sâmbătă, octombrie 12, 2024
ACTUALITATEProf. Paul Aligică spune că G4 Media este un fel de CNN...

Prof. Paul Aligică spune că G4 Media este un fel de CNN românesc, care oferă servicii care „nu au însă mai nimic de a face cu jurnalismul clasic”

Unul dintre intelectualii români de marcă, profesorul Paul Dragoș Aligică, a comentat pe pagina sa de facebook, recenta controversă dintre publicația G4Media și partidul AUR.

În opinia profesorului Aligică, G4 Media a renunțat la jurnalism în favoarea unui rol „propagandist – politic”.

El spune că publicația lui Dan Tăpălagă și Cristian Pantazi a împrumutat modelul CNN, care s-a luptat patru ani cu Donald Trump.

Citești și ajuți! Cumpără cartea: Opțiunea Benedict, de Rod Dreher și vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.

Iată textul profesorului Aligică:

Jocul dintre G4Media și AUR este un win-win pentru cei doi combatanți. El trebuie văzut ca parte a noii dinamici politice și mediatice create în nouă eră, adusă de revoluția social media ce a bulversat jurnalismul clasic și comunicarea politică a partidelor tradiționale. Ceea ce fac cele două entități este foarte ingenios, deși e doar o aplicare în context românesc a unui model occidental.

Ca să înțelegem mai bine acest se întâmplă, trebuie să ne uităm la dinamică CNN-Trump. CNN, în pierdere de viteză, a virat de la jurnalism de informare, classic, la o formă de contrapunere propagandistică și politică la administrația Trump. Cele două forțe s-au alimentat de reciproc într-o dinamică escalationistă ce le susținea audiența, impactul și relavanța. Ratingurile CNN au explodat. Trump a fost menținut 24 din 24 pe prima linie a fluxului de știri, cu sau fără motiv real. Breaking news după breaking news, acuzație după acuzație. Win-win.

Hrănește bine(le)! Cumpără suplimentul alimentar Etamynis(alergie la praf, polen,venin)  și vei contribui la susținerea siteului R3media.

Cei care au urmărit ce s-a întâmplat în SUA, știu însă că în momentul când cea de a două parte binomului a ieșit din peisaj, audiență CNN s-a prăbușit, fiind acum pe anumite paliere pe un negativ incredibil de până la -90%. O evoluție spectaculoasă: Confirmare că publicul nu percepea CNN că o sursă de jurnalism ci că pe o expresie și acțiune propagandistic-politică. Dar atât timp cât a funcționat jocul, totul a fost extrem de lucrativ pentru CNN – audiență, trafic, reclamă, status, recunoaștere etc.

Așadar în acest tip de joc sau strategie CNN -iar în cazul nostru G4Media- operează că un furnizor de produse sau de servicii pentru un anumit segment de public. Are o nișă de public și de sponsori. Și dau nișei ceea ce nișă așteaptă, vrea, dorește. Nu e jurnalism. Este -generos spus- „advocacy sub acoperire jurnalistică”, dar e legitim și lucrativ.

Aceste servicii nu au însă mai nimic de a face cu jurnalismul clasic, în afară de nume și câteva șabloane inerțiale. Ceea ce operațiuni de tipul CNN/G4Media fac -și aici, să subliniez, nu e  o critică la adresa lor, e doar o observație și analiză tehnică- este să genereze și atragă atenție, traffic, monetizare, sponsorizare, și semnalare de credibilitate și virtute către consumatori și stakeholders. Să își asume un rol social (util sau perceput că util de o parte a publicului) și să monetizeze executarea acestuia.

E o formă de adaptare la noile condiții, nimic mai mult. În ceea ce privește G4Media să nu uităm ei au intrat pe piață că jurnaliști de investigație într-o cruciadă anticorupție targhetată împotriva PSD și Dragnea și capitalizând pe asta. Tot ceea ce au oferit în ultimii patru cinci ani de zile arată că nimic din operațiunea lor nu a avut în vedere standardele clasice de funcționare ale unui ziar sau de informare a publicului în mod echidistant și realist. Filtrele au fost întotdeauna puse pentru un anumit tip de angajament partizan, cu un anumit tip de public și pentru o anumită orientare ideologic-corectă. Repet: Asta nu este o critică. Este o constatare tehnică. Se poate face o analiză de conținut pentru a verifica.

Așadar să rezumăm: în acest moment G4Media, poziționându-se că entitate propagandistic-politică în lupta salvaționistă cu o entitate politică, nu face decât să replice în contextul românesc un model care se degajează deja de ani buni în Occident. Vom vedea așadar retrăite și rejucate toate schemele și manevrele deja văzute în țara de origine a modelului aplicat acum la noi de tandemul G4Media-AUR.

E o discuție separată care sunt implicațiile și costurile pentru societatea românească. Că observație tangentă să spunem că probabil principalul perdant în acest sens este USR care își vede ocupată poziția normală -în sistemul politic normal- de o entitate mediatică propagandistică și politic-ideologică care practic îi canibalizează spațiul și creditul social ce în mod normal i-ar reveni că susținător al stindardului valorilor anti-AUR.

Dar realitatea este că încă nu știm care este logică generală a relației dintre partidele politice și aceste entități de tipul CNN-G4media și noul model pe care îl generează, pe termen lung. Ceea ce vedem în ultima vreme în Statele Unite în relația dintre CNN și partidul pe nișă căruia a intrat (Democrații) ridică semne de întrebare cu privire la utilitatea pe termen lung a tipurilor de operațiuni executate acum în România de G4Media.

Repet: toate cele de mai sus sunt menite să fie o observație analitică. Sunt absolut convins că cei de la G4media ar recunoaște onest -așa cum îi știu personal- că operațiunea pe care o execută organizația lor nu este una jurnalistică sau de mass media calsice și am convingerea că ei cred sincer că execută un rol util în societatea românească, așa cum CNN a considerat că joacă un rol util în lupta cu dictatura lui Trump. În noile condiții tehnologice și economice ale domeniului mass media și politic, ceea ce G4 face este o adaptare ingenioasă și în anumite limite firească la noile circumstanțe în care justificările etice și de interes public sunt întotdeauna raționalizări legitime.

În ce măsură însă această va fi benefic pentru jurnalismul românesc sau pentru spațiul politic românesc este o discuție separată, în care nu vreau să mă angajez. Suntem în secolul 21 și avem acum alte modele, alte context, alte procese, alte dinamici. Învățăm continuu. A aplică cu lejeritate o grilă de secol 20 este distorsionant și eronat atât din punct de vedere analitic cât și din punct de vedere al judecăților etice sau de valoare.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

4 COMENTARII

  1. G4media e o sclavie neomarxstă, făcută cu fomiști. tipii de-acolo primesc finanțări de afară ca să intoxice în Romania. dar Româna nu ia atitudne împotriva unei astfel de propagande abjecte. Va veni și vremea aia!

  2. Sunt niste oameni fara caracter si constiinta…

    Foarte des am comentat in articolele lor demascandu-le ruperile din context, minciunile prin omisiune si ipocrizia.

    Dar s-au temut si m-au cenzurat…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE