Continuă schimbul de replici dintre Ministerul Educației și Ministerul Sănătății. Primul foc a fost tras de Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care afirmase duminică, într-o postare, că că în cele opt săptămâni de școală (începând din 8 februarie), au fost folosite mai puţin de 2% din numărul total de teste antigen rapide puse la dispoziție pentru testarea în şcoli, ceea ce reprezintă un „un insucces major”. El a arătat că una dintre cauze ar putea fi faptul că părinții le consideră invazive și a cerut din nou Ministerului Sănătății să achiziționeze teste salivare, non-invazive, pentru școli.
În replică, într-o conferință de presă, secretarul de stat Andreea Moldovan a spus că numărul de teste folosite până în prezent în școli este de 26-27.000, ceea ce „nu este neglijabil”. În privința testelor pe bază de salivă, ea a spus că ele implică un risc, pentru că pot da rezultate negative și un fals sentiment de siguranță. „Practic, e un test care, deocamdată, nu e în metodologia de lucru a INSP, după care ne pliem toți. Când aceste teste vor fi de o calitate superioară, corespunzătoare, va fi un pas înainte pentru o testarea mai plăcută. Deocamdată, aceste teste nu sunt agreate de metodologie, pentru că nu sunt suficient de bune”, a punctat Andreea Moldovan.
Contactat de Digi24, Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus că cifrele „corectate” de Ministerul Sănătății față de ce prezentase el în privința testelor diferă nesemnificativ, „nu e 2 la sută, e 2,2 la sută, deci tot infim”, a spus Sorin Cîmpeanu, precizând că numărul de 19.000 de teste despre care vorbise el l-a luat din statisticile puse la dispoziție tot de Ministerul Sănătății. „Nu are niciun fel de importanță, fluctuațiile sunt absolut minore”, a menționat Cîmpeanu.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
„De asemenea, atunci când am spus că este nevoie de o testare în școli, m-am baza pe recomandările Ministerului Sănătății. Dacă Ministerul Sănătății, care are deplină competență pentru a se pronunța, spune că aceste teste non-invazive nu sunt relevante, cu atât mai bine! Noi ne bazam pe opiniile specialiștilor din sănătate și vom propune, din partea Ministerului Educației, să se respecte doar trei condiții pentru redeschiderea tuturor școlilor cu prezență fizică. Mai exact: respectarea regulilor (distanță, mască, măsuri de igienă și aerisirea spațiilor); a doua condiție este vaccinarea personalului didactic și la acest moment avem aproape 150.000 de angajați vaccinați, aproape 50 la sută, e o condiție îndeplinită și sperăm, facem tot posibilul să promovăm importanța vaccinării în rândul personalului din școli; și a treia condiție rămâne aceea a confirmării ipotezelor epidemiologilor, conform cărora, după un vârf pe care îl vom atinge cu privire la rata de infectare în aprilie, va urma un trend descendent”, a detaliat Sorin Cîmpeanu.
„Deci, având respectarea regulilor, vaccinare și trend descendent, dacă testele non-invazive sunt irelevante, atunci Ministerul Educației va propune deschiderea școlilor cu respectarea acestor trei condiții”, a punctat duminică, la Digi24, ministrul Sorin Cîmpeanu, amintind că în data de 4 mai urmează să se revină la școală conform scenariilor deja știute – verde, galben, roșu – care ține cont de rata de infectare la mia de locuitori dintr-o localitate.
Hrănește bine(le)!Cumpără suplimentul alimentar Apilarmel și vei contribui la susținerea siteului R3media.
„Dacă Ministerul Sănătății, care repet, are deplină competență să se pronunțe, spune că (testele) sunt non-invazive (n.r. – neconludente), atunci noi la Ministerul Educației luăm act de acest lucru și eliminăm această condiție, care este strict o condiție sanitară, nu ține de educație. Pentru educație este important să reluăm activitate în școli cu prezență fizică”, a subliniat ministrul educației.