luni, februarie 17, 2025
ACTUALITATEProf. Ioan-Aurel Pop critică noile legi ale educației: Școala trebuie sa-i deștepte...

Prof. Ioan-Aurel Pop critică noile legi ale educației: Școala trebuie sa-i deștepte pe copii, să le pună la contribuție mintea, să le exerseze memoria, or acum se merge pe „tabula rasa”, astfel încât tinerii să nu poată lua singuri decizii

Președintele Academiei Române, profesorul Ioan-Aurel Pop, a declarat că factorul politic nu a ținut cont de părerile exprimate de instituția pe care o conduce, atunci când a elaborat noile legi ale educației.

El a spus, într-un interviu, că politicul ignoră Academia Română, deși instituția este „ prin lege, cel mai important pol de cercetare, cu cele peste 70 de institute și centre ale sale, unde se studiază de la virusologie și biologie celulară până la economie mondială și geologie”.

Profesorul Pop a deplâns și faptul că noile legi inventează materii „care deturnează educația de la scopul ei de asigurare a culturii generale spre aspecte ale practicii cotidiene”.

„Corpurile Guvernului – cum spuneți – iau act de pozițiile Academiei, pe care instituția le trimite periodic, dar nu ține, de cele mai multe ori, seama de ele. Legat proiectele de lege ale educației, Academia a trimit vreo trei seturi de observații, dar nu are niciun ecou. Funcționarii Ministerului Educației sunt prea ocupați cu altele.

Din ceea ce am văzut în formele legilor înaintate acum către Parlament, nu s-au operat decât minime modificări față de ceea ce știam inițial. Politicul are logica sa strâmbă și disprețuiește factorii externi „perturbatori”, chiar dacă între aceștia se află Academia Română. Or, un sfat bun nu este de refuzat niciodată. În plus, Academia este, prin lege, cel mai important pol de cercetare, cu cele peste 70 de institute și centre ale sale, unde se studiază de la virusologie și biologie celulară până la economie mondială și geologie. Fără știință performantă, nu se pot lua azi decizii politice corecte. În privința școlii, Academia are o mare durere: sub pretextul modernizării, se inventează discipline cât mai multe, care deturnează educația de la scopul ei de asigurare a culturii generale spre aspecte ale practicii cotidiene. Acestea din urmă se pot învăța și s-au învățat întotdeauna in mod extrașcolar sau drept capitole ale anumitor discipline ori la dirigenție. Nu este nevoie de materii noi ca să pot completa un formular la bancă și nici nu trebuie să învăț în gimnaziu cum să devin antreprenor. Școala trebuie sa-i deștepte pe copii, să le pună la contribuție mintea, să le exerseze memoria, or acum se merge pe „tabula rasa”, astfel încât tinerii să nu poată lua singuri decizii. Cum să iei o decizie dacă mintea ta este goală, dacă nu ai ce să compari și dacă, în fiecare clipă, trebuie să apelezi la memoria artificială?”, s-a întrebat Ioan-Aurel Pop în interviul acordat Ancăi Mușat.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE