EDUCAȚIEȘcoală? online și binefacerile ei

Școală? online și binefacerile ei

Suntem deja de un an și mai bine în criză. Pandemia există, dar fără cadru legal. Școlile se deschid și închid în funcție de niște indicatori, pe care eu i-aș considera mai mult lipsiți de temei decât având în spate argumente bazate pe știință. Cei ce ne conduc se fac că le pasă de viitorul copiilor noștri sau nu se pricep să găsească soluții care să ne scoată din fundătura în care ne aflăm. Orbecăim în întuneric, cu promisiunea unei luminițe la capătul tunelului, dar nu am certitudinea că guvernanții actuali știu drumul sau îl vor alege pe cel mai bun/cel mai lipsit de efecte nedorite asupra educației și economiei țării noastre.

Nu e prima dată, am mai scris despre ceea ce numim educație/școală online. Această struțo-cămilă nu are prea mult de-a face cu școala, educația, pedagogia. De fapt, nu știu dacă are vreun beneficiu, sau doar efecte negative pe care mulți le ignoră, intenționat sau din neștiință?

Câteva aspecte aș vrea să punctez, căci mi-au atras (recent) atenția. Iată ce scria dl Ionuț Tudose, profesor de Geografie la un liceu bucureștean:

,,În decembrie 2020 realizam un barometru al școlii online pe un eșantion de 1728 de elevi din întreaga țară. Rezultatele au dezvăluit o suită incredibilă de neajunsuri asociate acestei improvizații, de la reducerea calitativă a procesului didactic, până la problemele de sănătate fizică și psiho-emoțională: dureri musculare sau de cap, oboseală, afecțiuni ale ochilor, stres, sentimente de singurătate și nesiguranță, depresie. Vorbim de un procentaj de cel puțin 30% elevi afectați din eșantionul analizat, ceea ce s-ar traduce în zeci de mii de copii din întreaga țară.

La toate acestea se adaugă lipsa mișcării fizice și slăbirea sistemului imunitar prin diminuarea drastică a contactului cu mediul exterior, reducerea puterii de concentrare prin expunere prelungită la ecrane și periclitarea formării socio-comportamentale a elevilor.”

Psihanalistul Ioana Scoruș face astfel un portret al elevului virtual:

„Cum să arate? Eu îl văd așa: profilul însinguratului manipulabil, lipsit de repere, aplatizat emoțional, lipsit măcar parțial de identitate, un cyborg perfect. Este profilul celui care devine dependent de senzații tari. Copiii astăzi cresc cu device-uri iar părinții le oferă, din păcate, de foarte, foarte devreme aceste device-uri și ei învață foarte rapid să se bucure de ele…”

Totodată, ,,potrivit unui sondaj realizat de Salvați Copiii, în primul an de pandemie (2020), când școala s-a derulat preponderent online, părinții din România estimează că au plătit aproape dublu pentru educația copiilor (față de 2018).” – detalii pe R3media.

Închei cu cireașa de pe tort:  ,,1 din 10 profesori spun că elevii au pierdut până la 80% din materie, conform unui studiu World Vision România lansat miercuri, 24 martie.” – articol aici.

Acestea fiind zise, există vreun motiv întemeiat să nu facă școală toți copiii în clase mereu? Iar prețul anului pierdut cine îl va plăti?

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3media

1 COMENTARIU

  1. Atîta vreme cît nu e pus degetul pe rană (programă), rană mult mai adîncă decît şcoala închipuită, virtuală, pe internet, degeaba.
    În tot răul ş-un bine, zice o vorbă din bătrîni. Am avut posibilitatea să fiu alături de ei în aceste vremuri, am văzut dihania. Mulți nu vă închipuiți ce bazaconii li se bagă-n cap, cum adevărul e amestecat cu minciuni, cum nimic nu este nevinovat.
    TIC (tehnologia informației) nu este altceva decît monopol Microsoft.
    Texte de limbi străine par a fi cu grijă alese sa transmită mesaje ce sădesc neadevăruri sau întăresc minciunile oficiale.
    Limba Română nu are nici în clin nici în mânec cu limba română. Copiii mei vorbeau mai curat şi mai dulce pînă să încapă pe mâna lor. Autori străini cu traducere á la gugîl, nici o adaptare, către 80%.
    Matematica e o zăpăceală. E destul să pui un manual de-acuma lîngă unul de pînă-n anii 80; sminteala e începută de dinainte de 1990. Ajung copiii în clasa a 8-a de nu ştiu operații de bază şi le e greață de mate.
    Manualele de fizică şi chimie arată precum revistele de cuvinte încrucişate cu rubrici „ştiați că” şi, da, chiar rebusuri. E foarte anevoios, pt că sînt făcute cu intenție, să cauți ceva. Totul e alandala şi fac ştiințele să nu pară de nasul lor, acestea sînt doar pt genii.
    Majoritatea profesorilor nu încurajează alte păreri. Mulți nu din rea voință, nu au timp, programa fiind prea încărcată. „Nu-mi ajunge de nici cinci minute de predat liber” se plîngea un profesor de română (scriitor şi poet). Unii cînd aud alte păreri, istorie de pildă, descurajează fie făcîndu-se că nu aud, fie că nu e timp, fie iau în derîdere,
    Ar fi multe de spus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populaR3 articole

Articole R3laționate

IMPORTANT

Fiți LEI pentru R3: Am strâns 4.063 de lei din 45.000,...

Dragi prieteni, aici o să vă țin la curent cu campania de donații pe care am început-o pe 1 iulie 2021 și care se termină...