae Ceaușescu, organizează o teleconferință privind evenimentele din 16 decembrie de la Timișoara. La ședință participă membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, iar la Timișoara vorbesc prim-secretarul Radu Bălan și generalul Ion Coman. Mai intervine și Ministrul Apărării, Generalul Vasile Milea.
Printre altele, Ceaușescu începe spunând că evenimentele cu Laszlo Tokeș au fost „pretext, că a fost pregătit din timp de agenţiile străine din străinătate şi de cercurile antisocialiste şi din Est şi din Vest.”
Nicolae Ceaușescu ordonă tuturor forțelor militare, inclusiv de Miliție, să iasă pe stradă înarmați cu muniție de război:
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Povestiri rusești de Crăciun – Antologie și vei contribui la susținerea libertății ideilor și a editurii Contra Mundum
„Începînd de astăzi, toate unităţile Ministerului de Interne, inclusiv miliţia, trupele de securitate, unităţile de grăniceri, vor purta armament de luptă, inclusiv gloanţe. Fără discuţie! Cu respectarea regulamentelor şi normelor legale, de somaţie, conform legilor, constituţiei. Dar oricine atacă un ofiţer, un soldat, trebuie să primească riposta! Oricine intră într-un consiliu popular, într-un sediu de partid, sau sparge un geam la un magazin, trebuie să primească riposta imediată! Nici un fel de justificare! Umanismul nu înseamnă pactizare sau capitulare în faţă cu duşmanii! Umanismul înseamnă apărarea poporului, integrităţii ţării şi socialismului.
De asemenea, toate unităţile militare sînt în stare de alarmă şi au în această situaţie şi armamentul de luptă, de dotare de luptă. Înseamnă inclusiv muniţia! Nu pleacă nicăieri fără muniţie de luptă!
Unităţile de motorizate, toate merg cu armamentul din dotare uşor, cu armamentul uşor din dotare. De luptă.
Se interzice, orişicine încearcă vreo manifestare, este imediat somat, arestat şi pe urmă stăm de vorbă să clarificăm”.
La un moment dat, generalul Coman îi raportează lui Ceaușescu că trei coloane militare se pregătesc să intre în Timișoara, cărora le-a ordonat să tragă.
Tot pe 17 decembrie, Ministerul Apărării Naționale transmite tuturor unităților indicativul „Radu cel Frumos”, ceea ce însemna intrarea în stare parțială de luptă.
Stenograma aproape integrală a teleconferinței a fost publicată de către revoluționarul timișorean Marius Mioc, pe blogul său.
Bilanțul zilei de 17 decembrie a fost tragic: conform istoricului A.M. Stoenescu, au murit 59 de oameni și alți 185 au fost răniți. Acesta remarcă faptul că numărul morților nu corespunde cu numărul uriaș de cartușe trase: câteva sute de mii și prezența a câteva mii de militari și milițieni înarmați pe străzi.
„In acea noapte antiromâneascã de 17 decembrie si-au pierdut viata 59 de oameni (58 prin împuscare), si au fost rãnite aproxi-mativ 185 de persoane. Prinsi în scenariul diversiunii, manifestanti, curiosi, indivizi violenti si militari au jucat o dramã sîngeroasã, plãtind pretul incapacitãtii politice si al anilor de complicitate la sistemul de putere dictatorialã imaginat si condus de Nicolae Ceaușescu. Revolta de la Timisoara, declansatã în continuarea celei de la Iasi, a dorit cu preponderentã transmiterea unui semnal politic spre Nicolae Ceausescu pentru a pãrãsi puterea.
Scenariștii sovieto-franco-maghiari stiau cã acesta nu va ceda si de aceea au fãcut tot posibilul să incite la violente pentru a lăsa urme atît de vizibile încît dictatorul comunist sã nu mai poată supraviețui răsturnării sale de la Putere
. În nenumărate rînduri, în timpul incidentelor din Timișoara, ,dar si în declarațiile ulterioare, manifestanții si militarii au evocat cererile repetate, si de o parte, si de alta, de a nu se recurge la violență. Și totusi s-a întîmplat, cu o aparentã fatalitate. La bilantul tragediei din 17 decembrie se va putea observa paradoxul unei confruntări în care civilii sunt putini, cartușele sunt de ordinul sutelor de mii, forțele par total disproporționate, iar din punct de vedere strict militar raportul între foc si efect este complet dezechilibrat si de neînțeles, dacã am accepta teza represiunii voite. A fost o piesã de teatru în care chiar s-a murit pe scenã”, a scris Stoenescu în Istoria Loviturilor de Stat din România Volumul 4, partea I.
