Mii de vagoane și sute de locomotive aparținând CFR Marfă au fost scoase la vânzare, urmând ca banii obținuți să intre în conturile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Potrivit unui anunț postat pe Facebook de Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă, sunt scoase la vânzare 7.153 de vagoane și 508 locomotive.
La mijloc este o poveste mai veche, legată de un ajutor de stat de 570 de milioane de euro, primit de CFR Marfă în 2013, despre care Comisia Europeană a spus că a fost acordat ilegal.
Directorul general al SNTFM CFR Marfă, Daniel Apostolache, a explicat că în ultimul an „au fost valorificate” în acest fel aproximativ 1.000 de vagoane și că toți banii obținuți au mers direct în conturile ANAF, pentru diminuarea cuantumului datoriei în contul ajutorului de stat ce trebuie returnat.
„În premieră, scoatem la vânzare și locomotive. Această acțiune vine ca răspuns la întrebarea Comisiei Europene de ce scoatem la vânzare doar vagoane, nu și locomotive”, a precizat Daniel Apostolache, potrivit Club Feroviar.
Petiție pentru salvarea unor locomotive de epocă:
Între timp, a fost inițiată o petiție pentru salvarea unor locomotive de epocă la Muzeul Dej Triaj, după ce acestea au apărut pe lista activelor scoase la vânzare de CFR MArfă.
„Locomotivele sechestrate sunt: 040-EC-001, LDM 022 și LDM 193, construite în anii 30 la uzinele Malaxa, locomotiva cu aburi 131.063, care, încă nu a fost restaurată, locomotiva cu aburi 40.007, prezentată mai sus, locomotiva cu aburi 150.1123, restaurată și automotoarele istorice Malaxa 938 și 949.
Iar, pentru cei care nu știu, locomotivele sechestrate vor fi vândute, inclusiv cele istorice. Probabil, cel mai trist este că, aceste locomotive cu o importanță istorică majoră ar putea ajunge, după ce au fost restaurate cu sute de ore de muncă, la fier vechi. Probabil, locomotiva 040-EC-001 va ajunge, dacă nu se va face nimic, la un operator privat, unde va fi modernizată, pierzandu-si toată importanța istorică. Iar, și mai trist este ce se va întâmpla cu locomotivele cu aburi, restaurate cu multă muncă, ce, probabil, vor ajunge, pur și simplu, la fier vechi…”, se precizează în petiție.
Informații de background:
Pe 18 decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat.În anul 2020, CE a comunicat că
că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate, România fiind acum obligată să recupereze de la CFR Marfă ajutorul de stat considerat illegal, precum și dobânzile aferente.