luni, octombrie 7, 2024
ACTUALITATEPutna - 150 | Interviu Cosmin Țugui (18 ani): Am ajuns la...

Putna – 150 | Interviu Cosmin Țugui (18 ani): Am ajuns la concluzia că, poate mai presus de relația profesor-elev, ar trebui să se regăsească apetitul fiecărui elev de a aprofunda singur un anume domeniu ce îi trezește interesul în mod deosebit

Cosmin Țugui are 18 ani și este elev la colegiul național “Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuți. Parcursul său liceal a fost presărat cu multe rezultate frumoase, printre care și locul I la concursul național de dezbatere în limba germană sau, cel mai recent, premiul I la Serbarea de la Putna, secțiunea de discursuri.

Vi-l prezentăm într-un interviu ce impresionează prin proba de maturitate a gândirii, franchețe, refuzul de a se exprima în clișee sau vorbe mari. Dar, mai presus de toate, poate că impresionează prin puterea exemplului, deoarece în România sunt mii de tineri care, la fel ca el, au un vis și potențialul de a-l atinge.

R3media: Te-aș ruga să începi cu o recomandare către cei care te citesc acum. O recomandare de lectură.

Aș recomanda o carte de tineret intitulată Abgefahren, scrisă de autorul german Dirk Pope. Aceasta spune povestea unui băiat pe nume Viorel, care își pierde brusc mama. Viorel are rădăcini românești, însă nu știe să vorbească limba română, nu știe despre România decât niște stereotipuri generale. Faptul că rămâne orfan îl determină să își pună o serie de întrebări existențiale legate de originea sa, locurile de baștină ale mamei. Romanul propriu-zis prezintă călătoria sa, din Germania până la Delta Dunării, cu detalii extraordinare legate de țara noastră. În căutarea identității prin Estul Sălbatic… Eu sunt cel care a adus în România această carte, am realizat un interviu în limba germană cu autorul pentru emisiunea de tineret Radio Junior și am publicat și o serie de articole, atât în română, cât și în germană.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

R3media: Esti foarte tânăr și vii dintr-o generație adeseori criticată (millennials, net, pasivitate, plictis, corectitudine politică etc). Chiar așa este? Ce vezi totuși bun în generația ta? 

Timpul îl modelează pe om, de aceea fiecare generație posedă particularitățile sale. Analizând strict chestiunea generației tinere, consider că aceasta este într-o anume măsură imaginea generației adulte, din rândul căreia provin și majoritatea criticilor. Nu cred în critica adresată unei generații în integralitatea sa, întrucât, de cele mai multe ori, aceasta se bazează pe generalizări forțate. Pe de altă parte, conflictul între generații trebuie privit ca un element ce face parte din natura umană. Citeam pe o pagină germană de istorie despre un mesaj descoperit pe o plăcuță din Sumerul antic, datată în jurul anului 3000 î Hr. în care se vorbește despre generația tânără, ce se află în declin din cauză că nu mai respectă canoanele privind aspectul fizic, nu se mai arată deschisă spre a învăța și nu mai acceptă valorile recunoscute atunci în societate.

R3media: Discuția despre învățământ e în continuare de actualitate. Ce datorezi liceului din care provii? 

Datorez foarte mult sistemului de învățământ românesc, al cărui produs sunt. În prezent studiez la Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuți, un liceu cu o bogată tradiție ce serbează anul viitor 150 de ani de la momentul înființării. Încă din timpul gimnaziului am avut parte de profesori dedicați, deschiși unei bune colaborări și care mi-au lărgit orizontul de cunoaștere, de cultură generală. Am reușit să performez în acest sistem, iar acum am ajuns la concluzia că, poate mai presus de relația profesor-elev, ar trebui să se regăsească apetitul fiecărui elev de a aprofunda singur un anume domeniu ce îi trezește interesul în mod deosebit. Un profesor îți poate oferi o bibliografie vastă prin care îți poți contura o viziune largă asupra domeniului respectiv, însă acesta, din rațiuni fizice, temporale, nu îți va putea ține prelegeri la clasă despre toate aceste lucrări recomandate. Pornind de la o serie de valori de bază precum respectul, demnitatea, credința, ar trebui ameliorate, în primul rând, criticile fără fond din prezent. Critica de dragul criticii nu face bine, însă cea constructivă, da.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: Să nu trăim în minciună. Un manual pentru disidenții creștini, de Rod Dreher, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

R3media: Adresează-te unei tinere familii care încearcă să își educe un copil. Ce i-ai spune? Care ar fi, după părerea ta, sprijinul pe care ar trebui să îl dea în formarea copilului lor? 

Nu prea sunt în măsură să ofer sfaturi concrete unor tineri părinți. Pot însă să evidențiez în cazul meu impactul decisiv pe care sprijinul permanent al părinților l-a avut și îl are. Copilul trebuie să fie îndrumat să exploreze și să-și descopere acele domenii care îl pasionează, fiindcă doar astfel poate excela. În ceea ce mă privește, nu pot spune că am avut modele, ci, mai degrabă, diferite persoane pe care le admir și de la care, fără îndoială, aș avea ceva de învățat. Mă consider în unele privințe un autodidact. Spre exemplu, limba germană mi-am îmbunătățit-o, în mare măsură, fie citind de unul singur articole, cărți, fie prin participarea la diverse proiecte extrașcolare de jurnalism, literatură, teatru unde am avut ocazia să intru în contact cu adolescenți, jurnaliști, autori germani.

R3media: Ești câștigătorul unui concurs de discursuri. Ce este patriotismul, astăzi?

Într-adevăr, patriotismul pare să fi căpătat sensuri și moduri de manifestare noi în secolul al XXI-lea, mai ales datorită/ din cauza societății globalizate în care trăim. După cum spuneam și în discurs, cred că astăzi fiecare gest mărunt este important. Nu toți trebuie să ținem prelegeri despre Ștefan cel Mare, să scriem cărți în limba română sau să manifestăm pe străzi cu steaguri și cântece patriotice. Faptul că limba română răsună în toată Europa, faptul că diaspora nu își uită rădăcinile și consideră mai departe locul de baștină ca fiind acasă reprezintă adevărate dovezi de patriotism.

R3media: Orice discurs implică și o latură de persuasiune și de motivare a auditoriului. Adresează-te colegilor tăi de generație cu un îndemn.

Întrebarea de față poate părea o invitație de a fi pentru câteva momente un influencer, demnitate pe care însă nu pot să mi-o arog la ora actuală. Sigur că se poate răspunde prin apelul la o serie de clișee legate de valoarea educației, însă cred că (mare parte din) generația actuală este suprasaturată de astfel de mesaje. Cred că tânărul își poate atinge cel mai bun randament dacă descoperă ceea ce îl definește și i se mulează cel mai bine pe trăsăturile sale de personalitate. Acest aspect se leagă de unicitatea fiecăruia, dar și de societatea democratică, în care nu se promovează conformismul. De partea cealaltă, scopurile fixate sunt foarte importante. Marcus Aurelius ne îndemna să avem visuri mărețe, fiindcă doar acestea ne pot face sufletul să vibreze…

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE