Profesorul universitar Mircea Miclea, expert în educație și fost ministru al Învățământului, a ținut prelegerea „Copiii și tehnologiile digitale. Câteva sfaturi”, pe 19 noiembrie, la Cluj Napoca.
Cu această ocazie, domnia sa a sintetizat câteva reguli de aur, pentru ca folosirea tehnologiilor digitale de către copii să nu se transforme într-un coșmar pentru dezvoltarea micuților.
Una dintre regulile subliniate este aceea de a „evita ecranul înainte de culcare”. Acest lucru este foarte important, deoarece mulți părinți își lasă copiii, de foarte mici, cu telefonul în mână, sperând că-i va adormi. Profesorul Miclea spune că folosirea ecranului „perturbă calitatea somnului”.
Dacă nu sunt respectate reguli în folosirea tehnologiilor, există riscuri grave pentru dezvoltarea ulterioară a copilului:
1. Există studii care arată că folosirea îndelungată a tehnologiei digitale creează la copii un egocentrism, o tendință spre narcisism – efectul Eu, eu, eu. Este de înțeles că asta vine la pachet cu afectarea relațiilor. Reciprocitatea ( Și nevoile mele, Și nevoile tale sunt la fel de importante) este un element de bază în relațiile sănătoase.
2. Dacă în urmă cu câțiva ani, în urma unui survey 10% dintre respondenți spuneau că nu discută cu nimeni problemele cu care se confruntă, în prezent 30% răspund asemănător. Altfel spus, crește singurătatea și depresia și asta și datorită folosirii excesive a tehnologiei digitale.
3. Timpul excesiv folosit pe ecrane întreține distragerea atenției, asta conduce la date trunchiate, care afectează rezolvarea de probleme, care pe termen lung ne aduc rezultate scăzute, care vin la pachet cu o scădere a încrederii în noi.
4. Timpul petrecut pe aplicații întreține Iluzia cunoașterii – creierul crede că dacă poate accesa o informație asta înseamnă că o și posedă. Altfel spus, zice Mircea Miclea “avem impresia că știm mai mult decât știm în realitate”. Asta conduce la scăderea nivelului de motivație a tinerilor de a mai învăța.
5. Studiile clinice arată că la folosirea de timpuriu și excesivă a tehnologiei digitale există o afectare neuronală a limbajului.
6. Pentru că motoarele de căutare ne oferă rezultatele filtrate în funcție de căutările noastre anterioare, ajungem să trăim într-o bulă, cu iluzia că aceea este realitatea. Astfel ne limitează în cunoaștere, în deschidere, în flexibilitate, în empatie.
Iată cele 10 reguli ale profesorului Miclea, așa cum au fost notate de psihoterapeutul Loredana Pod:
1. Cât timp este recomandat să lăsăm copiii în fața ecranelor? Până la 3 ani deloc, între 3-6 ani o oră/ zi, între 6-13 ani – două ore/ zi.
2. Utilizarea trebuie ghidată de către părinți. Ce conținuturi vede copilul (să fie benefice nu agresive), ce aplicații folosește copilul (să fie utile, să îi folosească pentru un scop- ex. google maps – utilizare activă). Utilizarea recreativă este considerată una pasivă și predispune la depresie.
3. Nu înaintea somnului! Ecranele perturbă calitatea somnului.
4. Nu în concediu – pentru că sabotăm trăirile complexe ale experiențelor din concedii. Expunerea la medii diferite, în Realitate oferă o cunoaștere mult mai complexă (nu o cunoaștere limitată de către aplicație) care ne deschide spre acceptare, flexibilitate și empatie.
5. Mircea Miclea recomandă utilizarea tehnologiei digitale după Reguli nu impulsiv. Explicăm regula, explicăm de ce o setăm și ce beneficii sunt dacă este respectată. Utilizarea Impulsivă este ca răspuns la notificări. Este important că eu să stabilesc când mă uit la telefon, nu invers!
6. De-asemenea, că părinți este nevoie să fim atenți la ce comportamente modelăm copiilor, cât și cum stăm noi pe tehnologiile digitale.
7. Un obiectiv important este ca părinți că încercăm să îmbunătățim realitatea de zi cu zi din familie, încât nevoia copilului de a fugi în digital să scadă.
8. Copilul fuge și pentru că îl atrage plăcerea din online dar și pentru a fugi de emoțiile negative de incompetență sau neconformitate. Este un mecanism de coping emoțional, iar asta predispune la instalarea dependenței.
9. Este important să ajutăm copiii să stea cât mai mult în realitate. Prin a le da sarcini. Acțiuni legate de realitatea imediată. Procesul de învățare este mult mai complex astfel.
10. Ultimul sfat al domnului Miclea a fost să încercăm să stimulăm achiziția de deprinderi, nu acumularea de rezultate.
după ce vă insusiți noțiunea de DCF,
https://en.wikipedia.org/wiki/Discrete_cosine_transform
vă explicăm mai multe,
acum nu sunteți pregătiți!