joi, februarie 13, 2025
ACTUALITATEPapahagi și Baconschi au inițiat o scrisoare deschisă adresată Sinodului BOR privind...

Papahagi și Baconschi au inițiat o scrisoare deschisă adresată Sinodului BOR privind schimbarea datei Paștilor. Demersul este susținut de Andrei Pleșu și alți 21 de semnatari

Adrian Papahagi și Teodor Baconschi au inițiat o scrisoare deschisă, adresată Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, prin care cer ca instituția să inițieze demersuri pentru a unifica serbarea datei Paștelui.

Invocând „Conștiința nevoii de a unifica data la care sărbătorim Învierea Domnului”, semnatarii cer BOR „să se implice cu energie și convingere în dialogul panortodox și interconfesional pe această temă, spre a convinge și Bisericile Ortodoxe surori să adopte duhul unității și să sprijine inițiativele Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol”.

Demersul celor doi este susținut de Andrei Pleșu, profesorul Daniel David, Ana Blandiana și alți 20 de semnatari.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: Să nu trăim în minciună. Un manual pentru disidenții creștini, de Rod Dreher, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

Reamintim că în Săptămâna Mare, Adrian Papahagi și Teodor Baconschi au declanșat o tulburare, prin anunțul demarării unei campanii privind schimbarea datei Paștilor, astfel încât Biserica Ortodoxă să se ralieze calendarului folosit de catolici și protestanți.

Iată textul integral al scrisorii deschise:

Către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și Adunarea Națională Bisericească

Preafericite Părinte Patriarh Daniel,

Înaltpreasfințiile și Preasfințiile Voastre, Membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române,

Stimați membri ai Adunării Naționale Bisericești,

Hristos a înviat!

Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală și apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeași pentru toți. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, așadar și după regretabila schismă, creștinătatea s-a învrednicit să celebreze Paștele, an de an, împreună.

Din nefericire, probleme astronomice, complicații computistice și reașezări de calendare civile și ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creștinătatea să nu mai sărbătorească în aceeași zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană cât și cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greșite sau incoerente și de o parte, și de alta. Decalaje de calendar există între Orientul ortodox și Occidentul catolic sau protestant, și chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia și Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar și Nașterea Domnului în alt moment decât majoritatea creștinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Nașterea Domnului). Totuși, așa cum sublinia profesorul Teodor Popescu într-un studiu de referință în Biserica noastră, „azi nu ne mai întreabă și nu mai interesează pe nimeni de ce nu serbăm Paștile la o dată cu pasha iudaică; ne întreabă de ce nu serbăm Paștile o dată toți creștinii” (Teodor M. Popescu, „Problema stabilizării datei Paștilor: Privire istorică asupra divergențelor și computurilor pascale. Încercări de îndreptare. Greutatea și necesitatea unui acord. Propuneri și posibilități actuale”, Ortodoxia 16.3 (1964), p. 425).

Conștiința nevoii de a unifica data la care sărbătorim Învierea Domnului a existat mereu în interiorul Ortodoxiei. O întâlnire panortodoxă organizată la Constantinopol acum exact un secol, în 1923, a reușit chiar, pentru câțiva ani, să unifice calendarele. Din nefericire, concordia nu a durat, iar astăzi Bisericile Ortodoxe autocefale funcționează după calendare diferite. În cazul nostru, Biserica Ortodoxă Română sărbătorește Crăciunul după calendarul gregorian, folosit și de statul român, în schimb continuă să calculeze data mobilă a Paștelui după calendarul iulian; alții, în schimb, sărbătoresc atât Paștele cât și Crăciunul exclusiv după calendarul gregorian (Biserica Ortodoxă Finlandeză), sau exclusiv după cel iulian (Biserica Ortodoxă Rusă).

Cunoaștem dificultatea de a sincroniza calendarul, care se poate face doar prin dialog interconfesional și intraortodox, însă aceasta nu scuză sărbătorirea aceluiași eveniment la date diferite în diversele Biserici.

Din fericire, celebrarea Paștelui la date diferite nu ridică probleme dogmatice, fiindcă toți creștinii mărturisesc identic Învierea Domnului; din nefericire, ea afectează însă viața oamenilor și creează dezbinare sau probleme. Ca laici, nu putem fi indiferenți la aceste aspecte. În zonele multietnice din România, calendarele școlare și zilele libere legale sunt bulversate. Numeroase familii mixte (în care soții au confesiuni diferite), milioane de români ortodocși trăitori în țări de tradiție catolică și protestantă, numeroși cetățeni români de confesiuni diferite nu pot să sărbătorească împreună, în aceeași duminică, Învierea Mântuitorului, din cauză că, de sute de ani, Bisericile nu s-au învrednicit să se pună de acord, perpetuând acest decalaj nejustificat.

Celebrând laolaltă Învierea Domnului, am face un pas important spre mult mai complicata reîntregire a Bisericii Lui Hristos, care comportă probleme dogmatice dificile. Mai presus de orice, unificarea calendarelor a avut loc în trecut, cel mai recent acum exact un secol, în 1923, deci e repetabilă. Ea ține de un aspect strict lumesc, de un biet calendar, care ar fi păcat să fie transformat în piatră de poticnire. Frumos ar fi să sărbătorim Învierea Domnului împreună, ortodocși, catolici și protestanți, măcar începând din 2025, când se vor împlini 1700 de ani de la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea.

Suntem conștienți că există în prezent eforturi reale, la nivelul Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol, al altor Patriarhii ortodoxe, și al Bisericii Romano-Catolice, pentru a unifica data sărbătorii pascale. Atingerea acestui obiectiv ar dobândi și un impact pastoral și misionar coerent, într-o lume creștină aflată sub presiunea deseori agresivă a secularismului. La fel de conștienți suntem că nu toate Bisericile ortodoxe lucrează cu aceeași râvnă pentru unitatea creștinilor, iar unele înțeleg să submineze chiar și întâlnirile panortodoxe.

Știm că problema pascaliei nu poate fi rezolvată doar prin voința unilaterală a Bisericii Ortodoxe Române, deși aceasta este tradițional deschisă spre dialog. Vă solicităm însă ca Biserica Ortodoxă Română să se implice cu energie și convingere în dialogul panortodox și interconfesional pe această temă, spre a convinge și Bisericile Ortodoxe surori să adopte duhul unității și să sprijine inițiativele Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol.

Naționalismul religios (profund neortodox și necreștinesc), afectele antioccidentale, calculele politice, sau încremenirea în calendare desuete nu trebuie să stea în calea bunului simț și a dreptei credințe (adică a Ortodoxiei postniceene), care ne cer să sărbătorim în unitate Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.

Semnează:
Teodor Baconschi (ambasador, scriitor, București),
Adrian Papahagi (profesor, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj) – inițiatori
Ana Blandiana (scriitoare, președinta Memorialului Victimelor Comunismului și al Rezistenței, București)
Andrei Pleșu (profesor, președintele Fundației New Europe, București)
Anca Vasiliu (profesor și cercetător științific, Sorbonne Université/ENS/CNRS, Paris)
Daniel David (psiholog, profesor, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj)
Monica Pillat (scriitoare, București)
Silviu Oravitzan (artist, Timișoara)
Alex Ștefănescu (critic literar, București)
Anca Manolescu (cercetătoare, București)
Augustin Ioan (arhitect, profesor, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București)
Radu Carp (profesor, Universitatea din București)
Nicolae Rădulescu (arhitect, fost deținut politic, București)
Daniela Georgescu (jurnalistă, Radio România, București)
Dragoș Calma (profesor, University College Dublin)
Ioan Alexandru Tofan (profesor, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași)
Daniela Dumbravă (cercetătoare, Institutul de Istoria Religiilor al Academiei Române, București)
Marius Vasileanu (publicist, profesor, București)
Gheorghiță Ciocioi (etnolog, București)
George Enache (profesor, Universitatea „Dunărea de Jos”, Galați)
Andrei Găitănaru (psihoterapeut, București)
Diana Marinescu (doctorandă, Angelicum, Roma)
Dragoș Ursu (istoric, Muzeul Național al Unirii, Alba Iulia)

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

10 COMENTARII

  1. Eu apreciez infinit listele anti-hristilor cand semneaza pe cate o petitie d-asta. Ca si la referendum. Pe unii abia asa ii afli cine sunt.

  2. Bănescu și intelectualii lui PETROV vor câștiga. Dealtfel ce fac ei acum e o pantomimă pentru a “justifica” o decizie deja luată de mai-marii lumii. Data se va schimba din 2025 et punctum. Liniștiți-vă și obișnuiți-vă cu inevitabilul.

    Nu că mi-ar păsa mie personal prea mult, pentru că creștinismul oricum e un basm făcut pentru ca oamenii simpli să viseze aiurea la răzbunarea divină, în loc să facă orice pentru a obține singurul lucru care contează în viață: puterea. Nu puterea “spirituală” și alte bazaconii. Puterea reală. Bani, arme, abilitatea de a forța pe alții să facă ce vrei tu.

