Deși există probleme pe piața mașinilor electrice, guvernul german, spre exemplu, eliminând subvențiile pentru mașini electrice, la sfârșitul anului trecut, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet vrea mai multe mașini “verzi” în România.
Astfel, statul român pune la bătaie pentru anul 2024, un miliard de lei pentru ca oamenii să-și achiziționeze mașini electrice și plug-in hybrid, o sumă record pentru programul Rabla Plus. Este pentru prima dată când se alocă o sumă atât de mare, bugetul destinat unităților administrativ-teritoriale epuizându-se în doar 16 minute, la fel și pentru instituțiile publice, informează Bugetul.
„În ceea ce privește programul Rabla Plus, anul acesta avem un buget record. Este pentru prima oară când punem la bătaie 1.000.000.000 lei pentru achiziționarea mașinilor electrice și plug-in hybrid. Vom vedea cum merge programul. Bugetul alocat unităților administrativ-teritoriale s-a epuizat cel mai repede în 16 minute. Și instituțiilor publice în același timp.
Merge foarte bine linia de finanțare pentru persoane juridice, adică societățile comerciale care aleg să-și înverzească flota, fie că sunt companii de delivery, de curierat sau alte activități care pretind efectuarea unui număr mare de kilometri în fiecare zi și merge ceva mai greu la persoane fizice.
Asta se datorează probabil și faptului că, așa cum s-a stabilit la inițiativa Ministerului Finanțelor Publice, în luna decembrie, valoarea eco-tichetului a scăzut la 5.000 de euro”, a declarat minbsitrul Fechet, conform sursei citate.
De asemenea, statul român ia în calcul sprijinierea achiziționării unei mașini în leasing. Mai mult, Mircea Fechet a înființat deja un grup de lucru în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, la care au fost invitate, pentru prima dată, societățile de leasing.
Noul grup are misiunea de a evalua posibilitățile de finanțare, parțial sau integral a ratelelor de leasing pentru atât persoane fizice, cât și pentru societăți comerciale.
„Suma, eu personal nu o consider a fi prea mică pentru că o mașină electrică, pleacă de la 25.000 euro. Dacă 5.000 de euro din 25.000 înseamnă 20% finanțare din partea statului. Dacă vom vedea că nu reușim să cheltuim acei bani, fie vom muta sumele respective la persoane juridice. Schema de finanțare ar putea fi modificată.
Am instituit un grup de lucru în cadrul ministerului la care pentru prima oară am chemat societățile de leasing și vrem să evaluăm posibilitatea finanțării, o parte sau în totalitate, rata de leasing pentru persoane fizice și societăți comerciale. În Franța lucrul acesta funcționează spre exemplu”, a declarat Mircea Fechet.
Măsurile guvernului român vin în contextul în care există probleme pe piața mașinilor electrice.În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit în primele luni ale anului 2024, de exemplu, după ce guvernul german a eliminat subvențiile pentru mașini electrice, la sfârșitul anului trecut, experții anticipând că vânzările de mașini electrice ar putea rămâne la un nivel scăzut cel puțin pe termen mediu, potrivit diepresse.com.
Nici în Statele Unite ale Americii situația nu pare să fie mai bună pe piața mașinilor electrice. Astfel, înmatriculările de automobile electrice din SUA au înregistrat o creștere mult mai mică decât în urmă cu un an, potrivit datelor analizate de Profit, care arată că cererea de mașini cu propulsie complet electrică a încetinit.
Creșterea vânzărilor și înmatriculărilor de automobile complet electrice din SUA a fost în luna ianuarie de 15%, față de peste 50% cât a fost creșterea în urmă cu un an.
Dupa afacerea penala cu vaccinurile urmeaza alta afacere dubioasa cu achiziționarea de vehicule “verzi.