Bilanțul tragic:
-100 mortzi pana in 22.12 ora 12:03
-peste 1’000 de mortzi DUPA fuga ceaushista….
-Armata Romana ce mai spune?
Dincolo de tampeniile pe care le-a facut ,Ceausescu si-a facut datoria pana la capat ca sef al statului roman ordonand masurile necesare atunci cand Romania era agresata din exterior.A pune in carca acestuia toti mortii din decembrie 1989 este un exemplu clasic de manipulare ordinara si reavointa.Oricum crima odioasa savarsita in ziua de Craciun 1989 ne va urmari ca un cosmar multe sute de ani de acum inainte.Dumnezeu ne arata in fiecare zi dar nu suntem in stare sa-L intelegem.Adica ne-a luat mintile.
“şi de cercurile anti-SOCIALISTE şi din Est şi din Vest.”
-LIPSA!
Nu știu ce credeți despre mine, d-le Șomănescu. Poate sunt un ”troll” pentru dvs. Ieri v-am explicat de ce vă citesc. Azi am revenit pentru a da replica de mai sus. Dar … mai am (în aceste zile de …. sărbătoare).
După evenimente, lucrurile mergeau tot mai rău acasă. Am mers la profesorul de filosofie (nu spusese o iotă la curs de marxism – lucru remarcat și de viitorul economist R.D. Wolff la profesorii săi de … economie!), pentru discuții și să împrumut cărți. Unul din articolele citite (spre stupefacția mea!) a fost articolul „De ce Socialism ?”, de un obscur autor pe nume A. Einstein.
Acum vă redau un mic fragment (și sursa):
„This crippling of individuals I consider the worst evil of capitalism. Our whole educational system suffers from this evil. An exaggerated competitive attitude is inculcated into the student, who is trained to worship acquisitive success as a preparation for his future career.
I am convinced there is only one way to eliminate these grave evils, namely through the establishment of a socialist economy, accompanied by an educational system which would be oriented toward social goals. In such an economy, the means of production are owned by society itself and are utilized in a planned fashion. A planned economy, which adjusts production to the needs of the community, would distribute the work to be done among all those able to work and would guarantee a livelihood to every man, woman, and child. The education of the individual, in addition to promoting his own innate abilities, would attempt to develop in him a sense of responsibility for his fellow-men in place of the glorification of power and success in our present society.
Nevertheless, it is necessary to remember that a planned economy is not yet socialism.”
https://artsonline.uwaterloo.ca/rneedham/sites/ca.rneedham/files/needhdata/EinsteinWhySocialism.html
Nu traduc, pentru a nu vă ofensa (și mai mult) cititorii.
Dar nu asta am venit să vă spun.
Stânga americană însăși nu spune mare lucru despre eroicul nostru prim Întâi-Stătător. Am încercat să-i întreb, dar … ori nu se pricep, ori – din alte motive, mai grele – nu vor să răspundă. (Eu îi suspectez că nu se pricep. Au un istoric belgian – Jacques Powels – care a scris că în Europa de Est – inclusiv România! – mulți oameni ar regreta … socialismul! I-am scris acestuia, să îi spun că eu n-am întâlnit niciunul de acest gen! Și că România a pierdut cel puțin economia și învățământul – dacă voia să menționeze niște regrete serioase. Evident, n-a răspuns.)
De ce n-ar intervieva fizicianul-etc.-scriitor (ridicat la rang de „gânditor de M. Neamțu) G. Purcăruș pe fizicianul (presupus, poate) Valentin C. de ce a permis N.C. ridicarea soției la rang de … academician ?
De ce nu l-ar întreba gânitorul G.P. pe V.C. ȘI de ce a permis o universitate britanică înălțarea la titlul de „doctor” în fizică a celor doi fii ai lui N.C. ?
Oi fi troll de întreb așa ceva ? Eu sunt curios, chiar de-or fi fleacuri.
Mulțumesc.
Niciun comentariu. Esta „59” sursa care a dat (prin rotunjire) „60 de mii de morți la Timișoara!” ?
Americanii au o vorbă la care țin: evenimentele care ne-au marcat viața ne fac să ne amintim unde eram și ce făceam când căzu vestea ca un trăznet! (Au ei unul celebrissim.)
Nu știu ce își amintește autorul, dar eu (cel mai bine) îmi amintesc afirmația acuzatului N.C. „România va fi distrusă!”. (Evident, omul era sigur și subiectiv!) Dar … nu îmi amintesc la ce a dat el acest răspuns.
Este d-l scriitor amabil să posteze și secvența aceea (inclusiv pentru uzul prostimii!) ?
Mulțumesc.