De câteva zile, se încearcă readucerea la viață a unei mumii: „averea Bisericii”. Ultima tentativă de aducere la viață a acestui subiect ofilit este un articol publicat pe siteul ziare.com, de către Andreea Ruxanda. Sub titlul „Afacerile BOR. Cum funcționează mașinăria de făcut bani prin care Biserica și-a clădit un adevărat imperiu financiar”, articolul se vrea o mare „dezvăluire” despre „Imperiul financiar” pe care l-ar fi clădit Biserica Ortodoxă Română.
Articolul, distribuit și preluat pe larg, este o dezinformare pe plan factual, o manipulare publicistică și o tentativă jalnică din punct de vedere jurnalistic, putând fi încadrat, cel mult, la capitolul compuneri de liceu pe o temă la prima vedere.
S-o luăm pe rând.
De ce este o dezinformare pe plan factual:
Articolul respectiv ne promite să ne spună „cum funcționează mașinăria de făcut bani prin care Biserica și-a clădit un adevărat imperiu financiar”, dar nu face acest lucru. Tot ceea ce face textul este să afirme, în mod repetat, același lucru, fără să aducă nicio dovadă în sensul celor afirmate.
Exemplu: chiar din primul paragraf suntem anunțați că „Biserica Ortodoxa Romana nu duce lipsa de bani, fiind una dintre cele mai profitabile instituții din Romania”. Serios? Conform cărei analize? Este una dintre cele mai profitabile instituții în comparație cu cine?
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
Ar trebui să ni se spună cu cine se compară, atunci când se fac astfel de afirmații. Mergem mai departe:
„BOR deține clădiri, terenuri, fabrici, păduri, companii de turism și trusturi de presă. In funcție de fiecare parohie, preoții arată fie modest, fie sunt îmbrăcați în aur din cap până în picioare și sunt plimbați în cele mai luxoase mașini”. Întreb și eu, ca prostul: ați văzut dvs vreun preot îmbrăcat în aur din cap până în picioare? Eu, unul, nu am văzut. În fața unei astfel de dezvăluiri extraordinare, ne-am fi așteptat să vedem și noi o dovadă: un preot îmbrăcat în aur din cap până-n picioare. Ca și în cazul „profitabilității”, trebuie s-o credem pe autoare pe cuvânt. Dovezile și argumentele sunt pentru fraieri.
Poate domnișoara jurnalistă se referă la culoarea aurie a unor veșminte bisericești. Am dat o căutare pe google și la primul magazin de haine preoțești deschis am găsit că cea mai „aurie” „uniformă” costă maxim 4.000 de lei cu TVA inclus. Acum, haideți să vedem ce găsim pe magazinele bijuterii: tot pe google, găsim că un amărât de inel de logodnă este de la 2.600 de lei la 10.000 de lei!
Hrănește bine(le)!Cumpără suplimentul alimentar Tinctură de propolis și vei contribui la susținerea siteului R3media.
Cu alte cuvinte, dacă un preot ar fi „îmbrăcat din cap până-n picioare în aur” ar purta pe el o adevărată avere, nu costume care se pot achiziționa și cu 1.000 de lei.
„BOR are fabrici, îsi face singura lumânările, bijuteriile, hainele si celelalte obiecte bisericești, dar percepe si taxe pentru diverse evenimente religioase, cum ar fi cununia, botezul si înmormântarea. Toate acestea duc la un singur lucru, care este si cel mai important. Profitul”, scrie domnișoara. Iarăși, trebuie s-o credem pe cuvânt pe autoare, pentru că nu ni se prezintă nimic despre profitul Bisericii. (Trecem peste faptul că nu există o entitate juridică numită „Biserica Ortodoxă Română”).
Ceea ce ni se prezintă sunt o parte dintre activele diferitelor episcopii, arhiepiscopii și mitropolii și anumite venituri ale acestora. Fără contextualizare, fără prezentarea necesară și a cheltuielilor, fără nimic.
