sâmbătă, noiembrie 9, 2024
ACTUALITATEMAPN infirmă speculațiile conform cărora NATO ar ataca „alte state” de pe...

MAPN infirmă speculațiile conform cărora NATO ar ataca „alte state” de pe teritoriul României. La ce NU răspunde Armata

Ministerul Apărării Naționale afirmă că speculațiile privind faptul că NATO ar putea ataca „alte state” de pe teritoriul României sunt „speculații care nu au legătură cu realitatea” și au „cel mai probabil, intenția de a induce, fără o bază reală, stări de panică sau îngrijorare în rândul opiniei publice”, se arată într-un articol publicat pe Inforadar, un site al MAPN dedicat „știrilor corecte”.

Reamintim că Inpolitics a descoperit această modificare, speculând că ar putea fi folosită pentru legiferarea antrenării trupelor ucrainene pe teritoriul României sau declanșării de operațiuni militare din țara noastră.

MAPN combate teza conform căreia modificările aduse alineatului 1 al articolului 232 din Ordinul Ministerial M.4 ar fi o noutate.

Înveți și ajuți! Cumpără-i copilului tău manualul  „Geografie elementară” de Charlotte Mason și vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media

„În realitate, articolul 232, în noua sa formă, aduce clarificări cu privire la termenele în care forțele armate străine pot solicita intrarea, staționarea, desfășurarea de operațiuni sau tranzitarea teritoriul României, aprobările urmând a fi acordate în conformitate cu prevederile legale citate mai sus.

În noua sa formă, articolul 232 face diferența între țările cu care România a încheiat acorduri în acest domeniu – în cazul cărora, prin prevederile alineatului 1 este stabilit un interval de cel puțin 4 zile lucrătoare, și țările cu care nu există asemenea acorduri – intervalul fiind, în acest caz, mărit la 30 de zile înainte de data planificată a intrării în România (alineatul 2). La alineatul 3 este prevăzut modul de gestionare a accesului și tranzitului pentru gestionarea situațiilor de urgență sau de criză, doar pentru state membre NATO și UE, pentru desfășurarea operațiilor/exercițiilor organizate de NATO sau UE”, afirmă MAPN.

Pentru a se justifica, MAPN publică cele trei variante ale ordinului în cauză, cele din 2014, 2016 și cea din 2022. În aceste condiții, se vede cu ochiul liber că în varianta din 2022 apar două categorii de forțe diferite de cele ale UE și NATO, pe care MAPN le folosește ca motivație pentru schimbarea ordinului.

Astfel, pe lângă forțele NATO și UE, la alineatul 1 al articolului 232 mai apar și forțele „Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau de tranzitare a teritoriului național de către acestea”. Ucraina este membră a Parteneriatului pentru Pace, un program în care țări non-NATO colaborează cu NATO.  Din acest program fac parte țări precum Kazahstan, Kîrgîstan sau Bosnia Herțegovina. Pentru cereri din partea acestor țări s-a modificat Ordinul în cauză?

Ucraina este țara cu care România a semnat, un acord de cooperare militară, în aprilie 2021 (foto). Ucraina a intrat, astfel, în categoria de țări ale căror armate fac obiectul articolului sus menționat și care, așa cum se vede chiar din textul MAPN, nu făceau parte în varianta din 2016.

În timp ce este adevărat că modificarea ordinului respectiv nu menționează posibilitatea, explicită, a „atacării altor țări”, așa cum au speculat unii colegi de presă, MAPN nu infirmă cu nimic posibilitatea ca trupe ucrainene și/sau NATO să desfășoare operațiuni militare în Ucraina, de pe teritoriul României.

Teoretic și practic, acest gen de operațiune militară nu ar fi un „atac asupra altor state”, pentru că s-ar face la cererea statului ucrainean, ceea ce intră la capitolul „cooperare militară” sau „operațiuni ce se desfășoară în afara teritoriului național”.

În acordul de cooperare „tehnico-militară” dintre Guvernele României și Ucrainei, la punctul 2 se specifică faptul că „Părțile pot conveni cooperarea şi în alte domenii de interes reciproc”, ceea ce deschide practic, posibilitatea pentru orice fel de colaborare militară între cele două state.  Deși această posibilitate a fost evocată de cei de la Inpolitics, partea respectivă este ignorată de „fact-checkerii” de la MAPN.

În concluzie, MAPN nu neagă că modificarea respectivă ar permite oferirea de asistență militară explicită Ucrainei, precum ar fi lansarea de operațiuni de pe teritoriul României pentru a veni în ajutorul acestei țări, în războiul contra Rusiei.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE