Pe 27 august se împlinesc 42 de ani de când România lansa primul avion de pasageri construit integral în țara noastră, modelul Rombac 1-11, anunță Televiziunea Română.
Acum 42 de ani, evenimentul istoric avea loc în prezența primului președinte al României, Nicolae Ceaușescu.
Cu această lansare, România era a doua țară comunistă care producea avioane de pasageri cu reacție și doar a șasea din lume.
Țara noastră era într-o companie selectă alături de SUA, URSS, Franța, Marea Britanie, Canada și Brazilia.
Un model fiabil și ieftin
Modelul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier, cu capacitatea de a transporta 120 de pasageri pe distanțe de până la 4.500 kilometri și o viteză de 950 km/oră.
Avionul a produs integral în România: fiecare piesă s-a făcut într-o fabrică românească.
În perioada 1982-1989, nouă astfel de avioane au fost produse și livrate companiei Tarom.
Cu toate acestea, ceea ce distinge cu adevărat Rombac 1-11 de alte aeronave este recordul său remarcabil de siguranță. În peste trei decenii de operare, nu a existat niciun accident major, iar niciun pasager nu a pierdut viața la bordul acestui avion. Astăzi, două dintre aceste avioane sunt încă în funcțiune, servind o companie aviatică din Pakistan, subliniind astfel durabilitatea și calitatea remarcabilă a designului și construcției românești.
Primul zbor al aparatului de concepție românească a avut loc pe ruta Bucureşti-Timişoara, rută operată până atunci de avioane sovietice de tip Iliuşin IL-18 sau Antonov AN- 24 cumpărate din Uniunea Sovietică. De fapt, Ceaușescu dorea ca în câțiva ani compania Tarom să înlocuiască avioanele de producţie sovietică cu cele românești, iar în acest fel, să îşi manifeste independenţa faţă de Moscova și în ceea ce privește aeronautica.
Trebuie amintit faptul că în acei ani, toate companiile aviatice din ţările comuniste operau zborurile de pasageri, pe distanţe medii, numai cu avioane de tip Tupolev TU-154 sau Iliuşin IL-18 și numai Tarom-ul avea posibilitatea să opereze și cu avioane produse în ţară.
Rombac 1-11, un avion 100% sigur
Un lucru absolut remarcabil la acest avion românesc este faptul că acesta deţine câteva recorduri cu care puţine aeronave se pot lăuda.
Astfel, niciun Rombac 1-11 nu s-a prăbuşit, niciun pasager nu a murit la bordul unui astfel de avion și mai mult decât atât, în peste 30 de ani de exploatare, avionul românesc nu a fost implicat în vreun incident tehnic major.
De altfel, un număr de două avioane Rombac 1-11 continuă să opereze și astăzi pentru o companie aviatică din Pakistan. Astfel, este de admirat faptul că, de când există aviaţie civilă în lume, sunt foarte puţine acele aeronave care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor aviatice sau a incidentelor tehnice majore.
Avionul Rombac 1-11 folosit de președintele Nicolae Ceaușescu a fost scos la licitație în 2021.
e materialis vulgar de cea mai joasa spetza:
-sa-l comparati(pe rombac)
cu naveta Buran si racheta Energia,sovietice
-facute cu sangele celor din Gulag!
reamintiM de exemplu ca
toate blocurile comuniste au fost clădite pe PAMANTURI FURATE!
efectiv:
-orice “s-a facut” in comunism este FARA DREPT,
a nu se pomeni PENTRU CA unii au pus fara indoiala blesteme!
cuilmea:
sint romani care se uita la America ca la o icoana
uita ca USA este ridicata pe pamanturi furate,
pe mormintele altora -ca Izrealu!
unii jidani se lauda
cica “au radacini romanesti”
pana unde ajung alea,
pana in centru Pamantului?
Nu știu cât din restul avionului se fabrica la noi, probabil foarte puțin, dar motoarele nu ! Motorul Rolls-Royce Spey era în procedurile inițiale de asimilare la Turbomecanica, dar departe, foarte departe de produsul finit ! În orice caz, atunci fabricam avioane și elicoptere, militare și civile. Acum nu mai facem nici măcar avioane de hârtie !
S-a întors lumea pe dos, d-le jurnalist Stan! Se laudă Dreapta cu isprăvile Stângii. 🙂
Asta n-ar fi nimic (români suntem!), dar produsul era britanic (aranjat de nea Nicu pe la vizita de la 1978). Iar reacția vine de la motoare (nu „de la camioane”), motoarele erau … Rolls-Royce – nu ?! Ori … fuseseră înlocuite de inginerii români, de ne râdea VoA că am fi fost interziși pe marile aeroporturi ale lumii din cauza zgomotului, pe la mijlocul anilor ’80 ?! Ori era propagandă neprietenoasă ?
Dar Rom-BAC nu vine de la … „British Aerospace Corporation” ?
Ar trebui să intrați în detalii, să înțelegem și noi ce vreți să spuneți … Citesc și nu-mi vine să cred.