Capșa, Guban, Fares, Dero, Gerovital sunt doar o parte din mărcile românești care au trecut proba timpului și nu doar că au rămas în memoria colectivă, ci încă reprezintă exemple de afaceri de succes.
La 105 ani de la Marea Unire, Ziarul Financiar a identificat 105 branduri românești, unele vechi de sute de ani, altele din zilele noastre.
Cel mai vechi brand românesc identificat în analiza ZF este berea Timișoreana, marcă apărută în 1718.
Aproape un secol mai târziu apare brandul Borsec, care continuă să scrie istorie şi astăzi pe piaţa apelor minerale. Tot în secolul al XIX-lea, cândva pe la jumătatea acestui veac, se înfiinţează Casa de Economii şi Consemnaţiuni – cunoscută apoi drept CEC şi mai recent drept CEC Bank.
În anumite cazuri, legăturile cu trecutul au fost totuşi explorate de mai multe companii în campaniile de promovare, printre cele mai lucrative numărându-se puntea către originile comuniste fructificată de producătorul ciocolatei Rom, un brand fondat în anul 1964 şi care este astăzi în top pe segmentul batoanelor de ciocolată.
Dacă pui vechea gardă a brandurilor româneşti faţă în faţă cu noua generaţie, rezultă o poveste întinsă pe trei secole, o poveste care continuă să se scrie şi care va continua să o facă multă vreme de acum înainte.