luni, iulie 15, 2024
ACTUALITATEContinuă asaltul supermarketurilor asupra producătorilor români: Acum Profi scoate din magazine un...

Continuă asaltul supermarketurilor asupra producătorilor români: Acum Profi scoate din magazine un producător local, la două luni de la prelungirea contractului și creșterea comenzilor cu 30%

După dispariția din mai multe lanțuri de magazine  producătorilor români, precum magiunul Topoloveni sau înghețata Cremola din Teleorman, iată un nou caz de eliminare a produselor românești din supermarketuri.

De data aceasta este vorba despre Prăvalia D’ Art, o companie care produce o gamă largă de deserturi, în special profiterol și mousse-uri, care a primit din senin notificarea de reziliere unilaterală din partea companiei Profi după ce patronul comandase din timp materia primă, în vederea onorării contractului.

Astfel, Florin Ioniță, porprietarul companiei românești Prăvalia D’ Art povestește pentru Hotnews, că în decembrie 2023, Profi a prelungit cu încă un an contractul cu firma sa, ale căror produse le vindea de circa doi ani. El spune că, pe baza contractului, a început să comande din timp materia primă, cutiile de baxare, ambalaje, etichete șamd, în vederea onorării contractului. După două luni, în februarie 2024 a primit notificarea de reziliere unilaterală a contractului

Florin Ioniță explică pentru Hotnews, că pentru a te lista într-un lanț de retail trebuie să treci prin niște filtre foarte dificile.

„Persoanele de contact: buy-erii sau oamenii care se ocupă de achiziții sunt foarte-foarte greu de găsit. Și chiar dacă reușești să dai de ei, o să constați că nu sunt printre cei mai cooperanți oameni, cu mici excepții”, spune Ioniță.

De exemplu, adaugă el, „există mai mulți retaileri din partea cărora, în ciuda numeroaselor solicitări, nu am obținut nici măcar o reacție”.

„Dar să presupunem însă că am ajuns în situația în care am dat de un om care acceptă să avem o întâlnire de sampling (în care producătorul oferă mostre din produsul cu care vrea să se listeze- n.red). Așa începe totul- cu o întâlnire de sampling. Uite ce produse am eu și la ce calitate sunt. Le dai câteva mostre pentru a fi degustate”.

„În funcție de calitate, termen de valabilitate și preț, aceștia aleg dacă să meargă mai departe cu procesul de listare sau opresc tot procesul. Dacă aleg să meargă mai departe, începi să discuți despre condițiile contractuale: de la cum trebuie baxat produsul (câte produse să fie într-un bax, ce dimensiuni să aibă baxul șamd), la cum sau când să aibă loc livrările și în ce cantități”, spune proprietarul Prăvăliei D Art.

În funcție de condițiile contractuale ale retailerului, omul de afaceri își calculează mai apoi un preț de vânzare către retailer.

„Tot procesul de listare durează aproximativ 4 luni”, explică Florin Ioniță.

„După ce ai intrat în contact și ți-au dat OK-ul pe partea de gust, intri în ceea ce înseamnă negocierea contractului. Ți se trimite pe email contractul de colaborare împreună cu multe alte anexe cu privire la programarea comenzii și a livrării, un ghid de conduită prin care ți se atrage atenția că nu ai voie să oferi cine știe ce avantaje lucrătorilor retailerului”.

„Sunt prevăzute și alte anexe cu detaliile necesare logisticii – un excel cu ce înseamnă un palet de marfă (ce greutate are, câte baxuri sunt efectiv). După ce ai rezolvat toate acestea, semnezi contractul și teoretic ar trebui să începi livrările”.

„Ce trebuie să înțelegem este că din start contractele sunt făcute în avantajul retailerilor. Mai exact, ai niște clauze care te defavorizează. Avantajul lor este că sunt foarte mulți producători care vor să intre în relații de afaceri cu ei și sunt foarte mulți care ar accepta și ar semna în aproape orice condiții. Așa că nu ai prea mult de ales decât să accepți condițiile impuse”.

„Când am început relația de afaceri cu Profi, am fost listat cu 10 articole. Din aceste 10, în mai puțin de șase luni au delistat șapte și m-au lăsat pe rafturi doar cu trei. N-a existat un motiv pentru asta. Pur și simplu comanda îți vine schimbată, nu ți se comunică nimic, rămâi cu stocurile și cu pierderea. Fix asta se întâmplă în mediul acesta de business”, susține antreprenorul.

„Contractual, ei pot face asta, iar producătorii nu au cum să se protejeze. Este simplu: accepți contractul lucrezi cu noi, nu-l accepți nu avem cum să te listăm. Chiar dacă condițiile contractuale impuse de retailer sunt în contradictoriu cu legile privind concurența neloială, este ca și cum retailerii își fac propriile legi și dacă ai semnat, renunți la orice protecție legislativă. Iar responsabilitatea în afaceri este doar o chestiune pompoasă pe care unii o trec pe site uri doar cu scop de marketing”.

„Apar tot felul de alte mici probleme” spune Ioniță. „Spre exemplu, dacă este un om răuvoitor la recepție, care vrea să ducă acasă un bax din ce produci tu, îți spune că în loc de 200 de baxuri sunt doar 199. Tu, de la sute de kilometri distanță, nu prea ai cum să contești asta. Și orice antreprenor o să-și spună: e doar un bax, dă-l încolo!”.

„Dar aceste baxuri se adună și o să realizezi anual o pierdere de 5% din cauza problemelor de transport sau că ți se spune că marfa a ajuns ușor lovită. N-o să plătești 600 lei să aduci acasă o cutie din celălalt colț al țării astfel vei marca pierderea. Acest gen de lucruri se întâmplă, sunt situații reale. Și da, eu am avut 5% pierderi în 2023 din aceste motive”, mai spune patronul de la Prăvălia D Art.

„Printre alte lucruri care ne-au surprins neplăcut în relația cu Profi au fost: nereturnarea contractelor semnate de retailer, ceea ce ar face grea căutarea dreptății în instanțe, schimbarea unilaterala a condițiilor contractuale, respingerea ajustării prețurilor la nivelul pieței împreuna cu neacordarea preavizului contractual de 60 de zile. Toate acestea ne-au generat pierderi de peste 300,000 RON”, susține Ioniță.

„În 2023 am transmis retailerului de pildă că ni s-au mărit prețurile de achiziție la zahăr cu 59%, la unt cu 32%, la frișcă cu 25%, la utilități cu 24%, lucruri pe care orice producător vi le poate confirma. Retailerul în loc să arate înțelegere și să mi permită ajustarea prețului, acesta mi-a mărit taxele logistice cu 10% și mi a impus în mod abuziv să mențin prețul setat în contract înca din 2022, impunându mi să suport și suma de 130.000 RON pentru eventuale pierderi”, spune antreprenorul local.

În locul celor de la Prăvălia D Art a fost listat un alt produs (asociat brandului Nestle) la un preț dublu față de cel practicat de Prăvălia D Art.

„Produsele mele se vindeau la prețul de 7,49 lei, cel nou se vinde la 11,99 lei –nu înțeleg din punct de vedere economic de ce retailerul ar face asta, având în vedere ca inflația cumulată a anilor 2022 și 2023 depășește 24%, dar poate că cititorii acestui articol pot supoza”, spune nedumerit Ioniță.

Cazul Prăvăliei D’Art nu e singular. Astfel Bibiana Stanciulov,fondatoarea și proprietara Sonimpex Topoloveni SRL, firma care produce Magiunul de Topoloveni a dat în judecată rețeaua Metro deoarece la începutul lunii noiembrie 2022, reprezentanții Sonimpex au fost notificați că articolul „Magiun de prune Topoloveni” subperformează și au refuzat să încheie un nou contract pentru anul 2023.

Și un producător român de înghețată acuză marile lanțurile de supermarketuri că vor să îl elimine de pe piață. Antreprenoare româncă, Irina Filip, a deschis cu mari eforturi o fabrică de înghețată în comuna Nanov din Teleorman dar acum s-a trezit că afacerea ei este blocată la vânzare și că se încearcă scoaterea sa de pe piață de 7 rețele de hipermarketuri care operează în România. Prețurile la care firma ei vinde înghețata sub brandul Cremola sunt semnificativ mai mici decât prețurile produselor similare importate.

 

 

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

2 COMENTARII

  1. Pai daca ești prost și stai sa te umileati pe banii tai , mai bine cumperi aparate și le plasezi in tot orașul și vanzi cu prețul tau , nu preț impus

    Nu vă înțeleg dece va plângeți acum când va da flit , și eu am fost.producator -detergentii- și NU am acceptat să pup in cur retailarii și să impună preț mie .
    Mai bine vând liber decât să pup in cur .
    Cine vrea sa vândă prin Profii și alții nu are decât sa pupe in cur și să sufere financiar că sufletește nici vorba
    Succes !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE