Zonele cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE) sunt zone delimitate de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului.
Aceste ZNSE au fost introduse în legislația română prin legea privind mobilitatea urbană durabilă, adoptată de Parlament în această primăvară și despre care R3media a scris în premieră.
Ele vor intra în viața de zi cu zi a românilor din 2026.
Aceste ZNSE nu sunt o invenție românească, ele există deja în Marea Britanie. În cele ce urmează, iată o analiză despre funcționarea acestora, apărute pentru prima oară în 2020, în timpul carantinelor impuse pentru combaterea pandemiei.
Adevărul necruțător despre Zonele cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE)
Am putea asista, în sfârșit, la terminarea Zonelor cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE)? În ultimii trei ani, așa-numitele ZSNE-uri, concepute pentru a reduce traficul în zonele rezidențiale, au apărut în Marea Britanie. Prim-ministrul Rishi Sunak a anunțat o revizuire a ZSNE-urilor în acest weekend, într-un interviu pentru Sunday Telegraph. Comentariile lui Sunak au apărut ca urmare a anunțului secretarului de transport Mark Harper că guvernul central nu va mai finanța noi ZSNE- uri în Anglia.
ZSNE-urile utilizează o varietate de măsuri, de la bariere și borne la ghivece cu plante și camere de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare, pentru a reduce utilizarea mașinilor și pentru a bloca traficul pe anumite străzi. Cu toate că ele sunt în principal menite să descurajeze șoferii, încheierea acestor proceduri ar fi o veste bună atât pentru conducătorii auto, cât și pentru cei care nu au mașini.
Adevărul este că ZSNE-urile pur și simplu nu au fost pe măsura publicității care li s-a făcut. Consiliile locale susțin că ele creează „străzi locuibile”, mai prietenoase pentru pietoni. Fostul consilier laburist Jon Burke, care susține că a „implementat cel mai mare număr de ZSNE-uri din Marea Britanie”, se laudă că acestea pot „reduce la jumătate accidentele rutiere, elimina traficul parazit, reduce poluarea… și scădea criminalitatea stradală”. În același timp, comentatorul Ian Dunt a lăudat în mod poetic cum ZSNE-ul din zona sa a creat „mici pajiști” acolo unde era cândva o stradă. „Copiii se joacă pe el. Câinii se plimbă fără lesă. Poți auzi clopotele bisericii peste zgomotul traficului”, a declarat el pe Twitter în acest weekend.
Dar realitatea pentru majoritatea oamenilor blocați în apropierea unei ZSNE-uri este departe de a fi idilică. Cele mai multe ZSNE-uri sunt pur și simplu străzi blocate cu bariere fizice, în timp ce camerele sunt folosite pentru a amenda oamenii care intră accidental în aceste zone restricționate. În cazul în care comentatorii anti-mașini văd ZSNE-urile ca o formă de eliberare, oamenii de rând ajung să se simtă prinși în capcană, când strada lor este tăiată de la o arteră principală. Mai rău încă, majoritatea ZSNE-urilor au fost impuse rezidenților locali de către consiliile locale, fără nicio consultare sau implicare democratică.
ZSNE-urile au fost introduse pentru prima dată în 2020, în timpul lockdown-urilor Covid, când majoritatea oamenilor erau închiși în case. În timpul pandemiei, aproape 200 de ZSNE-uri au fost instalate în Marea Britanie. Cele mai extinse dintre aceste zone au fost în Oxford, Bristol, Birmingham și Londra. Dar în doar doi ani, 28% dintre acele ZSNE-uri au fost abandonate în urma furiei publice.
Din păcate, multe consilii locale sunt indiferente la preocupările locuitorilor. Luăm ca exemplu ZSNE-ul din London Fields din cartierul Hackney din Londra. Introdus în septembrie 2020, acest plan a fost în mod covârșitor nepopular printre localnici. Potrivit unui sondaj al Consiliului Hackney, 64% dintre rezidenți se opun acestuia. O plângere obișnuită este că ZSNE-ul a crescut de fapt congestia și poluarea pe drumurile principale, deoarece traficul a fost pur și simplu mutat. Această creștere a traficului pe drumurile adiacente a făcut și călătoriile cu autobuzul mai lente, a condus la mai multe accidente și chiar la o creștere a criminalității. Cu alte cuvinte, ZSNE-ul a realizat exact opusul a ceea ce au susținut susținătorii săi că va produce. Cu toate acestea, Consiliul Hackney a permanentizat ZSNE-ul.
Este o poveste similară în Oxford, unde impunerea ZSNE-urilor a fost întâmpinată cu o puternică opoziție locală. Ca și în Londra, ZSNE-urile au creat mai multă congestie, nu mai puțină. Chiar și vehiculele de serviciilor de urgență, care teoretic ar trebui să poată circula liber în zonele cu trafic restricționat, sunt întârziate în întreg orașul. Între timp, mulți proprietari de afaceri se plâng că își pierd clienții, deoarece oamenii care ar fi vizitat în mod obișnuit din zone mai îndepărtate sunt descurajați să stea în toată această aglomerație.
La fel ca în Hackney, Consiliul Județean Oxfordshire nu este interesat de ceea ce cred locuitorii. Un consilier a afirmat chiar că mai multe restricții de trafic vor fi implementate, sub forma de „filtre de trafic”, indiferent dacă localnicii doresc asta sau nu.
Elitele noastre verzi sunt indiferente la situația șoferilor. Ei speră că prin dificultatea de a conduce, ZSNE-urile și alte scheme ecologice vor determina șoferii să renunțe la mașini și să folosească alte metode de transport. Uită că pentru oameni, într-o măsură vastă, mașinile nu sunt un lux, ci o necesitate. Persoanele cu dizabilități și familiile cu copii mici sunt afectate disproporționat de ZSNE-uri și alte restricții asupra mașinilor. Și nu fiecare călătorie poate fi făcută cu transportul public.
Editorialiștii din The Guardian numesc războiul verde împotriva mașinilor o „preocupare de nișă” care afectează „un procent foarte mic din populație”. Lucrul acesta pur și simplu nu este adevărat. Sunt aproximativ 40 de milioane de șoferi în întreaga țară. Aproape 90% dintre toate călătoriile din Marea Britanie sunt făcute cu mașina. Și, după rezultatele alegerilor parțiale din Uxbridge, din această lună, care a fost practic un referendum privind schema antimașină numită ZSNE a lui Sadiq Khan, alegătorii sunt profund nemulțumiți de toate noile restricții privind conducerea autovehiculului.
Apariția ZSNE-urilor a transformat democrația într-o farsă. Aceste scheme au fost impuse fără consimțământul publicului și sute dintre ele rămân în vigoare, în ciuda creșterii frustrărilor publice. Cu cât vor fi abandonate mai curând, cu atât mai bine.”
Articol scris de Lauren Smith pentru Spiked.
Asadar ne vom putea face nevoile fiziologice pe ZSNE. Atunci putem sa desfintam wc-urile publice.