tiripesurse.ro, newsweek.ro au încasat bani publici de la PNL sau PSD, potrivit informaţiilor Europa Liberă. Plăţile s-au făcut, uneori, prin intermediul unor agenţii, iar contractele sunt confidenţiale, scrie publicaţia citată.
Potrivit investigaţiei semnate de jurnalistul Cristian Andrei, PSD şi PNL au aruncat în piaţă peste 10 milioane de euro pentru presă şi propagandă, în primele şapte luni din 2022. Banii vin direct de la bugetul de stat, iar marile partide îi folosesc pentru a cumpăra articole pozitive. Conducerile ambelor formaţiuni refuză, în mod oficial, să dezvăluie spre ce site-uri se duc banii publici.
Conform datelor, sumele au crescut de la an la an, iar fenomenul devine unul periculos pentru democraţie, avertizează experţii consultaţi de Europa Liberă. Publicul nu este informat dacă citeşte o ştire plătită de partid sau un produs jurnalistic.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Istoria Românilor, de Petre P. Panaitescu, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media
Banii publici sunt apoi direcționați de partide către diferite site-uri. Conform legii, formațiunile politice nu au voie să cumpere spațiu editorial la televiziuni în afara campaniilor electorale. PNL și PSD au contracte, însă, cu site-urile televiziunilor.
Partidele alocă aproape 50% din bugetul utilizat pentru presă și propagandă. În 2021, suma a fost de aproape 60 de milioane de lei. PSD a utilizat aproape 40 de milioane de lei (8 milioane de euro), PNL aproape 19 milioane de lei (3.8 milioane de euro), iar USR 1 milion de lei (200.000 de euro).
Contractele nu sunt încheiate întotdeauna direct între conducerea PSD și PNL cu firma care deține respectivul site. În afacere, ca intermediar, apare o Agenție de publicitate. Procedura nu este ilegală și nu ar exista vreo problemă, dacă partidele nu s-ar ascunde în spatele acestor contracte cu agențiile.
Contracte PNL
Octombrie 2021
- All Media Company (octombrie – decembrie 2021) – 75.000 euro / lună (Antene, DC News);
- Ancore Media – ( octombrie – decembrie 2021 ) – 80.000 euro / lună (B1);
- DBV Media House (ianuarie – decembrie 2021 ) – 100.000 euro / lună (Realitatea);
- News International SA (aprilie 2021 – aprilie 2022) – 5.000 euro / lună (Newsweek);
- HB Media Advertising Company – 3.000 euro / lună (Dan Bucura)
- Soma Social – 3.000 euro / lună;
- Future Innovation (octombrie – noiembrie 2021) – 1.820.700 lei (suma necheltuită s-a raportat pentru perioada următoare) – (aproximativ 365.000 euro);
- GKM Global Publishing S.R.L – 20.000 lei / lună (4.000 euro);
- GKM Global WEB SRL – 15.000 lei / lună (3.000 euro);
- Macondo Gabo Press – 16.500 lei / lună (3.300 euro) (ziaristii.com – Cartianu, Ciocăzanu);
Noiembrie – Decembrie 2021
- All Media Company (noiembrie – decembrie) – 75.000 euro;
- Agenția de presă RNEWS (noiembrie – decembrie) – 15.000 euro / lună – (PS News);
- Ancore Media (octombrie – decembrie 2021 ) – 80.000 euro / lună;
- DBV Media House (ianuarie – decembrie 2021) – 100.000 euro / lună;
- Metalik Advertising (octombrie – decembrie 2021) – 100.000 euro / lună;
- News International SA – 5.000 euro / lună;
Ianuarie – Iulie 2021
- Agenția de presă RNews (ianuarie – iunie) – 5.000 euro / lună (PS News);
- Ancore Media (martie – iulie 2021) – 75.000 euro / lună (B1);
- DBV Media House (ianuarie – iunie) – 100.000 euro / lună (Realitatea);
- GKM Global Publishing SRL – 20.000 lei / lună;
- GKM Global WEB SRL – 15.000 lei / lună;
- Facebook Ireland Limited – aproximativ 20.000 lei / lună;
- Truezone – 4.165 de lei;
- HB Media Advertising Company – 3.000 euro / lună (Dan Bucura);
- News International SA – 5.000 euro / lună (Newsweek);
- Macondo Gabo Press – 16.500 lei / lună (ziaristii.com – Cartianu, Ciocăzanu);
- Soma Social – 3.000 euro / lună (colaborare cu stiripesurse.ro);
Stalex PR & Media Events (iunie – iulie 2021) – 84.000 euro / lună (firma fiului primarului din Cornu, Nanu Ștefan Alexandru, RTV, gândul.info, cancan.ro);
Și USR a cheltuit sute de mii de euro pentru promovarea în presă
Calculele pentru primele șapte luni ale lui 2022 arată că Uniunea Salvați România (USR) a utilizat aproape 2 milioane de lei (400.000 de euro) pentru promovarea în presă și pentru propagandă.
Conducerea centrală a utilizat cea mai mare sumă pentru promovare: 1.4 milioane de lei. USR nu are contracte de promovare cu site-urile, nici măcar prin intermediul unei agenții.
Facebook este principalul mijloc prin USR încearcă să își vândă mesajele. Dintr-un total de 1.399.407 de lei utilizați pentru promovare, 1.381689 au fost plăți către Facebook.
Firma Zenvertising, deținută de Bogdan Șuică, este cea care se ocupă de campaniile pe Facebook, de promovare și de raportarea de la finalul ei.
Pe lista cheltuielilor de la sediul central mai apar cheltuieli legate de servicii fotografice – Haddad Images, filmare și editare video – Zoom Video Communication și materiale foto presă – Inquam Photos SRL. Împreună sumele sunt sub 20.000 de lei.
USR a trimis către Europa Liberă și sumele cheltuite de organizațiile partidului pentru promovarea în presă și pentru propagandă. Europa Liberă vă prezintă mai multe contracte de promovare în presa locală.
-
-
- Alba – Unirea Press SRL – 11.250 de lei;
- Arad – Special Arad Media SRL – 3.500 de lei;
- Argeș – Aleco Media Press SRL – 400 de lei – felicitare sărbători de iarnă pe site www.politikia.ro;
- Argeș – Media Group SRL – 400 lei felicitare 8 Martie;
- Argeș – Cotidian Top SRL – 2.650 de lei;
- Argeș – Info Press Smart Top SRL – 3.000 de lei – site financiarpress.ro;
- Argeș – MB Agency Complete SRL – 9.000 de lei – promovare în ziarul Ancheta;
- Argeș -PFA PAUL CODUNAS PAUL MIHAIL – 6.000 de lei – pitești24.ro;
- Bacău – Deaprint – 26.000 de lei – ziarul Bacăul contează;
- Botoșani – comunicate de presă – 9.450 de lei pe diferite site-uri, web emotion – SRL – 2.856 de lei;
- Caraș Severin – Banat Mall Publimedia – 3.000 de lei;
- Cluj – Saul Pop PFA – 6.466 de lei – servicii redactare / comunicare;
- Constanța – Asociația Puterea Civică – 3.500 de lei – articole pe site-ul Ordinea
- Constanța – Dezvăluiri SRL – 1.000 de lei;
- Dolj – Andrepop – 5.000 de lei – prestări servicii presă pe subiecte din aria de interes politic;
- Dolj – Investigatoria Press SRL – 6.000 de lei – publicare materiale;
- Galați – Minismab SRL- 3.000 de lei – servicii articole presă;
- Hunedoara – TMT Media International – 3.570 de lei – publicare articole cotidian județean;
- Ialomița – Dorama Project SRL – 8.330 de lei – Independent;
- Ialomița – SC Agenda Ialomițeană TV SRL – 6.000 de lei;
- Ialomița – SC Lemasoft SRL – 12.500 de lei – articole în Obiectiv Ialomița;
- Iași – Alcalin Iași 2G SRL – 10.000 de lei;
- Iași – MGR Advertising – 2.400 de lei;
- Iași – Reporteris SRL – 4.000 de lei;
- Mureș – MDM Strateg – 4.200 de lei – promovare politică presa locală;
- Timiș – Inform Media Press SRL – 9.000 de lei;
- Vrancea – MAB Cons Media SRL – 3.500 de lei – actualitateavranceana.ro;
-
Au finanţat şj ruşii. In contrapartidă la presa pro-occidentală.
cred ca e o gluma, 10 mil de euro reprezinta bani de seminte, costul a 2 zile de publicitate.. banii primiti de presa cu siguranta sunt mult mai multi, doar ca nu in mod direct si la vedere.
La plusereii iubitori de L.G.B.T.Q. nu trebuie să uităm să-i adăugăm pe G4Media.
Lipseste Ziarul de Iasi la capitolul USR.
Sau aia o fac din convingere, fara bani…
Oricum citeaza constant din Newsweek, G4media si Hotnews, ca asta e orientarea lor ideologica.