EDUCAȚIEIon Cristoiu: Regulamentul pentru începerea anului școlar pare a fi întocmit de...

Ion Cristoiu: Regulamentul pentru începerea anului școlar pare a fi întocmit de cineva care n-a văzut în viața lui un copil

Publicistul Ion Cristoiu avertizează pe blogul său că începerea anului școlar cu prezența fizică a elevilor riscă să transforme școala, altfel menită să fie nu numai un prilej de educare, ci şi de relație directă cu profesorul, socializare, consum de energie și de emoții, într-una de corecție.

Ziaristul spune că a discutat cu personalități implicate în învățământ și toți au concluzionat că regulamentul de protecţie sanitară impus de Ministrul Educaţiei Naţionale şi de Ministrul Sănătăţii pare a fi întocmit de oameni care n-au văzut un copil nici măcar în poză.

„Pentru începerea anului şcolar s-au făcut nu numai planuri, ci şi Regulamente. La cristoiuTv am discutat cu personalităţi implicate în realităţile învăţămîntului românesc, prin realităţi înţelegînd şi şcolile din rural şi copii defavorizaţi şi şcolile din suburbii. Am avut cîte o oră de interviu cu Rareş Voicu, elev în clasa a XII-ea la Liceul din Brăila, Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, cu Iulian Cristache, tată al unei eleve, preşedinte al Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar, cu Alina Geamănaru, preşedinta Asociaţiei Uniţi ne apăram drepturile copiilor!, mamă a trei copii, cu Nicoleta Pintilie, mamă a unui băiat de liceu, profesor pentru învăţămîntul primar la Liceul de Electronică şi Telecomunicaţii, <Gheorghe Mârzescu> din Iaşi – clasa a IV-a, în noul an şcolar, absolventă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, 25 de ani activitate la catedră – 17 ani în mediul rural, de 8 ani în oraş, gradul didactic I, responsabila Comisiei metodice a învăţătorilor din şcoală, cu Florentina Dănilă, de 41 de ani, profesor la Liceul Pedagogic Botoşani, metodist al şcolii şi metodist la Inspectoratul Şcolar (la Liceul Pedagogic se pregătesc şi fac practică pedagogică viitorii învăţători la noi.)

Elevi de frunte, părinţi tipici, învăţători cu experienţă de o viaţă. Concluzia seriei de interviuri a fost necruţătoare:

Regulamentul de protecţie sanitară impus de Ministrul Educaţiei Naţionale şi de Ministrul Sănătăţii pare a fi întocmit de oameni care n-au văzut un copil nici măcar în poză”, a scris Cristoiu pe blogul său.

Publicistul afirmă că dacă vor rămâne în vigoare actualele condiții de prezență la ore, mulți copii vor ajunge să urască școala, care se va transforma dintr-un loc al energiei, interacțiunilor și educației în școală de corecție.

„Se pregăteşte începerea noului an şcolar în varianta prezenţei fizice.

De ce se vrea prezenţa fizică la şcoală în locul învăţămîntului online? Pentru că prezenţa fizică oferă elevului condiţii de formare pe care învăţămîntul online nu le poate asigura. Cum prezenţa fizică are loc în condiţii de Pandemie principala problemă abordată şi reglementată a fost protecţia sanitară. De dimineaţă pînă seara aşa zişii specialişti, în realitate nişte slugi ale politrucilor de la Guvernare, au discutat numai şi numai despre cum pot fi feriţi copii şi evident cum pot fi ferite cadrele didactice de infectare.

Cea mai bună formulă de protecţie e însă şcoala online. De ce nu s-a rămas la şcoala online?

Pentru că aşa cum arată toţi specialiştii în pedagogie, prezenţa fizică la şcoală răspunde unor nevoi de esenţă ale formării copilului. Ar fi fost normal ca înainte de impunerea Regulamentului de protecţie sanitară alături de sanitari, dacă nu chiar înaintea lor, să fie consultaţi elevii, părinţii, profesorii. Şi anume asupra pericolului ca măsurile de protecţie să facă inutilă şi chiar riscantă prezenţa fizică la şcoală. Cu alte cuvinte, Regulamentul trebuia să ţină cont de realităţile căruia i se adresează, realităţi care nu sînt ale restaurantelor, ale plajelor ale spectacolelor de teatru, ci ale copiilor şi ale educaţiei. Din nenorocire decizia de începere a şcolii cu prezenţă fizică de la 14 septembrie 2020 n-a fost luată din grija faţă de formarea tinerei generaţii. Ea fost luată din grija lui Klaus Iohannis, a lui Ludovic Orban şi a PNL de a obţine la locale puterea deplină. S-a decis începerea şcolii cu prezenţă fizică pentru a justifica ţinerea alegerilor locale (dacă am început şcoala astfel de ce n-am ţine şi alegeri?) şi pentru a cîştiga capital electoral. Dacă ar fi fost o minimă preocupare pentru formarea tinerei generaţii, nu s-ar fi elaborat cel mai idiot Regulament de protecţie sanitară din toate timpurile prin raportare la realităţi. Realităţile sînt date de două specificităţi:

1. Copii mai mici sau mai mari.

2. Copii merg la şcoală nu pentru a li se livra cunoştinţe, cum spune Klaus Iohannis, inspirat din viaţa şi activitatea comerţului cu amănuntul, ci pentru a folosi condiţiile date de prezenţa fizică: relaţia directă cu profesorul, socializarea, consumul de energie şi de emoţii.

Interlocutorii mei au raportat prevederile din Regulament la realităţile întruchipate de specificul copilului. În recreaţie, spune Regulamentul, copii n-au voie să interacţioneze. Cum adică? se întreabă nedumerit orice părinte de copil şi mai ales orice învăţător. Şi aşa în clasă e greu, e aproape imposibil să obligi copii la respectarea unor reguli pe care şi roboţii nu l-ar putea respecta, cum să-i ţii în recreaţie la distanţă unul de celălalt? Şi nu o zi, nu două, ci săptămîni, dacă nu chiar luni. Apoi recreaţia e un moment de consumare a unei energii teribile pe care o au copii. Cum să-i obligi să nu se atingă în timpul orelor şi al recreaţiilor cînd şi aşa era greu înainte unui învăţător sau unui profesor să facă ordine? Vorba aia Ai văzut babă frumoasă şi copil cuminte? Interlocutorii mei au reamintit că la clasele mici faţa învăţătoarei are un rol ieşit din comun, Acum învăţătoarea poartă mască! Elevul, la rîndu-i, poartă mască. Fiecare trebuie să strige ca să fie auzit de celălalt. La clasele mici copilul are nevoie de intervenţia fizică a învăţătoarei, care joacă rolul unei a doua mame. Cum se va simţi copilul cînd va plînge că i s-a rupt creionul şi doamna învăţătoare îi va spune că n-are voie să se apropie de ea? Nu mai adaug aici realităţile şcolilor din România. Multe dintre aceste şcoli îşi începeau activitatea fără autorizare sanitară. Păi dacă ele nu reuşeau să îndeplinească exigenţele sanitare minime din perioada anterioară Pandemiei, cum vor reuşi să îndeplinească exigenţele cumplite impuse de protecţia sanitară? Majoritate şcolilor au personal auxiliar insuficient. Cine va asigura în şcoală nu o zi, nu două, ci multe zile de acum încolo dezinfectarea fiecărei clanţe şi a fiecărui buton?

Să fim realişti!

Şcoala nu e dorită de toţi elevii.

Şcoala e urîtă de mulţi elevi.

Pentru a face şcoala atractivă se duce o bătălie planetară.

Şcoala e urîtă de elevi, pentru că impune reguli de respectat unei vîrste care nu s-a obişnuit cu regulile.

Acestor reguli tradiţionale, care făceau şcoala puţin simpatică, li se adaugă acum o sumă de reguli cumplite, greu de respectat şi de un adult (de la purtarea măştii ore întregi pînă la păstrarea distanţei).

Există riscul ca după prima zi, care va trece ca un moment dorit, şcoala să stîrnească ură.

Dacă prezenţa fizică a elevului nu beneficiază de condiţiile minime de educare prin socializare, ce rost are să mai chinuim copii şi cadrele didactice aducîndu-le la o şcoală care nu e şcoală – şcoală, ci şcoală de corecţie?!”, a concluzionat jurnalistul.

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzei naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3media

1 COMENTARIU

  1. 𝗠𝗮𝗷𝗼𝗿𝗶𝘁𝗮̆𝘁̦𝗶𝗶 𝗽𝗼𝗽𝘂𝗹𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗶𝗶 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗳𝗿𝗶𝗰𝗮̆, , 𝗺𝗮𝗷𝗼𝗿𝗶𝘁𝗮̆𝘁̦𝗶𝗶 𝗽𝗼𝗽𝘂𝗹𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗶𝗶 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝘁𝗲𝗮𝗺𝗮̆ 𝗱𝗲 𝗰𝗶𝗻𝗲 𝗻𝘂 𝗮𝗿 𝘁𝗿𝗲𝘂𝗯𝗶 𝘀𝗮̆ 𝗶𝗶 𝗳𝗶𝗲, 𝗺𝗮𝗷𝗼𝗿𝗶𝘁𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝗽𝗼𝗽𝘂𝗹𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗼 𝗽𝗮𝗻𝗮𝗿𝗮𝗺𝗮̆ 𝘀𝘂𝗽𝘂𝘀𝗮̆ 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗿𝗶𝗻 𝗶𝗻𝗱𝗼𝗰𝘁𝗿𝗶𝗻𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗮𝗰𝗲𝗿𝗯𝗮̆ 𝘀̦𝗶 𝘀𝗽𝗮̆𝗹𝗮̆𝗿𝗶𝗹𝗲 𝗽𝗲 𝗰𝗿𝗲𝗶𝗲𝗿 𝗮𝘂 𝗮𝗷𝘂𝗻𝘀 𝗶𝗻 𝗽𝘂𝗻𝗰𝘁𝘂𝗹 𝗶𝗻 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗶𝗰𝗶 𝗰𝗮̂𝘁 𝗻𝗲𝗴𝗿𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝘀𝘂𝗯 𝘂𝗻𝗴𝗵𝗶𝗲 𝗻𝘂 𝗹𝗲 𝗮𝗷𝘂𝗻𝗴 𝗰𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗮𝘂 𝗹𝘂𝗽𝘁𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗮𝘁𝗿𝗶𝗲 𝗮𝗰𝘂𝗺 𝟯𝟬 𝗱𝗲 𝗮𝗻𝗶, 𝗻𝘂 𝗺𝗮𝗶 𝘃𝗼𝗿𝗯𝗶𝗺 𝗱𝗲-𝗮 𝗹𝘂𝗻𝗴𝘂𝗹 𝘀𝗲𝗰𝗼𝗹𝗲𝗹𝗼𝗿, 𝗔𝗖𝗨𝗠 𝗧𝗥𝗘𝗕𝗨𝗜𝗘 𝗦𝗔̆ 𝗡𝗘 𝗨𝗡𝗜𝗠 𝗣𝗘𝗡𝗧𝗥𝗨 𝗕𝗜𝗡𝗘𝗟𝗘 𝗖𝗢𝗣𝗜𝗜𝗟𝗢𝗥 𝗡𝗢𝗦̦𝗧𝗥𝗜 𝗦̦𝗜 𝗔𝗜 𝗧𝗨𝗧𝗨𝗥𝗢𝗥, 𝗜𝗡 𝗡𝗢𝗨𝗔 𝗢𝗥𝗗𝗜𝗡𝗘 𝗠𝗢𝗡𝗗𝗜𝗔𝗟𝗔̆ 𝗡𝗜 𝗦𝗘 𝗜𝗡𝗚𝗥𝗔̆𝗗𝗘𝗦𝗖 𝗟𝗜𝗕𝗘𝗥𝗧𝗔̆𝗧̦𝗜𝗟𝗘, 𝗩𝗢𝗠 𝗙𝗜 𝗠𝗢𝗡𝗜𝗧𝗢𝗥𝗜𝗭𝗔𝗧̦𝗜, 𝗖𝗜𝗣𝗔𝗧̦𝗜 𝗦̦𝗜 𝗘𝗨𝗚𝗘𝗡𝗜𝗭𝗔𝗧̦𝗜 !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai populaR3 articole

Articole R3laționate

IMPORTANT