În lupta continuă dintre mașinile electrice (EV) și cele tradiționale pe benzină, cele electrice par să aibă un avantaj, cel puțin în ochii politicienilor din Washington și California. Dar au analizat cu adevărat politicienii toate argumentele pro și contra înainte de a-și oferi sprijinul pentru ele? Autorul de bestselleruri și comentatorul media Larry Elder nu este prea convins, potrivit Vision Times.
În „Vehicule electrice: Binele, Răul și Urâtul”, regizat de cineastul premiat Mathias Magnason, Elder apare în calitate de prezentator, investigator și gazdă. El face o analiză aprofundată care, în opinia sa, a lipsit cu desăvârșire din conversația publică.
Latura întunecată a tranziției la mașini electrice
Titlul nu este o exagerare. Elder abordează mașinile electrice cu o atitudine deschisă, dar critică. El recunoaște aspectele pozitive, în timp ce scoate la iveală dezavantajele și unele consecințe alarmante. Printre aspectele „bune”, el laudă experiența condusului în sine. Datorită tehnologiei de ultimă oră, mașinile electrice sunt rapide, puternice și extrem de reactive. Pentru pasionații de mașini, asta înseamnă o experiență de condus palpitantă. Funcțiile de condus autonom primesc, de asemenea, aprecieri pentru că oferă un drum lin și sigur.
Pentru mulți șoferi, performanța este preocuparea principală. Dar Elder merge mai departe, concentrându-se asupra argumentelor ecologice care domină adesea discursul despre EV-uri. Și aici lucrurile devin complicate. Deși mașinile electrice sunt promovate drept alternative ecologice, bateriile lor spun o altă poveste. Grele, dificil de reciclat și potențial toxice dacă sunt gestionate necorespunzător, aceste baterii ridică provocări ecologice pe termen lung și preocupări legate de siguranță.
Problema este amplificată de lanțul de aprovizionare global. Mineralele rare necesare pentru bateriile de mașini electirce sunt extrase în principal din țări în curs de dezvoltare. Un bun exemplu e Republica Democrată Congo, unde mineralele sunt extrase în condiții profund non-etice. Elder nu evită acest subiect: multe dintre aceste operațiuni sunt controlate de companii afiliate Partidului Comunist Chinez (PCC) și, potrivit unor rapoarte, folosesc muncă infantilă.
Ironic este faptul că, așa cum subliniază Elder, aceiași parlamentari care susțin mașinile electrice au blocat inițiativele de exploatare a cobaltului în SUA, precum cele propuse pentru regiunea Iron Range din Minnesota, menținând astfel dependența Americii de furnizori externi problematici.
Îngrijorări ecologice
Această realitate ridică semnale de alarmă nu doar ecologice, ci și din perspectiva securității naționale. Înlocuirea flotei auto pe benzină din America cu mașini electrice crește dependența de lanțuri de aprovizionare influențate de China. Documentarul lui Elder prezintă îngrijorări serioase legate de posibile riscuri de securitate, inclusiv vulnerabilități ascunse în electronicele importate.
Experți în securitate națională intervievați în film, inclusiv fostul ofițer software al Forțelor Aeriene și al Forțelor Spațiale, Nicholas Chaillan, avertizează cu privire la riscuri similare în componentele tehnologice ale panourilor solare.
Chiar și presupusa superioritate ecologică a mașinilor electrice este pusă sub semnul întrebării. Electricitatea trebuie generată într-un fel, iar în cele mai multe cazuri, aceasta implică încă arderea combustibililor fosili, cum ar fi cărbunele și petrolul. Elder și experții săi argumentează că, luând în calcul emisiile de la centralele electrice și impactul ecologic al eliminării bateriilor, avantajul „verde” al mașinilor electrice începe să se estompeze.
Într-o ironie a sorții, multe dintre problemele ridicate de Elder, cum ar fi daunele ecologice din Ghana sau exploatarea copiilor în Congo, sunt de obicei semnalate de progresiști. Totuși, acestea sunt exact consecințele trecute cu vederea în goana după un viitor cu energie curată.