joi, aprilie 18, 2024
EDUCAȚIEȘcoala online este o porcărie!

Școala online este o porcărie!

De foarte mulți ani am una dintre cele mai utilizate resurse online pentru elevii și profesorii din România la ora de geografie (Geografilia), deci sunt un fin cunoscător al avantajelor internetului. Însă dintotdeauna am promovat tehnologia doar ca pe un instrument complementar educației, nu ca pe unul impetuos aplicabil ori necesar omniprezent. Ceea ce era evident, că tehnologia nu poate fi școala însăși, a fost dovedit de ultimul an și jumătate.

În 15 mai 2020 făceam prima analiză a școlii online. La vremea aceea mă bucuram de implicarea elevilor și de disponibilitatea aplicațiilor digitale, fără a conștientiza atunci că, de fapt, nefiind clar reglementată școala online și nefiind mulți profesori adaptați la noile metode de lucru, geografia suscita interesul elevilor mei dintr-un motiv foarte simplu: aceștia aveau mult timp liber și se plictiseau. Ei bine, chiar și așa sesizam în acea analiză o mulțime de probleme asociate izolării.

Toamna lui 2020 ne-a găsit în format fizic cu o mulțime de reguli sufocante, învățământ hibrid, lipsuri în școli ș.a.m.d. Ne săturaserăm cu toții până peste cap, așa că am primit cu deschidere școala online din octombrie. Eu, cel puțin, preferam să îmi fac orele de acasă, pe internetul și device-urile mele, decât să mă chinui la liceu cu unii pe ecran și alții în clasă.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

Dar lunile treceau și dezastrul se instala, un dezastru pe care l-am sondat în decembrie 2020, rezultând un studiu de care nu a ținut nimeni cont.

Suntem în al treilea an școlar afectat de această improvizație. După o săptămână există unități sau clase trecute în online, iar în octombrie ne așteptăm să se accentueze tendința. Clasele sunt azvârlite în spatele monitoarelor după un singur caz testat pozitiv, deoarece așa scrie în „ordin”. Învățământul românesc funcționează după ordine, precum iobăgia la stăpân. Iată-ne atât de obosiți, încât și o banală denominație juridică (O.M.) a ajuns să ne dispere, cu atât mai mult ceea ce scrie în ea.

Încă o dată, fără falsă modestie, mă văd în categoria celor mai adaptați profesori din România la școala online. Dar în pofida acestui fapt, pentru mine școala online este o porcărie și trebuie desființată irevocabil. Este profund ineficientă, discriminatorie și nocivă sănătății fizice, psihice și sufletești a elevilor, a profesorilor și, de multe ori, chiar a părinților.

Pentru toate familiile sărace sau izolate geografic, școala online este o porcărie.

Pentru toate familiile numeroase, unde copiii impart camera, școala online este o porcărie.

Pentru că accesul la un internet rezonabil ca viteză este mai mic de 100%, școala online este o porcărie.

Pentru toți elevii cu nevoi speciale, școala online este o porcărie.

Pentru toți bobocii de clasa 0/I, a V-a sau a IX-a, care abia așteaptă să își facă noi prieteni, școala online este o porcărie.

Pentru toți viitorii absolvenți, de clasa a VIII-a sau a XII-a, școala online este o porcărie.

Pentru toți copilașii care-și simt învățătoarea ca pe a doua mamă, școala online este o porcărie.

Pentru toți părinții care muncesc și nu au bani de bone sau nu au pe nimeni să îi ajute, școala online este o porcărie.

Pentru toate disciplinele și profilurile vocaționale, școala online este o porcărie. Cântați în cor online, pictați online și jucați rugbi online, dacă puteți!

Pentru toate activitățile extracurriculare și pentru toate cercurile sau cluburile din școli cu un puternic rol educativ, școala online este o porcărie. Puneți în scenă o regie online, mergeți într-o drumeție online sau sculptați online, dacă puteți!

Pentru toate specializările profesionale, școala online este o porcărie. Nu poți tunde, găti sau repara piesele auto online!

Pentru acele școli care oferă o masă gratuită și caldă elevilor, școala online este o porcărie.

Pentru toate temperamentele extrovertite care nu pot rezista fără comuniunea și comunicarea reală cu cei 20 de prieteni, școala online este o porcărie.

Pentru toate temperamentele introvertite care au în clasă un prieten de nădejde, școala online este o porcărie.

Pentru toți copiii care bat mingea frecvent în pauze, se aleargă în curte sau pe culoare, școala online este o porcărie.

Pentru toate fetele cărora le place să se aranjeze pentru a fi valorizate de privirile colegilor, școala online este o porcărie.

Pentru toți băieții care își parchează mașina sau motocicleta lângă liceu sau în curtea lui, afișând și exersând o latură din masculinitatea personalității lor în formare, școala online este o porcărie.

Pentru toți adolescenții îndrăgostiți sau care vor să se îndrăgostească, școala online este o porcărie.

Pentru că sala de clasă este mai mare și mai animată decât propriul dormitor, școala online este o porcărie.

Pentru că școala adevărată înseamnă povești, glume, râsete și zarvă, școala online este o porcărie.

Pentru că se anulează limita dintre zi și noapte, dintre spațiul intim al dormitorului și spațiul comun/semipublic al școlii, dintre timpul dedicat învățării și cel dedicat altor activități, școala online este o porcărie.

Pentru toate durerile (deseori ireversibile sau agravate ulterior) de spate, de cap, de ceafă, de articulații și de ochi, școala online este o porcărie.

Pentru că monitoarele reduc puterea de concentrare și obosesc, școala online este o porcărie.

Pentru că ecranele emit radiații care destind, relaxează creierul și îi reduc capacitățile de analiză, sinteză, memorare, reflexie și contemplare, rezultatele învățării vor fi mai slabe. De aceea pe ecrane avem tendința de a pierde vremea, de a face activități care nu ne solicită procesele cognitive complexe, activități mai degrabă distractive și mai rar educative: jocuri, social-media, filme, emisiuni, vloguri etc. Pentru că învățarea reală necesită și efort, nu doar distracție, școala online este o porcărie.

Pentru că școala reală presupune ca profesorii să valorifice continuu feed-back-ul din partea elevilor (limbajul corpului, privirea, căscatul), școala online este o porcărie.

Pentru că dialogurile devin monologuri în fața unor bulinuțe sau în fața pereților, școala online este o porcărie.

Pentru că obligativitatea activării camerei generează un disconfort accentuat, în special la adolescenți, din pricina temerilor și a frustrărilor de tot felul (aspect fizic, păr nearanjat, decorul camerei etc.), școala online este o porcărie. Ce adolescent suportă ideea ca toți colegii să poată da zoom pe coșurile lor de pe față? Școala online este o porcărie și când sunt activate camerele, dar și când nu sunt.

Pentru tot somnul din timpul orelor, școala online este o porcărie.

Pentru deficiența explicațiilor și dificultatea metodelor de lucru, școala online este o porcărie.

Pentru minutul-distanță între momentul trezirii și momentul conectării la prima oră, școala online este o porcărie.

Pentru proiectele, temele sau mesajele postate de elevi și profesori la ora 12, 1 sau 2 noaptea, școala online este o porcărie.

Pentru cele 24h/24 de conectare subconștientă a elevilor cu platformele școlii, de comunicare la distanță și de corectare din partea profesorilor, școala online este o porcărie.

Pentru că pe internet se simt vulnerabilizați în fața oprobriului unor părinți reclamagii și scandalagii din orice, profesorii devin mai severi, țin lecții mai grele și dau teme mai lungi, suprasolicitându-i pe elevi într-un mod total ineficient, în ideea de a nu fi acuzați apoi că „nu își fac treaba”. Fără pauza care sedimentează cunoașterea, elevul nu se poate dezvolta armonios. De asemenea, „pentru a mulțumi pe toată lumea”, profesorii acordă note umflate și mincinoase. Deci, pentru toate comportamentele acestea deformate și deformatoare, școala online este o porcărie.

Pentru că doar unii profesori știu să utilizeze o altă cameră web decât cea încorporată, să permită elevilor editarea pe o tablă online, să își instaleze un microfon, să scrie formulele și să facă un desen cu ajutorul tabletei grafice, să prezinte propriul ecran, să atribuie puncte și corectare instantanee unor teste online, să verifice corect niște teme încărcate pe classroom sau să organizeze un joc interactiv, școala online este o porcărie.