Iată un exemplu: „În 2010, Arhiepiscopia (Alba Iulia) era acționar cu 3,63 la suta la societatea Prodcomplex SA Târgu Mureș, cu obiect de activitate in domeniul fabricării plăcilor, tuburilor si pofilelor din material plastic”. Îngrozitor! Să presupunem, pentru că nu ni se spune nimic despre acest subiect, că Arhiepiscopia ar fi și azi acționar la această companie. Conform datelor disponibile de pe un site specializat, respectiva companie a avut în 2019 un profit de 59.821 de lei. La cele 3,63% din acțiuni, Arhiepiscopiei de Alba Iulia i-ar fi revenit, din dividende, monstruoasa sumă de …2.100 de lei. Pentru un an! Enorm, nu? Construiești imperii cu banii ăștia, nu alta…
Nu mai insist. Ca să vorbești de profit, o regulă elementară a contabilității spune că trebuie să scazi mai întâi cheltuielile din venituri și vezi cu ce rămâi. Articolul de pe siteul ziare.com nu suflă niciun cuvânt despre cheltuielile Bisericii. De ce? Și aici ajungem la pasul următor.
De ce articolul este o manipulare publicistică?
Pentru că este tezist și urmărește să creeze o percepție anume în mintea celui care citește, nu să analizeze ceva. Autoarea nu suflă o vorbă despre cheltuielile Bisericii, pentru că i-ar dărâma toată construcția. Așa cum spunea prof. Cătălin Raiu, expert OSCE, presa poate contribui la înrăutățirea unui climat din societate dacă se grăbește să eticheteze un anumit lucru că este negativ și riscă să calce în picioare nu doar libertatea religioasă ca atare, ci comunități întregi de persoane. În cazul articolului de pe ziare.com avem un caz clasic de alăturare a unor termeni sensibili, în mod repetat, pentru a stârni emoții negative.
Să vedem puțin o parte din cheltuielile Bisericii: în 2014, Biserica a cheltuit peste 19,5 milioane de euro pentru oamenii amărâți. În 2015, Biserica a cheltuit 27,5 de milioane de euro. În 2016, cheltuielile pe acest domeniu s-au ridicat la 22 de milioane. În 2017 și 2018 au fost câte 24 de milioane. În 2019, Biserica a cheltuit 32 de milioane pentru cei sărmani, iar în anul pandemiei – 2020 – a cheltuit și mai mult: 38 de milioane! În total, în ultimii șapte ani, în zona filantropică, numai, BOR a cheltuit 187 de milioane de euro.
Dacă am lua de bună suma menționată în articol ca avere a BOR, respectiv 420 de milioane de euro, ar rezulta că Biserica a cheltuit peste 44% din „avere” sau „venituri”, numai pe ajutorarea sărmanilor. Parcă e altceva, nu? Cine mai face asta în România? Ce instituție sau ce companie privată sau de stat?
Apropo de venituri și companii. Activele Bisericii au fost analizate, serios, de profesorul Petrișor Peiu, chiar în publicația ziare.com. Marele „imperiu financiar” al BOR pălește când este pus în context. Citez din articol: „Veniturile atât de hiperbolizate ale BOR nu sunt decât de 100 milioane de dolari pe an, dintre care 20 milioane de dolari realizate de către Administrația Patriarhală și alte 80 milioane de dolari realizate de către arhiepiscopii si episcopii (entitățile care fac raportări la ANAF) ; spre comparație, OMV Petrom are pe 2015 venituri de aproape 5 miliarde de dolari la care raportează pierderi, după ce își realizează “optimizarea fiscala”…”.
De altfel, conform topului realizat de Ziarul Financiar, pe 2020, OMV este prezentă cu două intrări în top 10 al celor mai profitabile companii care operează în România. Suntem curioși: oare ca valoare absolută sau procentual, cheltuielile OMV – care scoate profiturile din țară – se apropie măcar de cele ale BOR? Atât BOR cât și OMV administrează două resurse naționale: patrimoniul cultural-religios și respectiv, energia. Credem că BOR cumpără benzină de la OMV, dar austriecii nu cumpără icoane de la Patriarhia Română.
Tot la capitolul manipulare putem încadra și paragraful următor: „România avea 27.384 de lăcașuri de cult la sfârșitul anului 2015, dintre care aproape 60%, adică 16.400, aparțineau BOR, potrivit Secretariatului de Stat pentru Culte. In momentul in care aceste cifre au fost făcute publice, s-a iscat un conflict in spațiul public. Oamenii au realizat ca nici daca sunt adunate toate școlile si spitalele din Romania, tot nu se ajunge la aceasta cifra uriașă. La sfârșitul anului 2017, Romania avea 576 de spitale, dintre care 367 de stat, si 7.047 de unitati scolare, atat publice cat si private, potrivit INS”. Ce legătură ar fi între numărul de spitale, școli și biserici? Niciuna. Tot profesorul Peiu explica foarte bine că astfel de comparații sunt inepte, pentru că, de exemplu, costă mult mai mult renovarea unui metru pătrat de spital decât un metru pătrat de biserică. Iar școlile sunt doar pentru copii, în timp ce bisericile sunt pentru toată lumea.
Dar chiar și dacă am face această comparație, găsim minciuna în textul de mai sus. Conform Ministerului Educației Naționale există un total de 19.543 unități de învățământ preuniversitar (în mediul urban: 6.685; în mediul rural: 12.858) față de numai 16.403 locașuri de cult ortodoxe (în mediul urban și rural). Deci cum rămâne cu această propoziție: „Oamenii au realizat ca nici daca sunt adunate toate școlile si spitalele din Romania, tot nu se ajunge la aceasta cifra uriașă”?
De ce articolul de pe ziare.com este o tentativă jalnică din punct de vedere jurnalistic?
Simplu. Pe lângă ignorarea regulilor elementare – auditur et altera pars -, articolul folosește date complet aiurea, nerelevante, cărora le lipsește contextul.
Exemplul cel mai clar: „BOR avea o avere estimate la 420 de milioane de euro si deținea 35.000 de hectare de pădure si 40.000 de hectare de teren arabil, în 2011, potrivit unei investigații TVR” și „In 2013, jurnaliștii de la Adevărul au făcut publice mai multe afaceri manevrate de Arhiepiscopiile din subordinea BOR, care mai de care mai bănoase, cum ar fi în construcții sau în imobiliare”.
De fapt, este vorba despre același articol, publicat de Adevărul, de două ori, în aprilie 2013(aici și aici). Este, în mare, un copy-paste, făcut de „jurnaliștii” Adevărul între ei. Ambele articole „citează” ca sursă a informațiilor lor o „investigație TVR” din 2011. Trecând peste logica întrebare: ce relevanță pot avea niște cifre din 2011 pentru anul 2021, o cercetare simplă ne-arată că nu există nicio „investigație TVR” din 2011 pe acest subiect.
Ceea ce a existat într-adevăr, a fost o emisiune-dezbatere, realizată la TVR 1 de echipa lui Cornel Mihalache, în 2007! Linkul este aici. Unde este dezbaterea din articolul de pe ziare.com?
Deci, autoarea articolului nici măcar nu s-a obosit să cerceteze, superficial măcar, ce date a preluat și unde (Trei surse? Ce-s alea?).
Verdictul este clar: Articolul „Afacerile BOR. Cum funcționează mașinăria de făcut bani prin care Biserica și-a clădit un adevărat imperiu financiar” este versiunea 2021 și secularizată a lui „S-a primit 30 de lei de câine pentru a ieși la protest”. O dezinformare de la cap la coadă.
ziare.com e o mizerie marxistă de ce vă mai obosiți cu ea? articolul e scruis de vreun bolnav mintal din salon cu CTP
UN ARTICOL PENIBIL SCRIS DE O PENIBILA CARE VREA SA PROSTEASCA OAMENII!