Iată motivele pentru care șoferii ar face mai bine să aștepte înainte să părăsească mașinile pe benzină sau motorină.
Producătorii auto au avertizat de ceva timp că vânzările mașinilor electrice nu au fost așa de ridicate precum au sperat, iar acum, noi informații arată că, de fapt, vânzările s-au prăbușit de-a binelea în multe țări europene, în ultima lună, scrie The Telegraph.
În condițiile în care experții avertizează că mașinile electrice rămân prea scumpe pentru mulți consumatori, iar infrastructura de încărcare nu este suficient de extinsă, actuala încetinire face ca planurile guvernului de a interzice mașinile pe benzină la mijlocul deceniului viitor să pară și mai complicate.
„Se pare că există încă îngrijorări din partea consumatorilor cu privire la fezabilitatea mașinilor electrice, precum și la modificarea reglementărilor și la lipsa unor stimulente clare”, spune Felipe Munoz, analist global în domeniul auto la Jato Dynamics.
„Toate aceste lucruri transmit mesajul că șoferii ar fi mai bine să aștepte deocamdată să cumpere un EV”.
În continuare, vă explicăm graficele care arată de ce planurile europene privind mașinile electrice sunt în criză.
Un total de 134.397 de mașini electrice noi au fost înmatriculate în Europa în luna martie, în scădere cu 11,3 procente față de anul precedent, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Cota de piață a vehiculelor electrice a scăzut, de asemenea, în această perioadă, de la 13,9% la 13%.
Există câteva puncte luminoase notabile: vânzările din Belgia au înregistrat un salt de 23,8 %, în timp ce în Franța și Marea Britanie au crescut cu 10,9% și, respectiv, 3,8%.
Dar în multe țări, cifrele sunt sumbre în ceea ce se presupune a fi o piață nouă și în expansiune. În Germania, vânzările au scăzut cu 28,9 procente în martie, în timp ce în Irlanda au scăzut cu 41,4 procente, în Finlanda cu 35,6 procente, în Italia cu 34,4 procente și în Suedia cu 33,7 procente.
Potrivit ACEA, imaginea este ceva mai bună atunci când sunt luate în considerare împreună primele trei luni ale anului 2024.
Pentru anul în curs, vânzările din UE au crescut cu 3,8 procente la nivel general. Cu toate acestea, aceasta reprezintă totuși o încetinire accentuată față de creșterea anuală de 43,3 procente pentru aceeași perioadă cu doar un an în urmă.
Întrebați orice susținător al vehiculelor electrice despre anxietatea legată de autonomie – teama de a rămâne fără baterie în timp ce se află pe drum – și mulți vor insista asupra faptului că aceasta este de domeniul trecutului. În prezent, există stații de încărcare în cea mai mare parte a Europei, iar acoperirea se extinde rapid.
Acest lucru este adevărat, până la un punct. La sfârșitul lunii martie, în Regatul Unit existau 59 590 de încărcătoare publice în 32 322 de locații, conform datelor Zapmap – cu 47% mai multe decât cu doar un an mai devreme.
Cu toate acestea, atât calitatea, cât și densitatea acestei acoperiri geografice rămân disparate, lăsând încărcătoare slab răspândite în unele zone și de calitate diferită.
De exemplu, din cele aproape 60.000 de încărcătoare publice din Regatul Unit, mai mult de jumătate – sau aproximativ 35.000 – sunt de tipul cel mai lent, cu o capacitate mai mică de opt kilowați.
Acestea sunt de tipul celor instalate de obicei în casele oamenilor pentru utilizare peste noapte, având nevoie de aproximativ opt ore pentru a încărca complet un vehicul, potrivit Pod Point.
Doar 4.667 de încărcătoare – sau aproximativ 8 procente din total – sunt de tip “ultra-rapid”, cu o capacitate de 150 de kilowați sau mai mult, care pot încărca complet un vehicul în doar 10-30 de minute.
În februarie, un raport al Camerei Lorzilor a evidențiat, de asemenea, nivelurile mixte de acoperire în anumite părți ale țării – raportul dintre punctele de încărcare și autovehicule înrăutățindu-se în fiecare regiune între 2019 și 2022.
În Londra erau 81 de mașini la fiecare punct de încărcare, față de 138 de mașini la fiecare punct de încărcare în nord-vestul țării. În sud-vest, au fost 165 de mașini la fiecare stație de încărcare, în timp ce nord-estul a fost cel mai bine deservit, cu doar 40 de mașini la fiecare punct de încărcare.
Având în vedere toate cele de mai sus, poate că nu este surprinzător faptul că majoritatea șoferilor nu s-au îndrăgostit încă de mașinile electrice. Cu toate acestea, ei sunt ceva mai entuziasmați de mașinile hibride.
Potrivit ACEA, vânzările combinate ale hibrizilor convenționali și plug-in au crescut cu 17pc în primele trei luni ale anului 2024, în comparație cu creșterea de 3,8pc pentru vehiculele electrice.
În cadrul acestei cifre, vânzările de plug-in au crescut cu 19,8pc, iar cele de hibrizi cu 11,3pc în Germania, comparativ cu o scădere de 14,1pc a vânzărilor de VE, în timp ce vânzările ambelor au crescut, de asemenea, în Irlanda, Finlanda și Spania.
În unele țări, situația a fost mai mixtă, dar vânzările de hibrizi au fost în general mai puternice decât cele de VE.
Ritmul de creștere a vânzărilor este remarcabil, având în vedere că această tehnologie nu este deloc nouă. Mărcile japoneze, cum ar fi în special Toyota, au fost pionierii acestor mașini cu emisii reduse încă de la sfârșitul anilor 1990.
Având în vedere toate cele de mai sus, poate că nu este surprinzător faptul că majoritatea șoferilor nu s-au îndrăgostit încă de mașinile electrice. Cu toate acestea, ei sunt ceva mai entuziasmați de mașinile hibride.
Potrivit ACEA, vânzările combinate ale hibrizilor convenționali și plug-in au crescut cu 17pc în primele trei luni ale anului 2024, în comparație cu creșterea de 3,8pc pentru vehiculele electrice.
În cadrul acestei cifre, vânzările de plug-in au crescut cu 19,8pc, iar cele de hibrizi cu 11,3pc în Germania, comparativ cu o scădere de 14,1pc a vânzărilor de VE, în timp ce vânzările ambelor au crescut, de asemenea, în Irlanda, Finlanda și Spania.
În unele țări, situația a fost mai mixtă, dar vânzările de hibrizi au fost în general mai puternice decât cele de VE.
Ritmul de creștere a vânzărilor este remarcabil, având în vedere că această tehnologie nu este deloc nouă. Mărcile japoneze, cum ar fi în special Toyota, au fost pionierii acestor mașini cu emisii reduse încă de la sfârșitul anilor 1990.
E suficient să explodeze prețul combustibilului ca să crească vânzările de mașini electrice, cu sau fără subvenții