Pentru că accesul liber și nesupravegheat pe internet are drept consecință vizionarea filmelor pornografice de către elevi, inclusiv în timpul lecțiilor, distribuirea scenelor sau setarea pozei de profil cu fețele „actorilor favoriți”, școala online este o porcărie.

Pentru toți care nu suportă deranjul iscat de vitejii șmecheri din spatele tastaturii, pătrunși abuziv în orele altora ca formă de distracție și amuzament, școala online este o porcărie.

Pentru toate sunetele cu iz românesc (bormașini, manele, scandaluri între vecini, certuri între părinți, lătratul câinilor), școala online este o porcărie.

Pentru ceilalți neafectați de toate acestea, școala online este o binefacere.

Semnează: Profesor Ionuț Tudose

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

4 COMENTARII

  1. Scoala online nu este deloc o prostie dle Ionut Tudose. Este prezentul si viitorul in secolul IT. Multi invatatori si profesori si-au facut treaba excelent online. Mai sunt unii profesori care nu se pricep? Atunci trebuie instruiti! Socializare la scoala? La fel ca si cea de la petreceri, excursii etc: toti stau cu nasurile in telefon; dar sunt impreuna!!! Vor filme porno etc.? Se uita pe telefon! Faci cursuri fata in fata? Elevii stau cu telefonul pe sub banca, isi dau mesaje etc. Dar credem ca invata mai bine, nu? In pauze? Se imping, alearga, tipa si se jignesc, asta fac. Dar “socializeaza”!
    La cursurile online este liniste, elevii sunt atenti, se comunica continuu cu ei, educatia se poate centra mai bine pe nevoile elevului etc. In plus, cineva din familie, care este acasa, poate urmari ce si cum se preda etc. Poate asta nu convine unora! Noi suntem foarte multumiti de cum a progresat online fetita de clasa a doua si dorim ca sa invete de acasa online in continuare. Consider ca parintii trebuie sa decida daca un copil invata la scoala sau online si nu un ministru!
    Problema la invatamantul romanesc sunt programele mult prea incarcate, teme multe date acasa si neinteresante, cerinte de memorare etc. Unde sunt proiectele in care elevul sa-si dea frau liber imaginatiei si sa prezinte idei proprii? Am intrat acum 3 ani la o clasa de a 12-a sa intreb ce vor sa faca dupa bac. Taceau toti cu capetele sub banca pe telefon. Dupa un timp un elev spune: vrem sa scapam de plictiseala de la scoala si sa plecam in vest la munca. Si nu se preda atunci online!
    La o universitate din Mexic, pe care am vizitat-o in 2007 toti studentii aveau tablete (cumparate in rate cu sprijinul universitatii) si urmareau cursurile de oriunde! Si noi ne cramponam de cursuri online in 2021-2022?

    • „ Dar credem ca invata mai bine, nu? In pauze? Se imping, alearga, tipa si se jignesc, asta fac. Dar “socializeaza”!”, da doamnă. Asta înseamnă socializare. Înseamnă discuții, certuri, împăcări. Asta înseamnă a fi om.

      „Unde sunt proiectele in care elevul sa-si dea frau liber imaginatiei si sa prezinte idei proprii” – păi dacă nu memorezi informația deja cunoscută de omenire, o să crezi că imaginația ta a inventat ceva ieșit din comun. Apa caldă, de exemplu. Ăsta e rolul memorării cunoștințelor.

      Dacă viitorul școlii ar fi fost online-ul, ar fi fost deja implementat în cele mai bune școli din lume. Dar ce să vezi? La marile universități și licee din occident se face ȘCOALĂ CLASICĂ. Copiii vin în uniforme, disciplină maximă, fără telefoane. Credeți că cei mai puternici oameni din lume sunt proști și doar dvs și o universitate din Mexic?! (o țară eșuată, din care milioane fug anual, rai al criminalității), sunt deștepți?

  2. Este și un avantaj la online.Nu toate învățătoarele sau profesorii sunt calmi și buni în meserie și predau fără prostii propagandistice.Pentru asta, școala online nu e o porcărie.Am avut profi care mi-au stricat irevocabil interesul pentru obiectul lor și profi care veneau la școală să-și scuture nervii.Unuia dintre ei, pe care l-am recunoscut accidental, i-am lipit o palmă de i-a fluierat urechea acum vreo patru ani, la fel cum o făcea el cu mine și alții acum vreo patru zeci și.Fusese prof de muzică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,400FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE