Marea Britanie ar putea interzice utilizarea telefoanelor mobile de către copiii sub 11 ani, în incercarea de a proteja copii de efectele negative ale expunerii îndelungate la telefon, tabletă, laptop, calculator, cum ar fi depresia,anxietatea dar și dificultățile de învățare, informează bzi.
De altfel, din ce în ce mai multe state iau în considerare interzicerea sau restricționarea utilizării telefoanelor mobile de către copii, discutându-se chiar interzicerea calculatoarelor și televizoarelor în creșe și grădinițe.
Recent, Guvernul de la Londra a impus interdicția utilizării telefoanelor mobile în școli. În ultimele luni, măsuri similare au fost adoptate și în Brazilia și Spania pentru a combate fenomenul „dependenței digitale.”
“Nouă, ca adulți, ne este distrasă atenția de telefoanele mobile, iar asta li se întâmplă și mai ușor copiilor, ceea ce le afectează dezvoltarea și integrarea socială”, a declarat Gillian Keegan, secretar de stat în Educație.
Potrivit experților francezi, copiii cu vârsta sub trei ani ar trebui să fie feriți de telefoane, tablete, laptopuri, calculatoare și televizor. Cei sub 11 ani ar trebui să se abțină de la utilizarea telefoanelor. Pentru copiii sub trei ani, accesul la internet ar trebui să fie evitat. Pentru cei cu vârsta între trei și șase ani ar trebui să aibă acces doar la conținut de calitate educativă, sub supravegherea unui adult.
Studiile psihologice sugerează că folosirea excesivă a telefonului poate contribui la creșterea ratei de obezitate. Poate amplifica riscul apariției depresiei și anxietății în rândul copiilor. Telefoanele afectează calitatea somnului. Ele pot contribui la apariția problemelor de vedere și la dezvoltarea problemelor de sănătate, precum obezitatea, depresia și anxietatea.
Potrivit unui studiu realizat de organizația „Salvați Copiii”, 40% dintre părinți cred că cei mici nu au conturi pe rețelele sociale, însă 90% dintre copiii intervievați au dezvăluit că folosesc rețelele sociale. În ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor, doar 30% dintre părinți au spus că cei mici stau o oră în fața ecranului. În realitate, copiii intervievați au spus că petrec între 8 ore și 10 ore pe zi în weekend sau în timpul școlii.
Din ce în ce mai mulți elevi au grave probleme de învățare, experții avertizând că o cauză principală este timpul exagerat petrecut de aceștia în fața ecranelor fie că vorbim de telefon, tabletă sau calculator. Specialiștii avertizează că accesul de timpuriu la tehnologie poate afecta grav modul în care copiii învață sau fac conexiuni.
Astfel, conform datelor oficiale transmise de Ministerul Educației, numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 70.000 în anul școlar 2023-2024.
Persoanele născute după anii 2000 au avut acces de timpuriu la TV, calculator și smartphone, iar asta se reflectă și în numărul din ce în ce mai mare de copii cu cerințe educaționale speciale. Cel mai des sunt întâlnite cazuri de deficiență mentală și tulburări TSI (tulburări specifice de învățare): dislexie, disgrafie și discalculie,avertizează experții. Acestea nu sunt rezultatul unor capacități cognitive reduse sau al unor deficiențe mentale, ci sunt mai degrabă consecința diferențelor în modul în care creierul procesează informațiile.
De altfel, numeroase studii arată că accesul de timpuriu la tehnologie determină întârzieri în învățare și abilități sociale, dar și probleme de comportament sau de concentrare.
Un studiu publicat în revista JAMA Pediatrics, anul trecut, arată că bebelușii în vârstă de 1 an care au petrecut mai mult timp în fața ecranelor au avut un risc mai mare de întârzieri în dezvoltarea comunicării și a rezolvării problemelor la vârstele de 2 și 4 ani. Iar studiul Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), realizat de Institutul Național de Sănătate (NIH) care urmărește creierul copiilor de 9-10 ani, evidențiază chiar că partea din față a creierului lor se subțiază, cortexul frontal se subțiază. Grav este că acesta este chiar centrul de judecată al creierului, după cum spun specialiștii.
Totodată, o expunere de două ore pe zi la ecrane pentru copiii cu vârste între 3 și 5 ani a fost asociată cu o scădere de 1 punct al coeficientului de inteligență (IQ), conform unui studiu realizat în Franța. Ba mai mult, televizorul aprins în timpul meselor în familie poate scădea IQ-ul cu 1,5 puncte.
Numeroși experți în creșterea copiilor recomandă ca micuții până la doi ani nu ar trebui să aibă acces la ecrane, iar între doi și patru ani, timpul maxim petrecut este cuprins între 30-60 de minute. În preadolescenţă şi adolescenţă accesul la dispozitive digitale poate creşte, dar să nu depăşească trei ore.