ACTUALITATECe s-a discutat la webinarul: Despre viitorul OAMENILOR din Căile Ferate Române,...

Ce s-a discutat la webinarul: Despre viitorul OAMENILOR din Căile Ferate Române, organizat de CFiR

Carieră Feroviară în România (CFiR) a organizat miercuri seară un nou episod din Webinariile CFiR: „Despre viitorul OAMENILOR din Căile Ferate Române”, eveniment la care au avut intervenții Vasile Șeclăman, președinte OPSFPR – Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România și Iulian Măntescu, președinte FML – Federația Mecanicilor de Locomotivă. Evenimentul a fost moderat de Loredana Floarea, Director de Comunicare al CFiR, informează CFiR.

R3media a fost partener al evenimentului.

Demersul are ca scop final întocmirea unui document ce va cuprinde efectele celor două legi dezbătute, cu amendamentele aferente, problemele identificate și soluțiile propuse de către cei doi experți invitați. Mai mult, documentul va fi prezentat autorităților cu atribuții în domeniul feroviar.

Discuția a debutat cu  Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru continuarea activității de către persoanele care îndeplinesc condițiile de pensionare, proiect ce urmează a fi dezbătut și promulgat în sesiunea parlamentară actuală. Discuțiile au privit și Legea statutului personalului feroviar, lege care a fost aprobată de Parlament și promulgată de Președintele României (dar cu momentul intrării în vigoare amânat).

Măntescu: efecte dramatice ale legilor

Potrivit liderului sindical Iulian Măntescu, proiectul care ar putea limita rămânerea personalului pensionat în activitate va avea „un efect dramatic”. În condițiile în care la companiile CFR Marfă sau CFR Călători între 25 și 30% dintre mecanicii de locomotivă sunt pensionari.

Măntescu a reclamat faptul că toate observațiile făcute pe proiect nu au fost luate în analiză. „La Ministerul Muncii am explicat de ce nu trebuie aplicate imediat prevederile legii (…) ca să nu ne blocăm. Proiectul a ajuns la Parlament și fără observațiile celor șase ministere”, a spus el.

Măntescu speră ca odată invitate sindicatele în Comisiile parlamentare proiectul să fie modificat. „Sper că în comisii să putem convinge să nu se aplice”, afirmă el. Sindicalistul afirmă că se creează „discriminare în raport cu alți operatori și apare concurența neloială”. Referirea este la faptul că interdicția angajării personalului pensionat va primi doar societățile de stat și nu operatorii privați feroviari.

Măntescu a mai adăugat că statul nu a făcut nimic pentru atragerea de personal în domeniu, pentru înlocuirea celui bătrân cu altul tânăr. Intervențiile abuzive ale statului vor face rău pe termen lung și mediu, a spus Măntescu. Pe termen scurt, operatorii privați ar putea fi avantajați de faptul că vor avea la dispoziție spre angajare personal pensionat care nu își poate continua activitatea la companiile de stat.

Una dintre cauzele lipsei de personal e salarizarea proastă. Acum un mecanic are câteva sute de lei peste salariul garantat în plată plus sporuri, în timp ce el avea, cel puțin în 1990 un salariu de 4650 lei (cam de patru ori media unui salariu în economie, după calculele noastre).

Alte probleme abordate de Iulian Măntescu:

-Statul aplică diferențiat, subiectiv Directivele Uniunii Europene. Cea privind transferul operațiunilor de transport a mărfurilor pe calea ferată nu e aplicată. Ponderea transportului feroviar a scăzut de la peste 80% în 1990 la sub 20% în prezent. Alte țări, precum Franța, Austria, Ungaria etc au luat măsuri severe de transfer al traficului pe calea ferată. Tranzitul de mărfuri ar putea fi făcut de camioane suite pe tren.

-Legea privind statutul personalului feroviar a fost amputată, printre altele de partea cu coeficienții de ierarhizare.

„Un mecanic de locomotivă ar trebui să fie plătit cu salariul minim multiplicat cu 1,5, un inginer multiplicat cu 2,2”

Vasile Șeclăman: Nu a existat vreodată o strategie privind forța de muncă

Șeclăman a criticat și el legea care ar interzice practicarea meseriei de feroviar după ieșirea la pensie. „Această ultimă lege în dezbatere la Parlament și care sperăm să nu rămâna așa e o șmecherie guvernamentală. Se face discriminare importantă, neconstituțională între angajatul de la stat și cel de la privat”, spune el.

Potrivit șefului Patronatelor Feroviare, Vasile Șeclăman, din păcate, niciodată, nu a existat o strategie cu privire la forța de muncă în toate componentele acesteia, anume vârste, etape, conținut al formării. Statul este singurul care poate șolariza. Lipsa de strategie a dus la desființarea unităților de învățământ cu caracter feroviar. S-a rupt legătura cu învățământul superior, nu exista practic o legatură între operatori feroviari, infrastructură și facultăți de profil la Politehnică, spune el. Sectorul Transporturilor într-o economie poate fi comparat cu circulația sângelui într-un organism fără de care viața acestuia nu poate exista, explică Șeclăman.

Ministerul Tranpsorturilor ar avea obligația realizării unei legislații secundare, însă nimic din această obligație nu a fost îndeplinită. Mai mult „un băiat deștept” (referire la Traian Băsescu) a decis în 1998 să spargă compania de cale ferată contrar companiilor feroviare din vest care merg foarte bine.

România ar avea nevoie și de o strategie de asigurare a finanțării căii ferate, pe componente de întreținere, reparații etc. Dacă se dorește trecerea la transporturile intermodale, vom avea nevoie de forță de muncă pe specializările necesare.

Șeclăman a mai spus că este de acord cu legea statutului personalului feroviar, este o „lege bună” cu toate că alte lucruri bune au dispărut din cuprinsul acesteia. Însă din cauza faptului că Ministerul Transporturilor a fost inert, intrarea în vigoare a acesteia va duce la o „cădere liberă” a forței de muncă.

„Nimeni nu s-a gândit că dacă dăm drumul la lege va fi un dezastru pentru calea ferată. Nu sunt împotriva ieșirii la pensie mai repede, e normal, dar ministerul nu s-a gândit că atunci când va veni legea, va dispărea forță de muncă din sistemul de stat. Va fi o cădere liberă, căci la toți le va conveni să iasă mai repede la pensie mergând către alte sisteme sau către cel privat”, a spus el.

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3media

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populaR3 articole

Articole R3laționate

IMPORTANT

Fiți LEI pentru R3: Am strâns 12.851 de lei din 45.000,...

Dragi prieteni, aici o să vă țin la curent cu campania de donații pe care am început-o pe 1 iulie 2021 și care se termină...