Focul lui Sumedru este o tradiție românească veche de două mii de ani. În noaptea de 25 spre 26 octombrie, în Ajunul Sfântului Dimitrie (Dumitru), apărătorul păstorilor, se aprind focuri și tinerii se adună în jurul acestora. Obiceiul se mai păstrează în satele si orașele din județele Argeș, Dâmbovița, județul Brașov si Județul Bacău.
Potrivit MuscelTV, Focul lui Sumedru a fost interzis anul acesta pe raza întregului județ Argeș, decizia fiind luată pe 15 octombrie 2021 în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.
La nivelul județului Argeș, rata de incidență este puțin peste 6 la ia de locuitori, însă sunt localități care au depășit incidența de 10 la mie.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Să nu trăim în minciună. Un manual pentru disidenții creștini, de Rod Dreher, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
La postarea de pe Facebook a celor de la Muscel TV, zeci de cetățeni și-au arătat indignarea din cauza faptului că evenimentul a fost anulat pentru al doilea an consecutiv. Mulți dintre aceștia au precizat că vor aprinde focuri în propriile grădini, pentru a nu lăsa tradiția să se piardă:
„Să vină pompierii că eu tot îl fac“, a scris un muscelean, în timp ce un altul a precizat că „are o grădină mare în care face ce vrea“, acesta spunând că a făcut focul și anul trecut.
Un alt utilizator a scris că „ușor, ușor se duc datinile noastre din moși strămoși.“
Alți utilizatori au devenit ironici, ba chiar sarcastici:
„Bine că în spitale este voie cu Focul lui Sumedru“, a scris un internaut.
„Declarăm focul congres PNL, așa putem sa ne strângem 5000“, a precizat un alt utilizator.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: George Soros – puterea din umbră, de David Horowitz și Richard Poe, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
Una dintre cele mai vechi sărbători românești
În fiecare an, în noaptea de 25 spre 26 octombrie, înainte de sărbătoarea Sfântul Dumitru, se aprind focuri, iar oamenii se adună în jurul acestora. Obiceiul se păstrează și astăzi în mai multe sate, iar sărbătoarea este asociată cu venirea iernii.
Cu această ocazie, cei mai mulți tineri se strâng într-un loc înalt al satului, iar acolo tradiția spune că se pune o grămadă de lemne și cetină de brad, iar în mijlocul acestora se adaugă o tulpină a unui arbore tăiat din pădure, pentru a fi incinerată, iar acest lucru reprezintă un substitut al zeului care moare și renaște.
- În jurul focului se strigă “Hai la Focul lui Sumedru” și, se spune că cei care sar peste foc vor fi sănătoși tot anul.
- La finalul serii, femeile împart covrigi, fructe, nuci și țuică. Însă, cel mai așteptat moment nu este acesta, ci cel al prăbușirii bradului incinerat, care semnifică renașterea simbolică a zeului mort.
Hrănește bine(le)! Cumpără suplimentul alimentar Păstura crudă și vei contribui la susținerea siteului R3media.
Legenda lui Sumedru
Conform legendelor și basmelor din creația populară, Sumedru era un bărbat obișnuit, păstor și crescător de animale. Acesta se metamorfozează pe timpul nopții în porc, un vechi simbol zoomorf pentru spiritul grâului.
În timpul ceremoniei nocturne, numită și Focul lui Sâmedru, eroul legendei capătă înfățișarea unui brad, care este tăiat din pădure și incinerat în timpul unui ospăț nocturn, scrie Libertatea.
Sărbătoarea a fost interzisă și anul trecut, dar oamenii au aprins focuri în propriile gospodării
În Hotărârea CJSU de anul trecut se arată că, “începând cu data de 20.10.2020, pe raza administrativ-teritorială a județului Argeș se interzice organizarea și desfășurarea în spații deschise a oricărui eveniment și/sau activitate tradițională de tipul Focul lui Sumedru, Halloween și altele asemenea, care generează aglomerări de persoane.”
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Cultura noastră: ce a mai rămas din ea, de Theodore Dalrymple vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
Având în vedere acest lucru, muscelenii au aprins focuri în propriile gospodării și au sărbătorit Focul lui Sumedru în cadru restrâns.
Bine ca sunt localitati cu peste 10 la mie desi localnicii nu stiu decat 2-3 bolnavi in ele!
Prea multa diaree verbala ,tovarasi de mai sus.Poporul roman a mostenit si dus mai departe multe obiceiuri si spiritualitate dacica ,le-a imbogatit si prin ele si-au educat si bucurat copiii ,urmasii lor.A se vedea ,datina de Mos Nicolae,plugusorul,colindele,Sanzienele si multe alte comori de spiritualitate pe care multe popoare si-ar dori sa le aiba.Bineinteles ca cefele late de poirci propagandisti autointitulati istorici si etnografi prefera sa taca despre aceste lucruri in schimbul unui salariu comod pentru care freaca scaunele prin niste birouri.Aici se cuvine sa aratam meritele unor patrioti precum Daniel Roxin si echipa lui de istorici adevarati-Gh Iscru si sa ma ierte ceilalti ca nu mi-i amitesc acum.Iar acum vin alte cefe late sa interzica la ordin ca ultimii tradatori de tara si neam.Si totul pentru un salariu nenorocit.
Nu sunt funcționăraș!
Atrăgeam atenția pentru faptul că este un obicei păgân. Astăzi am aflat, la predica preotului, despre Fericitul Ieronim că, aflându-se în tinerețe în Ierusalim a început să citească din Cicero și Platon. Într-o noapte s-a văzut în vis sau răpire în fața a două cete, a creștinilor si a păgânilor. Un glas l-a întrebat, de partea cui este? El a zis, a creștinilor, iar glasul i-a spus, minți că tu te ții după învățătura lui Cicero și Platon. I s-a îngăduit să mai trăiască pentru că era tânăr și toată viața s-a ferit să mai citească din ei.
Înțelepciunea este de fapt numele atribuit Fiului. Nu toată înțelepciunea este mântuitoare. Cea lumească are limitele ei. Multe concepte filosofice au fost in lume, Confucianismul, codul lui Hamurabi, diferite Căi (Do), niciuna nu-i mântuitoare. In schimb, au fost și sunt sfinți care, chiar dacă nu-s așa de “înțelepți”, după etalonul lumii, au simplitatea sfințeniei, pe care n-au primit-o din cărți. Vezi și disputa dintre Sfântul Grigorie Palama și Varlaam.
Atracția spre foc?
Bineînțeles că e benefic focul. Dar atunci fii inchinator la foc, zoroastrian. Vezi Sfântul Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava.
Asta cu Sumedru e IDOLATRIE! Știi să citești, sau vezi? Pune-ți ochelari!
Iar despre neam, nu sunt pentru metisarea controlată și dirijată. Și ca răspuns la atacul personal, sunt român, familist, patru copii. Cum adică mixt, produs al tâmpeniei părinților? Vezi că dacă îți faci testul genetic nici tu nu ești pur. S-au făcut unora și au avut surpriza să aparțină neamului pe care îl detestau. Vezi pe net, pentru că nu mai găsesc, este de demult.
Mă refeream la rasism. Amestecul conjuctural nu trebuie interzis.
Vezi si genealogia Mântuitorului.
Repet, Sfintele Canoane sunt jaloanele Credinței. Fără ele ar fi diluată Credința până la disoluție ca-n neoprotestantism, până la ecumenism.
Mulțumește-i lui P. că-ți simți smerit mângâiat orgoliul. Imediat și-a suflecat funcționărașul mânecile, a deschis Codul Muncii și țac-țac-țac.
1. Steinhardt dădea asta drept exemplu de lucrare a Sfântul Duh. Nu era vorba de păgâni, ci de înțelepciune, care tot de la Dumnezeu vine, în diverse forme și vremuri. Dar normal, ce depașește litera sperie funcționărașul.
Ai dat-o cotită deci că măcar sunt pictați în exterior. Dar când diverși nevrednici care cu bani furați au ridicat o biserică să dreagă busuiocul și sunt pictați la interior ca ctitori? Nu-i bai, găsești tu o explicație, trebuie să fie ceva scris undeva.
2. Omul e atras de foc. Dintotdeauna asta a însemnat pentru el și lumină și căldură și mâncare și adăpost și speranță. E pur și simplu genetic, la nivel subconștient. Dar aparent e greu de înțeles. Orășeanul nu mai poate pricepe lucruri simple și fabulează că respectivii fac vrăji și incantații și SUPERSTIȚII. (Apropo, nu la fel râd și tefeleii de bătrâni că se duc la Biserică, sau că-i trage curentul? Nu simți similaritatea infatuării? Funcționărașul e imun.) Norocul orășeanului că a găsit lista cu reguli și nu mai trebuie să gândească pentru sine. Bine că de spălat pe dinți te speli, deși nu-i în canoane.
Cum crezi că au fost alese perioadele de post și dezlegare la pește? Așa alandala, că se poate duce oricând omul la supermarket să le ia? Nu tot respectând ciclurile firești ale naturii, când se înmulțeau peștii, când era porc de tăiat (să zic sacrificat și trecut prin foc?)? Care cicluri circulau ca legende și înainte, deci nu-i evidentl că s-au suprapus și rescris, uneori nu în totalitate?
3. Ai bătut câmpii așa într-un hal că mi-e și rușine să-ți mai răspund. Atâta grețos habarnamism mai rar. Te rog, du-te și fii omul ăsta nou fără rasă și naționalitate (eventual nici gen, căci “nu mai este nici bărbat, nici femeie” doar, nu?) în altă parte. Promovează-le ălora unde te duci granițe deschise și amestec rasial, deja sunt obișnuiți cu neomarxismul. Să ne înlocuiască cine vrea, doar să fie ortodox, nu? Pentru asta a luptat Ștefan. Nu combini soiurile de vin ca să bei ceva anume, nu poșircă, nu amesteci rasele de câini fiindcă fiecare e bună la ceva anume, dar omul, desăvârșita creație a lui Dumnezeu, poate să devină o arătare fără identitate câtă vreme cotizează. Foarte catolicește. Aduce chiar a protestantism. Chiar nu ți-e rușine să vorbești de aberații? Una e să fii mixt, adică un produs al tâmpeniei părinților, alta e să fii tu cel care face tâmpenia, ba o și promovează mândru că are lege, chit că bun simț elementar nu.
Botez ortodox au și țiganii care vin în aur să le fie binecuvântat bemveul, sau fac grătar în cimitir, și sunt primiți, dar afurisiți să fie românașii ăia cu tradiții că vor să-și facă focul. Doar așa scrie la condică. Vai de noi, funcționărașule…
Mulțumesc lui P.!
1. Și ce dacă sunt acei înțelepți pe exteriorul bisericii? Ei au fost reprezentativi, ca oameni, pentru păgâni,dar au fost sub nivelul profeților vis-a-vis de profeții. Au fost limitați neprimind revelația. De remarcat că ei sunt pictați in exterior, nu in biserică.
2. Strânși pe lângă foc, conștienți de niște metafore? Doar atât? Greșit, aceia care au inventat obiceiul, ca și cei de acum, mai puțin conștienți si mai mult inconștienți de la tulburel, practică purificarea prin foc, o SUPERSTIȚIE. E chiar așa greu de înțeles?
Fiecare face ce vrea și ce poate. Fiecare cu Dumnezeu sau cu diavolul, cale intermediară nu este. Biserica ne-a lăsat in ajutor scrierile Sfinților Părinți. Îi ascultăm sau nu.
3. Treaba cu amestecul de rase, nu-i nicio problemă, de vreme ce au Botezul Ortodox. Demult nu mai există popor pur, e o aberație. Altfel, e mai dificil și “cununia” unor micști e lovită de nulitate.
Într-adevăr, așa cum scrie și Teodul. Este un obicei pre-creștin, păgân. Vedem că se vorbește de “zei”, “spirite” și altele. Faptul că obiceiul este observat în ajun de Sf. Dimitrie nu îi dă o semnificație creștină. Având în vedere plasarea sărbătorii sale la sfârșitul anului agricol, Sf. Dimitrie devine ca un fel de “zeișor”, protector al agriculturii. Ceea ce e pur și simplu o creație populară, păgână. În viața Sf. Dimitrie nu citim nimic că ar fi avut vreo tangență cu agricultura. Dimpotrivă, a fost proconsul al Tesalonicului, așadar conducător al unei cetăți.
Cred că e o mare ispită, ca dintr-un patriotism negândit, să promovăm diverse tradiții păgâne doar că ar fi strămoșești. Poporul român a fost creștin de la formarea sa, dar, din păcate (ca în majoritatea țărilor creștine), credința creștină a mers împreună cu diverse obiceiuri pre-creștine, care au fost îmbrăcate într-o nuanță creștină, dar care își păstrează un caracter păgân, magic (Sânzienele, Caloianul, Paparuda etc.), mai ales în zona satului. Biserica a atacat mereu aceste obiceiuri, dar oamenii de rând, necunoscători ai Sfintelor Canoane, le-au perpetuat, crezând sincer că au legătură cu creștinismul.
Astăzi conștientizăm mai bine pericolul unor “obiceiuri strămoșești”. Nu toate, sunt multe care nu au deloc caracter păgân. Cel mult, popular, dar nu mistic. Dar cele vădit păgâne, ca și acest “foc al lui Sumedru” trebuie scos din viața unor creștini. Dacă ne iubim poporul, trebuie să ne iubim credința creștină ortodoxă, pură, fără nici o întinare păgână!
Dacă-ți zic acum că în pictura de la Voroneț, ca și la Sucevița, profeții Vechiului Testament sunt flancați de Aristotel, Platon, Pitagora și Socrate, începi să hiperventilezi? Dai repejor fuguța cu buretele să ștergi întinarea? Sau o dai cotită că-n fond nu-i așa mare lucru și nu se compară cu niște oameni care se strâng în jurul unui foc, eventual conștienți de niște metafore în fapt cu nimic contrare credinței noastre?
Sunteți unii atât de îmbibați de “Ortodoxie” că deveniți cumva, culmea, deopotrivă mai catolici și mai ridicoli decât Papa. Vă pierdeți cu totul vederea de ansamblu și judecata, bucuroși nevoie mare ca niște tinerei funcționărași mărunți dar fanatici care au găsit un cod de reguli pe care să-l aplice la literă, fără spirit, ca să le dea altora mai bătrâni în cap, că nu se ridică la nivelul cuvenit.
Când se căsătoresc între ei din naționalități și rase diferite, aveți ceva de comentat? Sau acolo nu contează că se întinează chipul genetic pur al unui popor lăsat de Dumnezeu cu particularitățile sale, câtă vreme sunt ambii creștini?
Este o sărbătoare populară înrudită de departe cu Halloween-ul mult prea blamat. Vechile societăți pre-creștine țineau sărbători ce țineau de praguri astronomice,, în primul rând cele două solstiții și echinocții, precum și perioadele mediene dintre ele. Noaptea de Sânmedru este una din nopțile „strigoilor” de peste an, un indicator al înrudirii cu Halloween, ce provine din vechea sărbătoare celtică a Sanheim-ului, a sfârșitului verii și a anului nou. Biserica Orthodoxă a mutat praznice împărătești pe anumite date ca să acopere vechi sărbători precreștine. Știm că data prăznurii Nașterii Domnului s-a mutat de pe 6 ianuarie, când era celebrată împreună cu Bobotează (de fapt, însăși Scriptura sugerează că, istoric, ar fi avut lco în aceeași perioadă a anului), în perioada solstițiului de iarnă, pentru a acoperi sărbătorile pre-creștine legate de pragul astronomic. Similar, Întâmpinarea Domnului a fost pusă, inițila, pe 15 februarie, pentru a acoperi sărbători ce țineau de perioada mediană dintre solstițiul de iarnă și echinocțiul de primăvară. Un alt ecou al prăznuirilor precreștine de la sfârșitul de octombrie început de noiembrie, înrudite cu Sanheim, este, probabil, și Moșii de Toamnă. Celor care dezaprobă Halloween ca fiind o sărbătoare de import, ar putea încerca o contracarare cu promovarea unui echivalent românesc, iar aici mă refer la Sânmedru.
Degeaba contracarezi. Cum scoți răul cu rău?
Oprirea s-a făcut din secolul șapte, Canonul 65 Sinodul șase Ecumenic. Restul e apă de ploaie. Cine nu ascultă de sfatul Bisericii, ca fiu al Ei, se desparte benevol. Cine nu e membru al Bisericii, prin Botez, ce poate zice? Zace in întunericul idolatriei.
M-am dezabonat de la newsletter pentru că oricum vă accesez zilnic. Voiam o revistă Ortografitti de la fostul meu concetățean.
Domnilor redactori, acest obicei, după cum chiar d-voastră dați atâtea detalii, este un obicei PAGÂN.
Acesta nu face bine pentru un creștin, ba chiar din contră il osâdește. Trecerea prin foc, ca mijloc de purificare este SUPERSTIȚIE. Aceasta este opritoare de la împărtășit fiind socotită cu vrăjitoria.
De asemenea acest păgubos obicei a fost oprit prin CANONUL 65 de la Sinodul VI Ecumenic, Astfel, cei care practică acest obicei, clericul trebuie CATERISIT (oprit de la a sluji) iar mireanul AFURISIT (oprit de la Împărtășanie).
Mă bucur din tot sufletul pentru această interdicție, cu toate că nu apreciez măsurile punitive. Cât timp am predat Religie Ortodoxă in zona cuprinsă de această păgânătate, am spus elevilor să nu participe. Ei îmi motivau că vine și preotul, dar acela GREȘEA, necunoscător al Canoanelor fiind. Dar dacă s-a întâmplat poate oamenii vor conștientiza că au primit după sufletul lor. Adică, pentru păcatele noastre primim aceste răutăți pentru că ne-am îndepărtat de Dumnezeu.
D-voastră, ar fi bine, să mai cercetați despre credința creștină înainte să vă afirmați ca apărători ai valorilor Neamului.
Altfel induceți oamenii in eroare și, potrivit cuvântului lui Hristos, mai bine să fiți aruncați cu o piatră de moară in fundul mării (Mt. 18,6)
Dacă tot doriți revigorarea “tradițiilor” ancestrale, pregătiți-vă și pentru trimiterea de sol la Zamolxe ( aruncarea în sulițe). Cine vrea primul?