vineri, martie 29, 2024
EDUCAȚIEDe ce măști în școli?

De ce măști în școli?

Ministerul Sănătății și Ministerul Educației Naționale au pus în dezbatere, până pe 28 august, un draft ce cuprinde măsurile preconizate pentru deschiderea școlilor în contextul pandemiei Covid-19.

Cu un preambul foarte succint, care evocă generalități, fără a face trimitere la ce se știe în prezent, în cercetările științifice, despre riscurile infectării cu SARS-CoV-2 la copii, despre modul de transmitere în școli, despre eficiența măsurilor preconizate, fără a identifica emitenții concreți ai acestor propuneri, draftul avansează măsuri dure, împovărătoare și greu de aplicat: purtare obligatorie a măștilor încă de la clasele primare, separarea și limitarea contactului dintre copii.

Din nefericire, nici massmedia nu a asigurat funcția critică de chestionare a temeiniciei acestor măsuri. Pare că prea puțini sunt curioși să vadă care e, totuși, starea cercetărilor curente privind răspândirea infecției cu SARS-CoV-2 în școli și care se preconizează a fi practica în alte țări occidentale. Vestiții „cercetători britanici”, acest topos invocat ori de câte ori se caută legitimarea prin știință a oricărei bazaconii, pare că au dispărut subit. Prin urmare, în aceste câteva rânduri propun lărgirea cadrului discuției prin oferirea unor repere orientative.

Ce spune acum știința despre prezența SARS-CoV-2 la copii și în școli

Potrivit raportului realizat în august de European Center for Disease Prevention and Control, care inventariază tot ce înseamnă cercetare relevantă privind transmiterea SARS-CoV-2 în școli (nu doar din Europa), deocamdată se știu următoarele lucruri:

– transmiterea virusului de la copil la copil în cadrul școlii este mai degrabă neobișnuită (uncommon); se pare că nu școala este ruta de infectare primară a copiiilor; în plus, virusul SARS-CoV-2 se transmite mai greu la copii decât răceala;

– transmiterea virusului de la copil la adult în cadrul școlii este mai degrabă neobișnuită;

– redeschiderea școlilor în Europa NU a fost asociată cu o amplificare a transmiterii virusului; riscul de infectare cu SARS-COV-2 în școli nu este mai mare decât cel din cadre sociale similare.

ECDC consideră că respectarea distanțării sociale și igiena ar fi suficiente pentru a păstra școlile într-un cadru funcțional în actualul context. Școlile nu sunt un cadru social mai „periculos” pentru comunitate în ceea ce privește posibilitatea răspândirii virusului. Se pare că mai degrabă e invers : școlile sunt în risc acolo unde comunitatea are déjà o problemă.

Măștile sunt menționate o singură dată în raportul european – poate pentru că un reper important în această dare de seamă sunt unele țări nordice, ca Suedia și Islanda, ce au ținut școlile deschise inclusiv în vârful pandemiei și care nu au cerut și nu cer purtarea măștilor.

Unele cercetări recente publicate în British Medical Journal (BMJ) întăresc liniile generale din raportul ECDC. În studiul semnat de doi cercetători britanici, „Copiii nu sunt super-răspânditori de Covid-19: e timpul să meargă înapoi la școală”, se arată că „apar dovezi potrivit cărora copii se infectează mai greu decât adulții” și că au un rol scăzut în răspândirea virusului. Este citat exemplul unui copil din Franța infectat cu Covid-19, care a intrat interacționat cu mai bine de o sută de copii la școală și la un centru de schi și care nu a transmis virusul nimănui. De asemenea, în studiu se mai afirmă că „nu s-a descoperit nicio dovadă cu privire la infectarea profesorilor de către copii.”

Într-un alt studiu, publicat tot în BMJ, intitulat „Covid-19 la copii : analiza primului vârf pandemic din Anglia”, autorii arată : „copiii formează o foarte mică proporție din cazurile confirmate, în ciuda unui număr mare de copii testați. Pozitivitatea SARS-CoV-2 este mică inclusiv printre copiii cu infecții respiratorii acute. Descoperirile noastre furnizează dovezi suplimentare împotriva rolului copiiilor în infectarea și transmiterea SARS-CoV-2.”

O cercetare din Germania ajunge la aceleași concluzii : școlile nu joacă un rol important în răspândirea infecției cu noul virus. Reinhard Berner, de la Spitalul Universitar din Dresda, care a participat la studiu, a declarat în cadrul conferinței de presă: „copiii ar putea acționa ca o frână în calea infecției”, arătând că infecțiile din școli nu au provocat o răspândire a virusului. De altfel, deși în școlile din Berlin au fost documentate 49 de infecții între copii și profesori în mijlocul lui august, nu s-au înregistrat și focare (transmiterea a lipsit sau a fost foarte limitată).

În Spania, Catalunia, un studiu care a monitorizat peste 1900 de copii și adolescenți în tabere/școli de vară, arată că rata transmiterii/contagiunii la copii este de aproximativ șase ori mai mică decât cea din populația generală. 22 de astfel de școli/tabere au fost monitorizate în studiu. Cercetătorii au descoperit că nu sunt diferențe semnificative de capacitate de transmitere a infecției între copii de sub 12 ani și cei între 13-17 ani. De asemenea, au existat cazuri pozitive depistate, însă contagiunea a fost foarte slabă. Din cele 30 cazuri depistate la copii, care au avut 253 contacte, doar 12 au fost contagieri, adică o rată a reproducerii de 0.3, spre deosebire de cea din populația generală din același mediu, de 1.7-2 puncte.

Desigur că cercetările sunt în curs și că multe nu se știu încă despre modul de transmitere și infecțiozitatea la copii. Unele studii arată contrariul celor de mai sus, indicând că și copiii, fie și asimptomatici, ar avea aceeași încărcătură virală precum adulții simptomatici. Alți oameni de știință merg, totuși împotriva dovezilor majoritare de până acum, pe varianta potrivit căreia copiii transmit virusul ca adulții. Din ce am reușit să înțeleg până acum, însă, e o exagerare considerarea școlilor ca focare periculoase de Covid-19, cel puțin pe baza a ceea ce s-a întâmplat până acum.

Ajută sau încurcă măștile ?

Eficiența măștilor este în sine un subiect controversat. Epidemiologii Carl Heneghan și Tom Jefferson de la Centrul Pentru Medicină Bazată pe Dovezi, Universitatea din Oxford consideră că nu există suficiente dovezi clinice privitor la eficiența purtării măștilor de protecție în actuala pandemie. Cu toate că există un consens mai degrabă pragmatic, decât științific, cu privire la utilizarea lor, iar OMS le recomandă, după ce și-a revizuit părerea pe acest subiect.

Desigur, nu peste tot. Epidemiologii din Olanda și Suedia nu le-au impus în țările lor, considerând că recomandarea măștilor poate avea efecte negative, deoarece induc un fals sentiment de siguranță celor ce le poartă.

Cum este, însă, cu masca la copii ? Un risc evident, arată Jonathan Ball, profesor de virologie moleculară de la Universitatea din Nottingham, este cel al atingerii măștii de către persoana infectată : „orice acoperământ folosit de un individ infectat are potențialul de a contamina diferite suprafețe dacă purtătorul acesteia îl atinge – și, să fim sinceri, e foarte greu să nu te „joci” cu ele – și, apoi, atinge orice altceva fără a-și spăla mai întâi mâinile.”

Expertul și profesorul Russel Viner, membru al SAGE (Scientific Advisory Group for Emergencies, afiliat guvernului Marii Britanii), este foarte tranșant în privința măștilor la copii școlari. El a afirmat la BBC: „dovezile despre măști sunt foarte neclare și cred că s-ar merge dincolo de dovezile pe care le avem acum. Sunt multe îngrijorări cu privire la purtarea măștilor de către copii, în special de cei mai mici, pentru că își ating fețele, își fac griji tot timpul pentru măștile lor, putând, de fapt, să răspândească și mai mult virusul. Cred că pentru copiii mici în mod clar nu e o idee bună (purtarea măștilor – n.n.). De asemenea, nu avem dovezi că ar fi utilă pentru adolescenți.”

Ce fac alții

Unele țări nordice au ales să nu impună masca în școli, dând dovadă de perspeverență (neimpunând oricum masca nici în alte cadre sociale uzuale). Franța a impus masca de la 11 ani în sus, Scoția de la 12, apropiindu-se de recomandările OMS în acest sens (potrivit organizației internaționale, copiii de până la cinci ani nu ar trebui să poarte mască, iar cei între 6 și 11 ani doar în anumite condiții). Germania cere purtarea măștilor pe terenul școlii și pe coridoare, dar nu și în clase. „Dacă elevii trebuie să poarte masca timp de mai multe ore pe zi, consideră Germania, abilitatea lor de învățare ar avea de suferit”, precizează NYTimes. Germania se bazează pe testare rapidă și masivă, precum și izolare (la domiciliu) a celor considerați „contacte”. De asemenea, a căutat formule care să asigure ventilarea claselor și evitarea aglomerărilor.

În America, CDC-ul (departamentul național pentru sănătate al SUA) recomandă (măștile nu sunt impuse la nivel federal) purtarea măștilor în școli, dar admite că poate fi și nefezabilă în anumite circumstanțe. În Canada, Ontario, experții în sănătate publică au fost de părere că elevii din clasele primare nu ar trebui să le poarte și că recomandările trebuie ajustate în funcție de cercetările epidemiologice curente.

*

Este neclar care este temeiul pentru care autoritățile de la noi vor să impună măștile încă de la clasele primare. Părinților și profesorilor nu li s-a oferit o argumentare rațională în care să fie cântărite clar și convingător costurile și beneficiile măsurilor preconizate, ci li s-a pus în mâini cartoful fierbinte al triajului, impunerii respectării măsurilor și răspunderile (inclusiv penale) pentru eventualele încălcări ale regulilor sau pentru izbucnirea unor focare în școli.

Spațiului nostru public îi lipsesc nuanțele și discuțiile aplicate. Se practică mai degrabă culpabilizările, vânătorile de vrăjitoare și indexările de opinii neconvenabile. De calitatea dezbaterii va depinde, însă, și calitatea politicilor de deschidere a școlilor. Doar dacă nu cumva ne-am resemnat că redeschiderea școlilor va fi un experiment traumatizant pentru copii, părinți și profesori.

Textul a apărut inițial pe știripesurse.ro și este preluat cu acordul autorului

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,400FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE