Vremurile când un film avea șanse să primească marele premiu Oscar în funcție de criterii estetice sau tehnice sunt deja apuse.
De acum, noi standarde de reprezentativitate sunt impuse producţiilor care concurează la Oscarul pentru cel mai bun film.
În cadrul celei mai recente inițiative demarate pentru a „stimula diversitatea” atât în rândul membrilor săi, cât şi în industria cinematografică, Academia de film americană (AMPAS) a anunţat că va impune noi standarde de reprezentativitate producțiilor eligibile să concureze la premiul Oscar pentru cel mai bun film, informează DPA, citată de Agerpres.
Astfel, pentru a fi eligibil la categoria „cel mai bun film”, orice lungmetraj trebuie să îndeplinească cel puțin două standarde din patru categorii: „Onscreen Representation, Themes and Narratives” („Reprezentare pe ecran, teme şi narațiuni”), „Creative Leadership and Project Team” („Conducere creativă şi echipa de proiect”), „Industry Access and Opportunity” („Oportunităţi şi acces la industrie”) şi „Audience Development” („Dezvoltarea publicului”).
Marile schimbări vor intra în vigoare odată cu ediția din 2024, la care un film va trebui să îndeplinească două condiții din patru pentru a fi considerat eligibil la Oscae, informează Inpolitics:
Condiția 1:
Cel puțin unul dintre actorii principali sau actori secundari semnificativi să provină dintr-un grup rasial sau etnic subreprezentat.
• Asiatic
• Hispanic / latin
• Negru / afro-american
• Indigen / nativ american / nativ din Alaska
• Orientul Mijlociu / nord-african
• Nativ hawaian sau alt insul din Pacific
• Altă rasă sau etnie subreprezentată
Cel puțin 30% dintre toți actorii din rolurile secundare și mai mici să fie din cel puțin două dintre următoarele grupuri subreprezentate:
• Femei
• Grup rasial sau etnic
• LGBTQ +
• Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice, sau care sunt surzi sau tari de auz
A3. Povestea principală / subiect
Povestea principală, tema sau narațiunea filmului să fie centrată pe un grup sau grupuri subreprezentate.
• Femei
• Grup rasial sau etnic
• LGBTQ +
• Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice, sau care sunt surzi sau cu deficiențe de auz
Condiția 2
Cel puțin două dintre următoarele poziții de conducere creative și șefi de departament – Director de distribuție, cinematograf, compozitor, costumier, regizor, editor, coafor, artist de machiaj, producător, designer de producție, decorator, sunet, supervizor VFX, Scriitor – sunt din următoarele grupuri subreprezentate:
• Femei
• Grup rasial sau etnic
• LGBTQ +
• Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice, sau care sunt surzi sau cu deficiențe de auz
Cel puțin una dintre aceste poziții trebuie să aparțină următoarelor grupuri etnice sau rasiale subreprezentate:
• asiatice
• hispanice / latin
• negre / afro-americane
• indigene / nativi americani / nativi din Alaska
• Orientul Mijlociu / nord-africane
• nativi hawaieni sau alte insule din Pacific
• Altă rasă sau etnie subreprezentată
Alte roluri cheie
Cel puțin alte șase echipaje / echipă și posturi tehnice (cu excepția asistenților de producție) provin dintr-un grup rasial sau etnic subreprezentat.
Compoziția generală a echipei
Cel puțin 30% din echipa filmului este din următoarele grupuri subreprezentate:
• Femei
• Grup rasial sau etnic
• LGBTQ +
• Persoane cu dizabilități cognitive sau fizice, sau care sunt surzi sau cu deficiențe de auz
Celelalte condiții sunt asemănătoare.
Anunțul academiei americane stîrnește deja valuri imense de proteste, artiști de top denunțînd pe rețelele sociale o veritabilă „nebunie” (James Woods).
Până în prezent, singurele standarde pentru calificarea la categoria „cel mai bun film” vizau durata peliculei (peste 40 de minute) şi aspecte tehnice legate de modul, locul şi momentul în care producţia în cauză era difuzată într-un cinematograf public.
Recent, regizorul român Andrei Șerban povestea despre noul comunism din universitățile americane, acolo se impun condiționări legate de sex, etnie și gen în alegerea actorilor.