Tudor Gheorghe, unul dintre cei mai mari și mai compleți artiști români în viață, afirmă că pentru el, definirea României într-o singură frază este „limba română”.
Artistul a deplâns faptul că, dincolo de evoluția sa naturală, limba română este siluită de expresii inutile.
„Dacă ar fi să descriu România într-o singură frază aș zice: limba română.
Eu sunt fanul limbii române. Pe mine mă doare orice…
Nu sunt absurd, sunt conștient că limba română este un fenomen social, în schimbare permanentă, că sunt neologisme care trebuie să intre. N-ai cum să vorbești de IT, de lumea computerelor, fără să intre englezismele, pe care nu le-avem.
Sunt cuvinte care au intrat în limba română.
Nu mă deranjează asta. Mă deranjează excesul și inutilitatea, snobismul unora care folosesc cuvinte englezești care să arate nu-știu-ce.
Să zici totuși „breakfast”…care sună frumos, dar avem și noi „mic dejun”, care sună la fel de frumos. Scrie „Repair Shoes”, nu mai scrie cizmar. Lasă-mă în pace.. Nu mai zice frizer, ci stilist, haistilist”, a explicat Tudor Gheorghe la podcastul lui Damian Drăghici.
Legea de protecție a limbii române n-are dinți
Puțini știu că există o lege de protecție a limbii române, de peste 20 de ani. Cunoscută sub numele de „Legea Pruteanu”, după numele inițiatorului George Pruteanu, legea 500/2004 stipulează că orice text „text scris sau vorbit într-o limbă străină, indiferent de dimensiuni, având caracter de interes public, trebuie să fie însoţit de traducerea sau de adaptarea în limba română.”
Din păcate, din cauza presiunii publice, parlamentarii au modificat legea încât aceasta nu prevede nicio sancțiune pentru încălcarea acesteia.
domnule mihai somanescu, eu ma bucur ca va deversati laturile in comentarii, cu ocazia asta vede toata lumea cine sunteti si va faceti singur de ras. Asa sunteti toti neolegionarii astia asa zis suveranisti, condimentati cu putin comunism.. niste extremisti nefrecventabili, cum corect va caracterizeaza media mainstram.
În concluzie: dragostea pentru limba română nu duce la crimă de genocid mai mult decât duce uniformizarea lingvistică propusă de Babilonul Marxist sau de cel Neomarxist.
D-le V.G.,
Eu sigur nu am cunoștință ca dragostea de limba română să fi dus la genocid, nici nu am spus așa ceva. Enunțul a fost general, s-a referit la un întreg interval de intensitate și la multe alte limbi, mult mai … „democrate”.
Cu „Babilonul” om mai vedea (al cui este).
@victor nu este vorba de credinta lui legata de vaccin, ci de ocarile suburbane ale acestui bodegar la adresa celor care nu aveau faceau parte din secta martorii lui covid.. remarci care l-au descalificat pe veci in ochii mei. Ce mare valoare are acest lautar gonflat mediatic, pana la urma?
Dacă nu înțelegi ce-a făcut și ce este Tudor Gheorghe pentru cultura română contemporană ești un oligofren.
Tu nu ești în stare nici să transcrii toate cântecele pe care omul ăsta le-a cules din folclor și ni le-a lăsat pentru eternitate, ca să vadă copiii noștri ce zestre au.
Nu că nu ești în stare să pricepi, dar ești și laș: „gogule”. Prostia merge mână-n mână cu răutatea.
Ciorapii transpirați ai lui Tudor Gheorghe după un concert de 12 ore sunt mai inteligenți decât tine.
Există un proverb românesc care se poate aplica perfect în cazul lui Tudor Gheorghe:”Unde prisosește harul, se iartă amarul!”
individul asta si-a pierdut orice urma de credibilitate de cand cu vaccinarea, pentru mine este un gunoi orice ar zice si ar face, nimic nu-l mai spala. Multi si-au aratat atunci adevarata fata, in rest doar joaca teatru. Mie nici inainte nu mi-a placut de el.. un betiv
Gogule, omul numit Tudor Gheorghe este o mare valoare a culturii românești, indiferent și independent de atitudinea lui față de vaccin. Când îți moare de Covid partenera de-o viață , poți să-i înțelegi pe cei care au asemenea reacții, chiar dacă nu ești de acord cu ei. Crezi că medicul Israelian, al cărui nepoțel a decedat din cauza vaccinului ( după ce fusese ales ca protagonist al clipului care promova vaccinarea copiilor) nu credea în eficiența și siguranța acestuia? Crezi că ar fi acceptat să-și facă cobai pe fiul fiului său de dragul unui cîștig, sau al unor excroci, dacă n-ar fi fost convins pe deplin de efectele benefice ale vaccinării și de onestitatea „ savanților” care o recomandau? Oamenii nu trebuiesc judecați pentru credința lor, ci doar pentru imoralitatea sau incompetența lor. Tudor Gheorghe , asemenea acelui medic israelian, a crezut sincer în acest vaccin și în măsurile de prevenție impuse. Oare nu cunoaștem noi toți destule persoane care s-au vaccinat crezând că își salvează astfel viața? Eu cunosc medici care s-au vaccinat, ba chiar și pe unii care au murit la scurt timp după aceea. Și nu erau de loc lipsiți de inteligență sau competență în domeniul lor de activitate.
1)Ironia socratică nu vă prinde deloc, mai ales după ce v-ați pronunțat atât de imprudent de categoric cu privire la pericolul mondial reprezentat de atașamentul prea pronunțat al românului față de limba lui maternă. 2) Evoluția societății omenești nu poate fi explicată doar prin instincte și patimi. Omul, ca ființă rațională, a căutat și continuă să caute remedii eficiente contra acestor impulsuri cu care s-a confruntat și se va mai confrunta și de aici înainte. Totalitatea acestor remedii poartă numele de Cultură. Evoluția societății este dată în mare măsură de succesul sau de insuccesul acestor remedii . 3) Cea mai bună explicație a situației învățământului din România o găsiți în cartea lui Allan Bloom, întitulată „Criza spiritului american”.
D-le V.G.,
Prin clasa a 5-a am încercat să citesc din Socrate – da, PCR publica (ori, permitea publicarea) așa ceva. N-am reușit, și n-am mai încercat. Am preferat științe mai exacte (și mai ușoare) decât filosofia.
Dvs. vă bateți joc de mine. Adică am zis SPECIFIC de limba ROMÂNĂ că ar fi un pericol MONDIAL ?! (Exagerați și într-un capăt, și în celălalt!) ) Ori am zis că oamenii s-au lichidat (inclusiv) fiindcă nu le plăceau limbile altora ? De exemplu, cei „civilizați” de „civilizatori” – cel mai vizibil exemplu, probabil.
Glumiți cu „spiritul american”: de asta vorbiți ?
https://www.greanvillepost.com/2024/02/22/jimmy-dore-bombshells-on-9-11-building-7-mystery-and-russiagates-true-origins/
Istoria populară scrisă de Howard Zinn v-a revelat „spiritul american” ?!
Ăsta e „spiritul” ?!
https://anticap.wordpress.com/2024/02/23/cartoons-of-the-day-1250/
Cum adică „din România” ?! Adică nu-i mondială treaba ?!
https://r3media.ro/senatorul-sorin-lavric-suedia-revine-la-cartile-tiparite-in-scoli-dandu-si-seama-ca-digitalul-doboara-mintile-copiilor-profesorii-din-suedia-s-au-trezit-din-somnolenta/?unapproved=30236&moderation-hash=20c566e45bb967961259905eef3035c8#comment-30236
Suedia e „România” ?! Dar toate celelalte – să vă repostez link-uri la YT video-uri din diverse țări ?
Din scrisoarea adresată autorului articolului
https://republica.ro/am-fost-profesor-un-semestru-si-mi-a-ajuns
„Vă spune Mircea Platon în 52 minute (ascultabil în 26, la viteză dublă) – de fapt v-o spune din primele 5-10 minute. Observați că individul numește chiar și autorii „schimbării”, dar nu asta îl deranjează pe el! Știe exact de unde vine, unde s-a mai experimentat (dvs. spuneți că nu știți ?!), dar altele îl dor pe el.
https://www.youtube.com/watch?v=29bFI9MFPcU
Individul care îl găzduiește înțelege și el de unde bate vântul, dar altele îl interesează!
(Dacă credeți că îl nedreptățesc pe M. Platon, numărați de câte ori rânjește amintind diverse crime – priviți cum rânjește la adresa Nigeriei și „elitelor” sale!)
Un iranian care știe ce spune, fiindcă … e dus la școală în altă parte!
https://www.youtube.com/watch?v=IiKZGoBpHMw
Dar emană neonestitate – spune că la sosire (în clasa a 8-a) a fost clasificat drept clasa a 12-a(!), în loc să spună că elevii de a 12-a de aici au nivelul celor de a 8-a de acasă!
Dar dvs. nu vă funcționeză … engleza, ca să știți că România nu este vreo excepție.
Francezii sunt și ei disperați:
https://www.youtube.com/watch?v=sDpMltOxJhk&t=5s
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/QgrcJHsBmtxTbVLGwtZZcgtXcnjMlBlKMVQ?projector=1
https://www.youtube.com/watch?v=TVtdru8p_Bg&t=2s
dar dvs. nu vă funcționează … franceza.
Un profesor german (om de știință), imens neonest, își varsă și el furia:
https://www.youtube.com/watch?v=-q0Sm8Kldn0
Pe el îl dor doar … cunoștințele despre procente, așa cum le dețin mulți absolvenți.
O doamnă nemțoaică, om de știință, a trecut în învățământ:
https://www.youtube.com/watch?v=FfM_94WRe1E&t=2s
dar nu este … „expert în educație” (spune înregistrarea), deci … nu e bună – deși „s”-a (de către elevi) observat că respectiva cunoaște subiectul pe care îl predă!
Dar dvs. nu vă funcționează … germana.
Italienii sunt și ei nemulțumiți:
https://www.youtube.com/watch?v=wxLeeUcfGuw (acesta nu-i chiar un academic, dar se ghicește realitatea din cuvintele sale)
Un academic, care le spune vag:
https://www.youtube.com/watch?v=m_ypOL8xqN8
https://www.youtube.com/watch?v=LMloRdHxhHc&t=65s
https://www.youtube.com/watch?v=zlqzghmfqq0
Dar dvs. nu vă funcționează nici italiana – și nici soția nu cooperează!
Spaniolii sunt și ei în aceeași „fierbere” de … 30 de ani (de pe la fatidicul ’89! – exact cum amintește și M. Platon!), spune o „expertă în educație” decisă să lupte pentru un sistem educațional „mai bun” (chiar și în ciuda unui cancer de pancreas ?) – de unde putem bănui un dezastru binecunoscut. Ne vorbește exact despre lucrurile care se aud pe toate meridianele: prea mult „conținut”, școala să fie mutată „în natură”, „învățarea trebuie să fie joc, nu chin” (rezultatele „jocului” din școală nu o sperie! – de fapt nici nu e clar de la „experți” ce categorii de vârstă au în vedere!) etc. Ne spune, contrar sfatului lui M. Platon de reîntoarcere la școala interbelică – datorită căreia bunicii mele (printre mulți alții!) i-au cerut autoritățile comuniste prin anii ’50 să își învețe vecinii să scrie, să citească, să „socotească” (într-unul din primele 10 orașe ale țării!) – că școala nu mai poate fi „structurată” precum în trecut, ci trebuie „reformată” pentru a putea spera să înfrunte imprevizibilitatea viitorului!
https://www.youtube.com/watch?v=wWPxdsZ2oyg
Dar nici cu spaniola nu merge …
Poate înțelegeți … românește, în persoana soțului mult mai celebrei Clotilde Armand:
„Trebuie să reînnodăm tradiţia învăţământului de dinainte de ’89”
Și-a petrecut jumătate din viaţa de adult în străinătate. „Este destinul contemporan a milioane de români”, îmi aminteşte. Și-a întâlnit soţia la Boston, un oraş care îi este cu atât mai drag. Sergiu Moroianu s-a născut la Bucureşti. A urmat un liceu de informatică, într-o clasă de olimpici. „Deşi nu toţi mergeau la olimpiade, nivelul colegilor mei, la matematică, era impresionant”. Din 1993, a fost plecat din ţară aproape 12 ani: la studii, postdoctorate şi în calitate de visiting professor, la ENS şi École Polytechnique, la Paris. „Am plecat pentru că aşa era tendinţa atunci. Cred că nu s-a schimbat prea mult, între timp”. Ce s-a schimbat, însă, ştim deja. Dezastrul şcolii româneşti, care împinge mult la emigrare, după cum consideră cercetătorul român, nu a fost niciodată mai mare. De ce crede acest matematician de calibru că s-a ajuns aici?
„Păcatul originar”, spune el, „este dorinţa de a ne rupe cu orice preţ de perioada Ceauşescu, refuzând toate aspectele societăţii de atunci. Este şi o greşeală de logică la mijloc. Matematicianul explică: „Pentru a nega un sistem de «n» afirmaţii, este suficient să negăm una din ele, nu pe toate. Dacă regimul comunist era «rău», asta nu înseamnă că toate acţiunile sale erau «rele». Sistemul nostru de educaţie preuniversitară, unul dintre cele mai performante din lume, în anii ’80, a fost distrus sistematic, din motive ideologice, de dragul «reformei». Un concept care, între paranteze fie spus, aminteşte straniu de revoluţia permanentă a lui Troțki. Au fost, practic, eliminate uniformele, s-a încurajat indisciplina. Au fost micşorate salariile profesorilor, motivând astfel şi tolerând corupţia. Au fost introduse manuale multiple, inclusiv la materii nesubiective, precum matematica. A fost acceptată frauda la note, au fost eliminate examenele de treaptă şi de intrare la facultate, pentru a înlătura orice simptom al rezultatelor slabe la învăţătură.
Ce ar trebui să facem, pentru a repara, pare simplu, în teorie, dar contravine ideologiei care ne conduce: trebuie să reînnodăm tradiţia învăţământului de dinainte de ’89, care, la rândul ei, continuă tradiţia interbelică: să reintroducem uniformele, examenele, notele pe merit. Să sancţionăm drastic frauda. Un prim pas a fost făcut prin supravegherea corectă a Bac-ului din 2011 şi 2012. Trebuie continuat. Trebuie renunţat sau nuanţată aderarea la procesul Bologna, prin care se presupune că 60% dintre tineri ar avea vocaţie de studii universitare. Este lipsită de sens o ţară cu 60% «boieri». Trebuie revenit la sistemul în care facultatea era pentru elite: 10% dintr-o grupă de vârstă sau atât cât este nevoie pentru funcţionarea sănătoasă a societăţii. Astăzi, România se scufundă în datorii. A pierdut un sfert din populaţie, şi-a vândut toate bunurile economice. Se aculturalizează, prin adoptarea subculturilor afro-americană şi oriental-balcanică. Este o ţară în derută. În acelaşi interval de timp, proporţia de studenţi s-a înmulţit cu 5. Dacă ar fi folositoare atâtea studii, cred că s-ar răsfrânge pozitiv în jurul nostru. În realitate, este vorba, în cele mai multe cazuri, cu excepţia a aproximativ 10 universităţi cu tradiţie, de false studii, diplome obţinute pe bani, fără niciun conţinut.””
Sergiu M. minte (obligat) și el din prima, invocând incompetența în logică (de a nega enunțuri complexe) a vinovaților!
Articolul complet:
http://incomemagazine.ro/articole/el-a-ales-romania-sergiu-moroianu-mister-matematica
când e disponibil, când nu e. Acum cred că nu este.”
1) Faceți abstracție de faptul că eu vă pot părea atît de neserios! „Criza spiritului american” este o carte foarte serioasă. Ea poate nu doar să vă ajute să renunțați la numărarea frunzelor copacului, ci chiar vă poate face să descoperiți care e ghinda( modelul) din care acesta a răsărit, fazele creșterii sale, chiar dacă nu și cine sunt cei care au plantat-o. 2) În enunțul „dragostea de limbă este o dragoste grea, ea duce până la crime de genocid” nu se face referire decât la dragostea de limbă, nu și la posibilitatea măcar ca genocidul să aibă drept cauze și alte tipuri de atașament. Asta conform limbii române. Din păcate, cultura nu se face din linkuri, ci în primul rând din cărți citite.
D-le V.G.,
Mie mi-ați părut unul neobișnuit de capabil – altminteri, nici nu mă pricep la oameni.
Mi-e scârbă de „crize” – am auzit la nesfârșit cuvântul și „înainte”, și „după” – nu-l suport. Băieții zic că n-au avut 30 de ani de pace în cam 248 ani de existență – las altora să studieze „crizele”. Și i-am întâlnit și pe stradă, unde m-au întrebat prietenos dacă eram bucuros că m-au scăpat de „comunism”. Eu nu le puteam spune că nu eram bucuros că fac liceu la universitate – n-ar fi înțeles.
Nu știu dacă vă pot urmări – eu n-am intenționat să spun că „dragostea de limbă” ar fi vreodată cauză exclusivă de genocid, ci am marcat doar un interval de intensitate.
Ultima frază este cea mai importantă. Eu n-am cultură, ba chiar Democrația m-a făcut să o disprețuiesc (văzând cine ne sunt „oamenii de cultură” – și ce fac cu ea!). Concret, sunt ani ori chiar decenii de când n-am citit o carte (nouă). Mie îmi place să știu de ce nu se poate face „cuadratura cercului” (cu rigla și compasul). Îmi plac întrebările „filosofice” de genul celei de la pag. 164 din „Ion Barbu – Pagini inedite”, vol. 1. Dacă le priviți, veți înțelege că nu lasă mult timp pentru … „cultură”.
Link-urile aveau rol să arate escrocheria din sufletul „oamenilor de cultură”, care nu v-au spus (încă) nimic despre universalitatea dezastrului din învățământ. N-are legătură cu „cultura”. Iar alte link-uri postate de mine încearcă doar să prezinte altor escroci cum arată „Stânga radicală”, ori Democrația. Iarăși nicio legătură cu „cultura”.
Are o foarte mare legătură. Școala de la Frankfurt, metoda numită Teoria Critică, ori conceptul de Perversiune Polimorfă sunt mămicile denaturate ale lumii în care trăim. Ele sunt semințele realității de azi. Nu sunt formule matematice, ci mișcări ,abordări și concepte filosofice. Pentru a înțelege lumea în care existăm este absolut necesar să studiem un pic de filosofie, istorie, literatură,religie, chiar dacă nu ne place lectura. Altfel vom păți ca eroii din basmul indian întitulat „Cu ce se-aseamănă un elefant?„ vom vedea fragmente de realitate dar nu și întregul. Sau vom deveni obiecte ale manipulării practicate de cei care au avut răbdarea să citească.
D-le V.G.,
Câți marxiști știți care se revendică de la „Școala de la Frankfurt” ? Îmi arătați vreunul ? Adică trebuie să vă spun și dvs. că stânga Dreptei e capabilă de multe ?
Îmi cam pierd răbdarea: eu spuneam că link-urile și postările mele n-au legătură cu cultura! Mă direcționați către „Școala de la Frankfurt”; dvs. câți marxiști cunoașteți, ori ați citit, ori ascultat ?
