Ministrul Educației, Ligia Deca, a făcut publice proiectele de legi ale educației pe care instituția vrea să le propună Parlamentului spre adoptare.
Este vorba despre proiectul Legii învățământului preuniversitar și proiectul Legii învățământului superior, asumate oficial de ministru pentru prima dată, prin publicare.
Conform Ligiei Deca, aceste proiecte vor sta în dezbatere publică timp de 10 zile, până pe 7 martie. Cei care vor să trimită propuneri de modificare o pot face la adresa: legile.educatiei@edu.gov.ro.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
„Aproximativ pe 8 martie ne dorim să pornească procesul de avizare interministerială în Guvern. După adoptarea în Guvern a legilor Educației, acestea vor merge în Parlament și vor urma traseul democratic pentru dezbatere”, a mai spus Deca în conferință.
Printre prevederile noilor proiecte, amintim, este admiterea separată la liceu:
Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar, a anunțat Ligia Deca.
Se înființează un corp de mentorat
Procesul de licențiere în locul definitivatului
O dată la 5 ani – cadrele didactice vor trebui să obțină 15 credite transferabile
Salarizare progresivă având la bază salariul mediu brut pe economie
Curriculum la decizia elevului – cuvant mai mult de spus privind materiile opționale
Bursa de merit crește de la 200 la 450 de lei pe lună, bursele de excelență – 700 de lei, 1000 de lei. Cei cu performanță înaltă vor putea încheia 2 ani într-un an școlar
Sprijin structurat pentru elevii cu performanță înaltă
Evaluarea Națională – rămâne în formula de acum
Abandonul școlar: Se înființează Programul național integrat pentru combaterea abandonului școlar – e corelat cu extinderea programului Masă sănătoasă; debirocratizarea burselor sociale; 10% din locurile de la liceu dedicate elevilor cu CES și celor de etnie romă
Legea învățământului superior:
Combaterea abandonului universitar devine prioritară
Se înființează Programul național de reducere a abandonului universitar. Practici de reînmatriculare mai facile. Sprijin în ceea ce privește transportul public
Studenții – reprezentare în toate comisiile consultative
Universitățile vor constitui legal mecanisme de aplicare a Codului studentului
Etică și integritate: Mecanisme clare de verificare a diplomelor. Nu ne mai dorim cazuri în care diplomele nu au trasabilitate. Am clarificat procedurile de alegeri și atribuțiile comisiilor consultative ale ministerului. Politicile de etică – va exista un cod cadru adoptat prin hotărâre de guvern. Vom avea o platformă unică de raportare pentru învățământul superior. Sunt introduse sancțiuni pentru neintroducerea datelor cu caracter public
Mandatelor rectorilor – durata de 5 ani, înnoită o singură dată.
Procedura pentru anularea titlurilor de doctor – una clară. Decizia CCR arată că titlul de doctor poate fi anulat doar dacă a intrat în circuitul civil și a produs consecințe juridice. Mai multă transparență și mai mult accent pe prevenție. Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor. Tezele vor deveni documente publice – disponibile pe o platformă publică.
Universitățile analizează în primă instanță suspiciunile. Dacă sunt suspiciuni cu privire la rezoluția Comisiei de Etică, Cnatdcu rezolvă contestațiile. Dacă acesta constată că a fost plagiat – traseu pentru cererea anulării în instanță
Sancțiuni posibile: retragerea acreditării, se poate merge până la retragerea autorizației de funcționare a universității
Atribuțiile CNATDCU: nu se desființează, rămâne garantul tezelor de doctorat. Își păstrează atribuțiile cu privire la abilitarea conducătorilor de doctorat. E instanța de apel în ceea ce privește comisiile de etică ale universităților
Se înființează Programul pentru internaționalizarea învățământului universitar – asocieri, micro-certificărilor, program de visiting professors
Programul include metodologie de sprijin pentru universităților care fac parte din rețelele universităților europene
Ruta completă de învățământ dual; e reînființat ciclul scurt – admitere pe bază de diplomă de bacalaureat
Program național pentru sprijinirea științelor exacte – penuria profesorilor începe să fie o problemă și la noi; program extins la nivel preuniversitar
Procedură de evaluare simplificată
Linie dedicată pentru cercetare – consorții universități cu institute de cercetare și companii; rectorii, când își prezintă raportul anual, vor face referiri și la activitatea de cercetare
După adoptare – elaborarea unui pachet amplu de legislație secundară
Finanțare: Linii de finanțare dedicate în PNRR – digitalizarea universităților, dotările în clase, învățământ dual, dotări laboratoare, achiziția de microbuze. Avem lansate apeluri de peste 1,5 miliarde de euro în acest moment, alte sute de milioane – apeluri ce vor fi lansate în perioada următoare
Proiectele vor fi publicate pe site după conferința de presă, 10 zile disponibile pentru consultări
Nu redeschidem dezbaterea publică, însă e clar că discuția pe legile educației nu s-a oprit niciodată
Aproximativ 8 martie – să înceapă procesul de avizare interministerială, urmând ca după adoptarea în guvern legile să meargă în Parlament