Lucian Diniţă, fost şef al Poliţiei Rutiere, afirmă că zecile de km de piste de biciclete care vor fi construite în orașe vor rămâne, în mare parte, nefolosite.
Fostul șef al Poliției Rutiere este de părere că procentul românilor care va merge pe bicicletă va fi de maximum 20%, iar aceia o vor face doar în weekend.
„În opinia mea, în proporție de maxim 20% dintre cetățeni vor merge pe bicicletă și aceia, numai sâmbăta și duminica. Dacă vine vreo vijelie sau vreo furtună, vezi vreunul să urce pe bicicletă? Acum, oamenii nu-și mai iau nici măcar umbrela, ci preferă mașina. Plus că e și interzis pe ploaie torențială, pe furtună, să circuli pe bicicletă, moped ș.a.m.d”, a declarat Diniță, pentru Ziare.
Lucian Diniţă mai subliniază faptul că trebuie făcută distincția între mers pe bicicletă de plăcere și utilizarea acestui mijloc de transport în comun zi de zi.
„Sunt două variante: de plăcere, adică agrement, ori serviciu. Aici e o mare diferență. Dacă e de agrement, sâmbăta și duminica veți vedea bicicliști prin parcuri, dar și aici e o discuție separată, că pistele pentru adulți nu sunt separate de cele pentru copii. Nu va ajunge vreodată România să rezolve această problemă prea curând”, a comentat Diniță.
Fostul șef de la Rutieră a explicat că înlocuirea mașinilor cu bicicletele se va produce „peste 100 de ani”.
„Este o mare prosteală asta cu bicicletele. O chestiune folosită în campanie electorală. Când plouă, vă luați umbrela, bicicleta sau mașina? Poate va funcționa peste 100 de ani, dacă explodează mașinile și nu vor mai avea oamenii cu ce merge. Păi cei care locuiesc în afara Bucureștiului, cum ajung la serviciu? N-ai voie să mergi pe DN-uri și autostrăzi, cu bicicleta. Cu ce ajungeți de la Jilava, din Bragadiru, din comuna Berceni în centrul Bucureștiului? Cu bicicleta? Cred că faceți vreo trei ore. Asta dacă nu dă vreo mașină peste dvs. Ați văzut scandalul de zilele trecute cu șoferul care a dat peste biciclist în trafic, iar apoi a și luat bicicleta și a aruncat după el. Ați văzut civilizația?!Și atenție, șoferii nu sunt educați încă din școală să acorde prioritate bicicliștilor, în anumite situații. Mai mult, există cazuri în care poți ai de-a face cu bicicliști teribiliști.
În oraș, niciodată nu o să vedeți un bătrân pe bicicletă. În mediul rural, da, e un obicei, pe biciclete vechi de acum 60 de ani. Nu o să vedeți vreun bătrân care să dea vreo 2.000 de lei pe o bicicletă bună. Unul care are un salariu de puțin peste 1.000 de lei ce face, cum își ia bicicletă? Merge pe jos sau cu transportul public. Ați văzut, o bicicletă costă de la 1.000 de lei în sus”, a mai precizat fostul polițist.
Afirmațiile lui Lucian Diniță vin în contextul în care Uniunea Europeană a adoptat o serie de măsuri care să reducă folosirea mașinilor personale, în favoarea utilizării bicicletelor și al transportului în comun. Chiar documentele oficiale ale Comisiei Europene vorbesc despre „revoluția verde” în transporturi.
În România, a fost adoptată „Legea Mobilității Urbane Durabile”, care prevede aceeași tranziție de la mașini personale la biciclete și transport în comun. Tot Parlamentul a adoptat și Legea Orașelor de 15 minute, unde transportul cu bicicleta este prioritar.
Bucuresti nu are strazi
nici cu trotuare nici cu caldaram.
-sa se inventeze bicicleta-drona.