    Bănescu și cei din spatele lui vă tot dau o lecție pe care refuzați să o înțelegeți. Ei au puterea și gata. Se va face mereu ce vor ei. Petițiile voastre nu au nici un efect. Votul vostru nu are nici un efect. Articolele voastre nu au nici un efect. Protestele voastre nu au nici un efect. Când ai dobândit puterea, ești invincibil. Ingori proteste, petiții, democrație, etc. Dai ordinul și se face. Așa funcționează lumea.

    Cât de bine e să ai putere! Cât de puternici și invincibili sunt! Sincer, mai bine v-ați închina la ei. Ei sunt adevărații dumnezei, nu năluca cristos.

    • Tovarășul Colivie,

      tu te-ai autocreat, te crezi atotputernic și atoștiutor.

      faci lobby pentru puternicii lumii.

      nu ne demoralizezi, nici tu cu bălăriile astea scornite de bolșevici și nici telectualii trădători infiltrați.

      Dumnezeu răstoarnă puternicii ăștia la care te inchini tu.

  3. Hristos a inviat! Sa ne explice “intelectualii crestini” din imagine cum se face ca in 2024, Invierea lui Hristos dupa calendarul occidentalilor va fi pe 30 martie, cu o luna aproape mai repede decat Pesah-ul evreiesc, sarbatorit intre 22 si 30 aprilie, in timp ce noi, Biserica Ortodoxa suntem in randuiala Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic, potrivit careia Invierea lui Hristos nu trebuie sa fie in aceeasi zi cu Exodul fiilor lui Israel din Egipt, ci se amana cu o duminica dupa, deci nu duminica 29 aprilie, ci duminica 5 mai, asa cum vom sarbatori Sfintele Pasti in 2024?

  4. Doamne, ajută! E semn bun că începem să avem din nou mișcare civică activă. Dacă se obține serbarea simultană catolico-ortodoxă a Paștelui, PMP ar intra în 2024 în Parlament și s-ar aproba mai ușor finanțarea pentru reconstrucția de către stat, după modelul polonez, a Mănăstirii Văcărești, cel mai important monument istoric demolat de comuniști.

    • Camelian:

      o prostie să manipulezi electoral in halul ăsta.

      PMP nu va intra in Parlament, o să se dizolve la băsiștii de la care a pornit.

      Toată dihonia asta trezește lumea că entelectualii lui Băsescu sunt niște infiltrați ingrășați cu bani pentru a executa lovituri din astea electorale .

      dar nu le va merge figura pentru că se va trezi Sinodul că nu vrea să patroneze ruperea bisericii pentru o clică de entelectuali mercenari

  5. „Atingerea acestui obiectiv ar dobândi și un impact pastoral și misionar coerent, într-o lume creștină aflată sub presiunea deseori agresivă a secularismului”

    nimic nu e mai secularist decât niște intelectuali băsiști care fac o petiție unde useriștii vor semna să se schimbe calendarul peste capul creștinilor. Contorsiuni mentale create de intelectuali veroși, orgolioși și mincinoși, stapaniți de duhul dezbinării

  6. Obsedatu rămâne obsedat, nu se lasă duhurile care ii agită pe entelectualii soperiori….

    uitati-vă atent la listă și aveti explicația duhului necurat din spatele băsiștilor care atacă biserica.

    andrei pleșu e fostul șef al fundației Soroș, om care trăiește pe banii altora, fundații și alte finanțări dubioase. nu mai e liber, omul zice ce trebuie.

    anca vasiliu e in lumea ei prin paris, i se rupe de ortodocși, nu ne iubește, nu ne agreează, ea e mai mult cu filosofia antică. să schimbe calendarul in Grecia antică.

    anca manolescu e o amețită necreștină, new ageistă cu fițe….

    daniel david nu are nimic de-a face cu biserica. nu iubește poporul ăsta, nu uibește „popii”, nu respectă biserica. n-are treabă să se bage.

    Marinescu , găitănaru, vasileanu – ecumeniști, bursieri prin occident, pe burse catolice sau soroșiste. Nu iubesc biserica, sunt mereu nemulțumiți de ea.

    ana blandiana e greco-catolică, să se ducă să facă schimbare la ea in casă mai bine

    mai sunt cativa fără vreo legătură cu biserica. Pe Petiție incep să semneze useriștii. Parcă văd că se bagă mandruță, dimofte, CTP și alti dușmani ai bisericii pe care infiltrații băsiști ii legitimează acum să schimbe calendarul tuturor.

    cei ce rup Biserica sunt draci. e simplu.

    etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE