ACTUALITATEDeconstruirea culturii clasice – de către profesorii de clasice

Deconstruirea culturii clasice – de către profesorii de clasice

„Profesorii universitari americani care predau ei înșiși istoria antică duc o cruciadă pentru … limitarea predării moștenirii greco-romane. Acest activism absurd rezultă din fervoarea condamnării trecutului într-un mod «moralizator», arată profesorul asociat de literatură clasică Raphaël Doan.

Ar trebui să ardem moștenirea greco-romană? Această întrebare absurdă nu provine de la vizigoţii secolului al V-lea, ci de la cele mai de prestigiu universități americane din secolul XXI.

„La o conferință a Societății pentru Studii Clasice din ianuarie 2019, un profesor de istorie a civilizației romane de la Stanford, Dan-el Padilla Peralta, a condamnat domeniul ca fiind „jumătate vampir, jumătate canibal”. „Departe de a fi exterioară studiului antichității greco-romane, producția de alb reprezintă chiar esența disciplinelor clasice”, a spus acesta. Concluzia sa, enunțată în aplauzele celorlalți: „Sper că materia va dispărea cât mai repede posibil.”

Padilla nu este deloc singur în această cruciadă. Pentru un alt profesor de la Stanford, Ian Morris, „antichitatea clasică este un mit fondator euro-american. Chiar ne dorim așa ceva?”. Johanna Hanink, profesor asociat la Universitatea Brown, consideră disciplina drept „un produs și părtaşă a supremației albe”. Donna Zuckerberg, clasicistă și fondatoare a site-ului Eidolon, se întreabă dacă putem salva o „disciplină care a fost implicată istoric în fascism și colonialism și care continuă să aibă legătură cu supremația albă și misoginismul.”
Un articol de pe acest site cere „să se treacă totul prin flăcări”, o expresie comună a acestei mișcări. Pe scurt, rezumă Nadhira Hill, doctorand în istoria artei și arheologie la Universitatea din Michigan, „clasicii sunt toxici”.

Acesta nu este primul atac la adresa studiilor antice, dar este un atac fără precedent, prin caracterul sau „kamikaze”, din partea unor specialiști în antichitate, şi prin ambiția acestora în mod explicit distructivă.

Sunt specialiști în antichitate care și-au dedicat viața acestor studii și care, cu toate acestea, le condamnă și aspiră să le vadă arzând.

Scopul radical al acestor cercetători nu este salvarea antichității greco-romane, ci «purificarea» ei. Potrivit lui Dan-el Padilla Peralta, însăși scopul misiunii în care s-a angajat este de a desfiinţa cu totul ideea că civilizația noastră ar fi moștenitoarea lumii greco-romane. … Într-o bună zi, explică el, a simțit nevoia de a „deconstrui cadrul supremației albe în care literatura clasică și eu fusesem închiși. A trebuit să mă angajez activ în decolonizarea propriei minți.”

„Acești cercetători refuză să pretindă ca studenţii lor să aibă cunoştinţe solide de limba greacă și latină. Katherine Blouin, profesor asociat de istorie romană la Universitatea din Toronto, a cerut abandonarea „concepţiei încetăţenite conform căreia toți studenţii în domeniul studiilor clasice ar trebui să stăpânească la nivel filologic aceste două limbi”, spunând că s-ar aştepta ca studenţii care cunosc bine latina și greaca să manifeste „violență” și „cruzime”, pe motiv că versiunea latină ar constitui o „moștenire colonială”.
Ne putem imagina ideea de-ai scuti pe cercetătorii în domeniul matematicii de stăpânirea algebrei sub pretextul că ar fi fost predată și în școlile coloniale?

„Când oamenii se gândesc la clasici, spune Padilla, eu doresc ca ei să se gândească la oamenii de culoare. Dar dacă acest lucru nu funcționează, va fi necesar să înlăturăm cu totul disciplina”, avertizează el. „Aș înlătura cu totul studiile clasice”, spune Walter Scheidel, un alt istoric de la Stanford, „nu cred că ar trebui să existe ca domeniu academic”.
Deocamdată, acești cercetători militanți nu au reușit să distrugă departamentele de studii clasice ale universităților americane. Dar au devenit foarte influenți în stabilirea conținutului cursurilor predate și a cercetărilor efectuate acolo.

Luna trecută, Universitatea Wake Forest din Carolina de Nord a anunțat că toți studenții din cadrul departamentului de clasice vor fi acum obligați să urmeze un curs numit „Clasici dincolo de albi”, în care vor fi tratate problematici precum „prejudecata conform căreia grecii și romanii erau albi, rasa în societățile greco-romane, rolul clasicilor în politicile rasiale moderne și abordări din perspectiva non-albă ale studiilor clasice.” Treptat, predarea istoriei culturii grecești, latine și antice în universitățile americane este redusă, minimizată și deviată, în numele unei „purități morale” intransigente.”

Articol tradus din originalul în franceză, aici.

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3media

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populaR3 articole

Articole R3laționate

IMPORTANT