Continuă discuțiile pe tema expoziției de pe holurile Primăriei Sectorului 1. Într-un comunicat remis redacției R3Media, instituția apără exponatele, afirmând că imaginea exponatelor a fost „denaturată de câteva publicații”.
„Lucrarea lui „Cheap thrills” a artistului Radu Panait este dedicată ultimului rinocer alb care a fost ucis exact în ziua în care un robot a fost declarat cetățean. Un fapt elocvent pentru ascensiunea tehnologiei în dauna naturii amenințată cu distrugerea. Este în același timp un avertisment pentru ceea ce înseamnă joaca omului de-a Dumnezeu, capabilă să creeze monștri, ființe mutilate, să distrugă spiritualitatea prin tehnologie. Într-un fel pe care doar arta îl poate realiza, această lucrare arată, pe de o parte, la ce poate duce jocul periculos de-a Creatorul, pe de altă parte, întruchipează caracterul nobil al naturii prin gestul ființei care își oferă cornul tăiat, cel pentru care braconierii au exterminat specia.
Sirenele realizate de Irina Tănase sunt inspirate de lumea acvatică, care este locul în care se regăsește cel mai mult artista. Acestea evocă capacitatea de a ispiti fie prin frumusețe fizică, fie prin exercitarea seducției ce vine din farmecele personale. Este un simbol al tentațiilor ce ajung să împiedice evoluția spiritului uman prin vrajă și înșelăciune.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Ghidul incorect politic –despre femei, sex și feminism, de Carrie Lukas vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3Media.
Dacă sculpturile tradiționale pot fi evocatoare ale unor evenimente glorioase, tragice și în general de o anumită sobrietate, sculpturile lui Ștefan Siminic își propun să provoace râsul prin alăturarea unor elemente realizate din marmură colorată, care ne fac să ne gândim la un anume tip de râs, cel colorat.
După cum se poate remarca, demersul acestor artiști este legat de problemele de mediu, de frământările și speranțele ființei umane. După cum rezultă și din titlul expoziției „Dincolo de canon. Noua sculptură azi”, ei folosesc materiale și modalități de expresie inedite, care depășesc modalitățile cunoscute, tradiționale, a căror rol este de a pune și mai mult în valoare mesajul lor, de a crea un impact puternic asupra privitorilor a căror conștiință trebuie stimulată.
„Considerăm că arta trebuie să fie un factor de cunoaștere și conștientizare a problemelor lumii de azi și nu unul asociat dezbinării societății. Opera Constantin Brâncuși a fost și ea ținta mai multor atacuri și procese. Dar el a rămas consecvent demersului său inovator care a făcut întreaga lume să-l considere cel mai important sculptor al modernității. Am ales să celebrăm ziua sa de naștere cu această expoziție mizând pe capacitatea inovatoare a tinerei generații, mândră de un asemenea înaintaș. Vă invităm, prin urmare, să o vizitați ca să vă convingeți singuri de valoarea sa”, a declarat Călin Stegerean, unul dintre curatorii expoziției.
Replica a venit de pe pagina de facebook a Alianței pentru Unirea Românilor (AUR). Oamenii lui George Simion scriu că primarul Clotilde Armand „Este incapabilă să strângă gunoaiele și să le ducă la groapa de gunoi, însă le aduce în chiar palatul primăriei, o clădire interbelică abia restaurată”.
Cei de la AUR afirmă că operele expuse au fost alese pe criterii ideologice.
„Doamna Clotide Armand a reușit ca în câteva luni de când este primar să aducă haosul în sectorul 1. Este incapabilă să strângă gunoaiele și să le ducă la groapa de gunoi, însă le aduce în chiar palatul primăriei, o clădire interbelică abia restaurată.
Sculpturile – indiferent de epocă – presupun creație artistică, iar la români sunt trecute prin filtru creștin. Sigur, totul poate fi analizat prin prisma sintagmei De gustibus non disputandum, dar o expoziție artistică e chemată să bucure sufletul, să mângâie privirea, să educe mentalul colectiv, să perpetueze memoria artistică a înaintașilor, nu să oripileze pe cei care trec pragul acestui pseudoedil.
Doamna primar nu și-a dat girul pentru ca această expoziție să apară în holul casei sale, ci într-o instituție unde intră cetățenii care au adus-o la primărie. Este evident pentru oricine că nu au fost alese toate operele studenților de la Universitatea Națională de Artă, ci numai unele ,,opere” care se potrivesc tiparului promovat de multă vreme de reprezentanți ai USR.
Doamna Armand este și cetățean francez. Este absolut scandalos că expoziția este organizată chiar cu prilejul zilei de naștere a sculptorului Constantin Brâncuși, cel care, după cum este binecunoscut, și-a petrecut o bună parte a vieții la Paris”, a scris AUR.
Și co-președintele AUR, George Simion, a reacționat, criticând-o pe Clotilde Armand pentru că a comparat exponatele respective cu Coloana Infinită a lui Brâncuși.
„Stimată doamnă Primar Clotilde Armand,