vineri, martie 29, 2024
ACTUALITATEÎncă o premieră nefastă: Steaua Română, cea mai veche rafinărie din România,...

Încă o premieră nefastă: Steaua Română, cea mai veche rafinărie din România, dar și din Europa, a fost închisă

La 126 de ani de la înființare, cea mai veche rafinărie din România și din Europa, Steaua Română SA, a intrat în faliment printr-o decizie a Tribunalului București, dată în 8 februarie 2021, informează Adevărul.

Vestea a fost anunțată pe facebook de un fost angajat și a fost însoțită de o fotografie cu ultimele persoane care au lucrat pentru Rafinăria în jurul căreia s-a construit Câmpina.

„Rafinăria Steaua Romana din Câmpina a intrat in faliment si urmează să dispară. Astfel se încheie istoria celei mai vechi rafinării din România și din Europa. In jurul ei s-a construit orașul Câmpina iar viața ei din 1895 pana astăzi se încheie acum. Sunt mândru că am lucrat în această rafinărie timp de 46 ani. In imaginea de mai jos sunt ultimii “Mohicani” din aceasta rafinărie”, a scris Aurel Moraru pe facebook.

Sursa foto: Aurel Moraru/Fb

În ultimele luni, în România s-au închis Rafinăria Arpechim, una dintre cele mai mari din Europa, dar și platforma IMGB, cea care a pus țara noastră pe harta mondială a industriei grele. Recent, s-a anunțat că Guvernul va opri și exploatarea de uraniu, care funcționa neîntrerupt din 1965.

În 1989, la rafinăria din Câmpina lucrau 1.450 de muncitori, în 1996 a fost privatizată, iar în 2009 ultimii 400 de angajați au fost notificați că îşi vor pierde locurile de muncă. Deşi au trecut 126 de ani de la înființarea rafinăriei Steaua Română, în ultimii 12 ani întreprinderea nu a mai avut producție. Pe 27 februarie 2009, cei peste 400 de salariați ai Rafinăriei “Steaua Română” Câmpina au primit notificare de concediere colectivă, societatea intrând în incapacitate de plată. Gheorghe Sandu, liderul sindicatului ”Rafinorul”, spunea, la acea vreme, că rafinăria din Câmpina a ajuns să-şi concedieze oamenii din cauza statului pe de o parte, care întârzia returnarea TVA aferentă exportului, dar şi altor două societăți private care nu-şi achitaseră marfa cumpărată.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: George Soros – puterea din umbră, de David Horowitz și Richard Poe, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

Rafinăria a luat ființă la mijlocul secolului al XIX-lea, zăcămintele de petrol descoperite pe câmpul din apropierea văii inferioare a Prahovei au atras în zona Câmpina industriași străini, mulți veniți aici la sfatul Regelui Carol I. Prima atestare documentară care se referă la o rafinărie pe teritoriul orașului Câmpina datează din anul 1886. Conform documentelor, această rafinărie a fost construită în zona unde în prezent se află autogara orașului, la intrarea în Câmpina dinspre Ploiești. Această primă afacere cu petrol aparținea moștenitorilor boierului Dumitru Hernea (Hernia), care deținea suprafețe impresionante în sudul orașului, pe care le cumpărase de la prințul Dimitrie Ştirbei. În anul 1887, este construită la Câmpina prima sondă, pe malul râului Doftana, care extrăgea în jur de 500 de tone de ţiţei pe zi. Sonda aparținea urmașilor boierului Hernea.

Abia zece ani mai târziu intră în funcțiune rafinăria ”Steaua Română”, care marchează începutul prelucrării moderne a petrolului. Actul constitutiv al Societății anonime „Steaua Română” a fost publicat în Monitorul Oficial în 11 octombrie 1895.

Hrănește bine(le)!Cumpără suplimentul alimentar Propolis mielat (tinctură de propolis cu miere) și vei contribui la susținerea siteului R3media.

În primul an de funcționare, 1897, rafinăria distila aproximativ 30.000 tone ţiţei/an, iar după numai doi ani avea o capacitate de distilare de la 95.000 tone/an. Înainte de primul Război Mondial, ajunsese să distileze 560.000 tone/an. În aceste condiții, este de înțeles de ce, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Steaua Română din Câmpina a devenit o țintă pentru escadrilele britanice şi americane. Rafinăria asigura o mare parte din combustibilul necesar maşinăriei de război germane şi trebuia distrusă. Ceea ce s-a şi întâmplat în august 1943 şi 1944 (5-6 mai; 10 si 18 august), când rafinăria a fost ținta altor patru bombardamente, care o aduc în stare de neoperativitate. A fost distrus totul, de la instalații până la sondele de petrol, având nevoie de patru ani pentru a fi reconstruită.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,400FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE