Situația de pe piața auto europeană devine din ce în ce mai îngrijorătoare. Datele din august de la Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) arată o scădere bruscă a noilor înmatriculări din UE. Scăderea este cu 18,3% mai mică față de anul anterior. Inclusiv piețele mari sunt afectate: Germania (-27,8%), Franța (-24,3 %) și Italia (-13,4%), potrivit Remix News.
Pentru mașinile electrice cu baterie (BEV), care reprezintă aproape 13% din totalul pieței, noile înmatriculări în august au scăzut cu 43,9%, până la 92.627 unități, față de 165.204 unități înregistrate în aceeași perioadă a anului trecut. Această scădere a fost cauzată de diminuarea dramatică a celor mai mari două piețe de mașini electrice, Germania (-68,8%) și Franța (-33,1%).
Înmatriculările pentru mașinile hibride plug-in (7,1% din totalul pieței auto) au scăzut cu 22,3% luna trecută. Toate piețele majore au înregistrat scăderi.
Mașinile hibrid-electrice (HEV) au fost singurul tip de vehicul care a înregistrat o creștere în august. Înmatriculările au fost în creștere cu 6,6%, ajungând la 201.552. Cota de piață a vehiculelor hibrid-electrice a crescut la 31,3%, de la 24% în august 2023.
Între timp, vânzările de mașini pe benzină au scăzut cu 17,1% în august. Cele mai mari patru piețe au înreigstrat scăderi semnificative:
- Franța (-36,6%);
- Italia (-18,8%);
- Spania (-17,4%);
- Germania (-7,4%).
Piața auto europeană, în criză. Ponderea mașinilor pe benzină a crescut ușor
Totuși, mașinile pe benzină reprezintă în prezent 33,1% din piață, în creștere față de 32,6% anul trecut. Aproape toate piețele europene au înregistrat scăderi de două cifre pentru mașinile diesel. Acestea reprezintă acum 11,2% din piață, în scădere cu 26,4%.
Cifrele abisale pentru mașinile electrice cu baterie au semnale de alarmă la ACEA, care afirmă că lipsesc condițiile critice pentru a obține boom-ul necesar în producția și desfășurarea vehiculelor cu emisii zero, inclusiv infrastructura de încărcare și reumplere cu hidrogen, un mediu de producție competitiv, energie verde la prețuri accesibile, stimulente fiscale și de achiziție și o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen și baterii.
Asociația a declarat că „tranziția către zero emisii este foarte dificilă, îngrijorările legate de îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 pentru mașini și camionete fiind în creștere”.
ACEA este preocupată în special de „amenzile de mai multe miliarde de euro, care altfel ar putea fi investite în tranziția către zero emisii, sau reduceri inutile de producție, pierderi de locuri de muncă și un lanț european de aprovizionare și valoric slăbit într-un moment în care ne confruntăm cu o concurență acerbă din partea altor regiuni de producție auto.”
Grupul solicită acțiuni acum „pentru a inversa tendința descendentă, a restabili competitivitatea industriei din UE și a reduce vulnerabilitățile strategice”.
În Germania, Volkswagen tocmai a anunțat o restructurare masivă și concedieri din cauza unei piețe slabe și a dificultăților în trecerea la vehiculele electrice, în timp ce BMW și Mercedes-Benz și-au reevaluat previziunile.