ACTUALITATE Reconstrucția tridimensională a capului lui Mihai Viteazul la Muzeul Municipiului București

Reconstrucția tridimensională a capului lui Mihai Viteazul la Muzeul Municipiului București

Începând de miercuri, reconstrucția tridimensională a capului voievodului Mihai Viteazul va fi expusă în expoziția permanentă „Timpul Orașului”, prezentată la Palatul Șuțu, din cadrul Muzeului Municipiului București, informează Agerpres.

Chipul reconstituit cu foarte mare acuratețe, prin tehnici de ultimă generație, a putut fi văzut de către vizitatori încă din 2017, în expoziția temporară „Fizionomii unificatoare «Toți în unu». Povestea unui proiect de țară”.

În 2019, bustul a fost prezentat în epoziția tematică „Restaurare bunuri culturale mobile pe suport papetar”, alături de un document rar, un pergament datat din perioada 1593-1594, din Colecția de documente a Muzeului Municipiului Bucureşti.

Proiectul reconstituirii faciale a început în anul 2016, fiind un vis al directorului muzeului, Adrian Majuru, care l-a încredințat unui tânăr sculptor, Radu Tudor Panait. Totul a început cu o documentare bazate pe măsurătorile antropometrice și pe fotografiile craniului domnitorului, realizate în anul 1920 de întemeietorul antropologiei românești, Francisc J. Rainer, când a fost invitat de către Statul Major al Armatei Române la Iași, întocmai cu misiunea de a studia craniul lui Mihai Viteazul.

În urma numeroaselor consultări cu specialiști în antropologie, istorici, medici și muzeografi, s-a realizat structura metalică, s-au stabilit proporțiile craniului și a început modelarea expresiei faciale. La final, întregul ansamblu a fost pigmentat, urmat de amplasarea ochilor artificiali și de inserarea părului, fir cu fir.

Proiectul de reconstrucție facială a unui personaj istoric real din timpuri îndepărtate este fără precedent în spațiul muzeal românesc… Pornind de la rezultatul studiului reconstrucției carnației, a fost realizat un nou model de portret cu bust, de această dată apelându-se la tehnicile și materialele moderne, folosite cu precădere în industria cinematografică pentru modelarea fizionomiei personajelor.

Modelarea epidermei a fost realizată într-o tehnică hiper-realistă, în cele mai mici detalii. S-a ținut cont de vârstă, rasă și mediul în care a trăit domnitorul.

Materialul final din care este realizată lucrarea este un latex ce a permis pigmentarea tenului și, ulterior, inserarea firelor de păr natural. Ca modificare majoră adusă proiectului inițial, s-au adăugat proteze oculare și veșminte princiare (cucă, caftan și mantie)”, explică sculptorul Radu Panait în descrierea lucrării, conform pressone.ro.

Muzeul Municipiului Bucureşti prezintă publicului şi un film documentar despre laborioasa procedură de reconstrucţie facială, care poate fi vizionat mai jos.

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3Media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3Media

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

IMPORTANT

Fiți LEI pentru R3: Am strâns 11.305 de lei din 34.620...

Dragi prieteni, de azi începem o nouă colectă pentru a asigura finanțarea siteului R3Media, dar de data asta pentru următoarele șase luni. Grație vouă, dragi prieteni,...

Articole relaționate

Cele mai citite