Pe RD Wolff îl știți ? Soția sa, Harriet Fraad ?
Pe Joti și Harpal Brar îi știți ?
Pe ăștia îi cred că sunt marxiști. (Dau exemple – ca să vedeți care-s marxiști pentru mine, dar eu nu știu mulți.) Pe cei sugerați de dvs., nu-i cred (fiindcă n-am motive). Eu înțeleg că sunt creația Dreptei/CIA.
Am mai găsit doi marxiști – unul istoric (indian de origine), iar celălalt (doar, pare-se) american. Stau de vorbă:
https://www.youtube.com/watch?v=jL48QbnbCJw
Ultimele 30 minute (aproximativ), mai ales: arătați-mi, vă rog, unul de la Frankfurt, care vorbește de așa ceva (pur și simplu nu știu, de aceea întreb; dar nici nu cred).
Nu vorbesc de toalete comune, schimbări de sex (nu spun că băieții de la Frankfurt ar fi vorbit de așa ceva în anii ’60), și nici nu fac … filosofie.
1)Liiceanu, Pleșu, Patapievici , Cărtărescu, Boia ( adică cei care au dat tonul noii politici educaționale la noi, nu sunt niciunul marxiști. Nici măcar Andrei Cornea sau Alexandru Florian nu mai sunt. 2) Herbert Marcuse a fost cel care a dat startul revoluției sexuale în America și în Europa Occidentală. Nu era el un reprezentant de seamă al Scolii de la Frankfurt? Mișcarea Hippie, revoltele studențești de la Paris din anul 1968 (orchestrate de CIA) nu au fost decât efectul concepției marcusiene despre Eros și Civilizație. Conceptul freudian de „perversiune polimorfă”, resuscitat de Marcuse, constituie azi idealul Stângii, mai mult decât marxista abolire a proprietății private. Noah Yuval Harari este și el produsul acestui curent nihilist care promovează o societate deschisă , ruptă de orice tradiție culturală , religioasă sau morală.
M-am chinuit să vă spun că băieții de la Frankfurt, plus Pleșu (meditator transcendental prin ’80-’83 ?, „bursier” Humboldt ?) & Co. nu sunt decât cel mult stânga Dreptei, ori pur și simplu Dreapta (deși nu cea dorită de R3M).
Băieții nu promovează nicio „societate deschisă”: vor doar să vă radă.
V-am arătat ieri cum arată marxiștii (de azi). Cu înregistrări video cu tot, dacă vreți.
Maxtorclictore , cine nu e capabil să facă distincție între limbă și dialect n-ar trebui să se bage în vreo discuție pe această temă.
@Victor Clictor
-BA DA,
diferite grupuri SE FOLOSESC DIFERIT de aceeasi limba,
americanii vs. britanicii,sarbii/croatii…
sparta si atena?
acum 100 de ani “Germania” avea peste 80 de dialecte,
“Italia” la fel,
limba gippsy nu prea exista,etc.
draga Mitica:
-macar a vb. in romaneste!
25 nov. 2021 · Prin declarația pe care a făcut-o #TudorGheorghe că nevaccinații pot să “moară în liniștiți”,…
credem ca TG privea vaccinarea ca pe o metoda de a scapa de obligatia de MASCARE:
-a dat vrabia din mana pe cioara de pe gard,
nu credem ca e un “cugetator” de o oarecare valoare
d-aia l-am citat in domeniu strict de competentza,
acolo e cu bila alba!
Dar cu vaccinarea fortata cum ramane? Dar cu ura fata de cei nevaccinati cum este?
Știți sceneta asta de Caragiale? Ghici ce este „castravetele”: https://www.youtube.com/watch?v=fSpKDbNWmNs&ab_channel=TVR
23 mar. 2022 — Tudor Gheorghe le face praf pe cântărețele din showbiz: «Cântă de parcă au poliomielită».
-e o metodă “gâtuită”
venită ca un parazit social din Respublik Maldovskayia,
“artista” pare că cântă sugrumată.
Mai tudorica, zis si “lupul moralist”…….daca esti asa mare adept al limbii romane si ii iei a rost pe cei ce folosesc cuvinte din alte limbi te intreb de ce folosesti si tu cuvantul “fan” care nu e la origine romanesc. Puteai folosi “adept”…”iubitor”….etc. Fii resonable man!:))
Nu e numai cuvîntul fan. Urmează cuvintele: deranjează, excesul, snobismul, inutilitatea.
Stimate E.T. , „amestecare” înseamnă uniformizare. În Biblie este vorba de „încurcarea” limbilor, nu de amestecarea lor. Uniformizarea lingvistică, boală pe care o preferi tu, poate produce tot atîta mortalitate cât poate produce și diferențierea lingvistică. Între spartani și atenieni nu existau probleme de limbă; nici între protestanți și catolici; nici între naziști și comuniști, nici între albi și roșii, nici între nordiști și sudiști, nici între Caesar și Pompei, nici între Baiazid și Timur Lenk. Nici între monarhiști și iacobini. Invazia mongolă n-a avut nicio legătură cu lingvistica. Nici atentatul lui Max Goldstein, și nici activitatea compatriotului tău , Yagoda.
Cred că sunteți o minte foarte ascuțită.
L-am întrebat pe „dexonline.ro”:
„amesteca, amestec – verb
1. tranzitiv reflexiv A (se) face un amestec.
1.1. tranzitiv A pune la un loc, a uni două sau mai multe elemente diferite.
1.2. tranzitiv A introduce, a adăuga ceva într-un lichid.
1.3. tranzitiv A provoca dezordine, a încurca diverse lucruri între ele.
1.4. tranzitiv (Despre persoane) A antrena în mod conștient (într-o chestiune sau într-o situație nedorită).
sinonime: implica”
https://dexonline.ro/definitie/amestecare
Vedeți 1.3 ? Am avut noroc, n-am fost complet pe-alături!
De d-l „Yagoda” nu auzisem, mulțumesc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genrikh_Yagoda
Vă invit să discutați cu Grover Furr – mi-ar plăcea să văd un român explicând unui occidental cum stau lucrurile (că tot nu existăm pe nicăieri). Cât despre compatrioții mei, eu nu-s sigur cine sunt – bine că știți dvs.
Stimate ET, instinctul național ( având limba maternă ca domeniu predilect de manifestare) are ca țel conservarea identității comunității numite națiune. Patima imperialistă este forma patologică a instinctului național, prin care acesta este deviat de la scopul său natural, și are ca scop și efect suprimarea identității lingvistice și culturale a națiunlor supuse. Orice imperialism urmărește uniformizarea lingvistică în zona sa de dominație , acuzând drept „fascistă” orice grupare, persoană sau mișcare culturală care se opune acestui proces. Așa cum comunismul susține că la temelia răului în lume stă proprietatea particulară, iar ateismul proclamă că la baza tuturor războaielor și crimelor se află particularismul religios, imperialismul modern proclamă că principala cauză a tuturor conflictelor sângeroase dintre comunitățile umane este particularismull național, adică particularismul cultural-lingvistic. Soluția? Eliminarea diferențelor culturale și revenirea la situația lingvistică anterioară babilonicei „încurcări” a limbilor. Toate cele trei soluții sunt reducționisme utopice extrem de periculoase . Toate pleacă de la o antropologie defectuoasă, întemeiată pe funciara incapacitate a rațiunii „autonome” de a face distincție între instinct și patimă, între normal și patologic. Concluzia? Degeaba ai mintea ascuțită dacă, lipsit de înțelepciune, o direcționezi defectuos.
Sunteți prea avansat pentru mine. Și-s de acord că mintea ascuțită nu prea ajunge, mai trebuie și altele.
Eu n-am remarcat „imperialismul” (de-o mai recunoaște azi cineva pe sine drept „imperialist”) să se definească prin explicații de genul invocat de dvs.: „principala cauză a tuturor conflictelor sângeroase dintre comunitățile umane este particularismul național, adică particularismul cultural-lingvistic.” Eu îi aud vorbind de „free markets and the rule of law”, de frica unora ca Putin de state democratice de succes la granițele lor (aluzie la Ucraina, dar poate și la altele, precum România), de un nesfârșit lanț de războaie „de eliberare” etc.
Ca să închei rapid, vă prezint cum definește Stânga americană imperialismul:
https://www.greanvillepost.com/
Red.-șef, Patrice Greanville, este un tip de cam 84 ani, fost economist (democrat, pocăit).
Spuneți-le lor, voi fi curios să vă citesc. Eu am spus doar că oamenii comit crime grave, fiindcă nu le plac limbile unora care le ajung inamici. Limba are un rol psihologic puternic (cred eu!). Ce/cum ați înțeles dvs. nu știu. Desigur, eu cred că și „zâzaniile” religioase au dus, adesea, la crime grave. Până și AZI.
Eu am înțeles că dvs nu ați înțeles că oamenii comit crime grave din multiple cauze 1) INSTINCTUALE (nevoia de securitate fizică, alimentară, nevoia de sexualitate, de proprietate, de afirmare socială); iNSTINCTE DEVIATE ( PATIMI): de conservare, nutriție, proprietate, sexuale, dominație. O Limbă , o Ideologie sau o Religie poate fi cauza unor acte criminale doar dacă a devenit instrumentul unui instinct sau al unei patimi. Primele pot fi în legitimă apărare, cele din categoria a doua , nu. Crimele oricărui imperialism sunt fructul patimilor , nu al instinctelor. ( Nicolae Paulescu)
Vedeți, nu mai aveam cum să merg mai departe pe firul răspunsurilor – nu mai există acolo link pentru răspuns.
Spunând că și limba poate fi motiv de violență (fie și superficial), nu am spus că nu sunt și alți factori concurenți. Dvs. îmi păreți că le spuneți interesant – de exemplu: presa liberă îmi crease impresia că „ideologia” e întotdeauna un cuvânt … urât. O fi fiindcă de la început, o ideologie este creată drept instrument/scuză pentru ceva … urât.
Oricum, puterea dvs. de înțelegere bate departe. Eu n-aș putea spune ce nu înțelegeți dvs. – și încă și mai puțin DE CE.
Ar fi trebuit să întreb și câte ceva mai interesant.
În cadrul „instincte și patimi”, puteți explica și evoluția „comuna/era primitivă-sclavagism-feudalism-democrație(capitalism)-socialism/comunism, vă rog ?
P.S.
La abilitatea intelectuală pe care o arătați, ar fi păcat să uit să vă solicit părerea cu părere la învățământ (mai ales, calitatea acestuia) – urbi et orbi. A mea cred că se distinge (corect, sper).
Răspunsul meu se află în partea de sus a coloanei comentariilor.
„Să zici totuși „breakfast”…care sună frumos, dar avem și noi „mic dejun”, care sună la fel de frumos. Scrie „Repair Shoes”, nu mai scrie cizmar. Lasă-mă în pace.. Nu mai zice frizer, ci stilist, haistilist”, a explicat Tudor Gheorghe la podcastul lui Damian Drăghici.”
Da, dar imaginați-vă fiorul descoperirii lingvistice, când îți pică fisa că „breakfast” este, literal, „ruperea postului”, ori fiorul descoperirii că, pentru francezi, îndreptarea unui defect este o „reîmperechere” (plus îndepărtarea de amintirea Dictatorului!) …
Altminteri, să mă laud că înțeleg: dragostea de limbă este dragoste grea, duce până la crime de genocid. Nu degeaba au vorbit în Biblie de „amestecarea limbilor” prin Babilon … Știau că se lasă cu moarte de om …