OPINIIȘtiință și publicitate

Știință și publicitate

CNN mă întreabă, cu tâlc, dacă știu pe cineva care suferă de poliomielită sau pe cineva care suferă de variolă pentru ca apoi să concluzioneze: vaccinurile funcționează, dar doar dacă ne vaccinăm.

Nu știu pe nimeni care să sufere de variolă, nici de polio, dar din păcate știu că în condițiile în care 78% din populația Israelului e vaccinată împotriva covid 19, 59% din persoanele spitalizate cu covid în noul val care a lovit țara sunt persoane vaccinate (de notat că cifrele din Marea Britanie sau Spania, alte țări care au trecut printr-un nou val după vaccinarea în masă, sunt mult mai încurajatoare).

A trebuit să scormonesc ceva prin cotloanele internetului pentru a găsi această știre, care chiar nu mă bucură deloc și de care presa mainstream a fugit ca dracu’ de tămâie, preferând în schimb să difuzeze știri emoționale de tip capra cu trei iezi cu nevaccinați care și-au pus cenușă în cap pe patul de moarte, fără să ne spună, în același timp, și câți dintre vaccinați au ajuns, tot pe patul de moarte, la concluzia că degeaba s-au vaccinat, ca să ne facem o idee lucidă cu privire la beneficiile reale ale vaccinului (cu privire la riscuri, chiar nu am motive să îmi fac prea mari griji, chiar nu m-au convins argumentele speriaților și mă conving tot mai puțin pe zi ce trece, dar asumarea unui risc, fie el oricât de mic, poate fi rațională doar atunci când știm în prealabil care sunt beneficiile).

Mai știu și că știința folosește limbajul cifrelor, nu pe cel al emoțiilor, și că nu de puține ori ne duce la concluzii mai degrabă deprimante, de unde și refuzul multora de a le accepta. Limbajul emoțiilor e folosit în campaniile publicitare și înțeleg perfect interesul celor de la Pfizer de a ne face să credem că vaccinul e mai bun decât este. Până la urmă, obiectivul lor nu e nici să vindece, nici să omoare, ci să vândă, iar asta înseamnă că vor încerca să dezvolte cel mai bun vaccin cu putință, deoarece calitatea se vinde, și să prezinte produsul final ca fiind mai bun decât este de fapt, pentru că acolo unde cifrele și calitatea nu conving, cel puțin nu îndeajuns de mult și nu pe îndeajuns de mulți, poate reușești să ridici cifra vânzărilor prin clipuri motivaționale și emoționale paralele cu rațiunea.

Și poate că și autoritățile cred că populația poate fi convinsă mai ușor de o religie a vaccinului decât de știința din spatele vaccinului. Însă realitatea este că încercarea simultană de a speria oamenii și de a mitologiza știința în slujba autorității experților (care mai toți sunt niște democrați globaliști, dar trecem peste) nu a făcut decât să crească scepticismul, paranoia și nihilismul și, în general, numărul celor care nu mai cred în absolut nimic și tare mă tem (sper din suflet să greșesc) că așa cum s-a spart bula lockdownului se va sparge și bula vaccinului, după care va urma haosul (sau, în orice caz, o reconstrucție foarte dureroasă) pentru că nu se va mai putea scorni nicio nouă vrăjeală cu care să mai câștigi încă șase luni de răbdare a populației.

Și vom constata la final că timp de doi ani de la apariția covidului n-am făcut decât să ne dezbinăm, să ne anarhizăm și să ne îmbolnăvim de nervi în loc să concepem și să începem să implementăm un plan realist de conviețuire cu un virus care pare că va mai rămâne printre noi mult și bine. Cred și sper în continuare că vaccinul face și el parte din acest plan, dar s-ar putea ca beneficiile sale să fie mai puțin spectaculoase, iar situația să fie mult mai complicată decât ne place nouă, celor vaccinați, să credem și cert e că nu vom ajunge prea departe îmbătându-ne cu apă chioară.

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3media

1 COMENTARIU

  1. Dacă nu te-ai fi vaccinat deja, ai mai fi făcut-o acum? Balanța risc-beneficiu pare să se încline ciudat cu timpul, și e încă devreme. Cum se va sparge bula post-vaccinului în câțiva ani dacă se vor constata efecte adverse deloc neglijabile, pentru care nici nu va putea fi nimeni tras la răspundere? Pare că și-au învățat lecția după Pandemrix. Cum ar arăta nihilismul de-atunci?

    N-am înțeles omisiunea aspectului de timp din obiectivul Pfizer de a vinde. Dacă nu ieșeau pe piața printre primii, ar mai fi prins același succes pe piața de desfacere? Și dacă trebuiau să iasă printre primii, n-ar fi putut face sacrificii la capitolul calitate, umplând apoi golul cu teamă – care, se vede, vinde chiar mai bine decât calitatea? Lumea văd că e mulțumită câtă vreme nu cade lată imediat după vaccin, „în timp” nu mai există.
    Nu prea înțeleg nici de ce totul ar fi redus, în cel mai rău caz, la profit, dar oricum nu în detrimentul siguranței. Chiar să ne prefacem că de 50 de ani diverși înalți nu tot bat apropouri că suntem cam mulți, dar acum brusc ne vor pe toți sănătoși și capabili de reproducere? Dar nu mai insist.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populaR3 articole

Articole R3laționate

IMPORTANT

Fiți LEI pentru R3: Am strâns 4.063 de lei din 45.000,...

Dragi prieteni, aici o să vă țin la curent cu campania de donații pe care am început-o pe 1 iulie 2021 și care se termină...