ACTUALITATE Cel mai vechi automobil din România, expus la Muzeul Național de Istorie....

Cel mai vechi automobil din România, expus la Muzeul Național de Istorie. Pentru a putea circula noaptea, automobilul era dotat cu două felinare cu petrol

Muzeul Național de Istorie a Romaniei deține unul dintre cele mai vechi automobile existente în țara noastră, un F.N. Herstal fabricat în 1900, a informat, pe Facebook, MNRI.

FN-ul produs la Fabrique Nationale d`Armes de Guerre, în Belgia, a fost primul vehicul înmatriculat în București, la începutul secolului trecut, purtând numărul 1B.

Proprietarul vehiculului a fost Bassil Gheorghe Assan (1880-1918), fiul industriașului care a construit în 1853, la București, prima moară acționată de un motor cu aburi.

Automobilul este expus în Holul Central al Muzeului Național de Istorie a României.

Despre această bijuterie de epocă aflăm mai multe din informațiile disponibile pe capodopere2019.ro.

Automobilul are o caroserie de tip faeton cu două locuri. Propulsia este asigurată de un motor bicilindric dispus transversal, în față. Motorul este pus în funcțiune prin acționarea unei manivele care, introdusă printre spițele roții stânga față, se cuplează la arborele cotit.

Aprinderea se realizează prin scânteie electrică furnizată de două magnetouri de joasă tensiune. Un rezervor de gazolină este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajungând printr-o conductă într-un «amestecător» (precursorul carburatorului).

Tot sub banchetă se află rezervorul de apă, răcirea fiind asigurată de un radiator de tip serpentină. Frâna de serviciu, cu bandă, acționează prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central, pe arborele de transmisie.

Frâna de mână acționează pe cei doi tamburi ai punții spate. Transmisia are două trepte de viteză și funcționează prin intermediul a două curele de fricțiune încrucișate. Ambreiajul este de tipul progresiv cu bandă, schimbarea vitezelor făcându-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de direcție.

De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a două lanțuri, soluție folosită la automobilele F.N. până în anul 1906, când s-a trecut la producția sub licența firmei Rochet-Schneider. Ambele punți sunt rigide, suspensia fiind asigurată de arcuri longitudinale cu foi. Acționarea direcției se face prin intermediul unui lanț și două leviere de direcție. Accelerația este acționată manual printr-o rozetă de pe coloana de direcție și un sistem de scripeți.

Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu două felinare cu petrol. Roțile sunt prevăzute cu bandaje de cauciuc.

Chiar daca majoritatea mărcilor belgiene de automobile sunt asociate trecutului, pionieratul acestora în domeniu este incontestabil. F.N. Herstal este un automobil extrem de rar astăzi, lipsind din cea mai mare colecție de automobile belgiene, deținută de Muzeul Auto World din Bruxelles.

Dragi prieteni,

dacă doriți o presă independentă, trebuie s-o susțineți. În România, mediul economic este conectat la sistemul global și nu există, precum în Statele Unite sau alte țări, companii care să-și asume susținerea cauzelor conservatoare și/sau naționale.

Recenta criză a arătat câtă nevoie există pentru o presă independentă, care să nu depindă de subvențiile guvernamentale și de banii multinaționalelor.

Trebuie să știți: nimeni nu-mi „editează” ideile și materialele publicate. Sunt un om liber. Dacă îți place și dorești să citești și în continuare materiale pe R3Media, contribuie și tu printr-o donație, oricât de mică. Împreună, putem reuși multe.

Mulțumesc.

Mihai Șomănescu
Publisher R3Media

MAI MULTE DE LA ACELAȘI AUTOR

IMPORTANT

Fiți LEI pentru R3: Am strâns 7.859 de lei din 34.620...

Dragi prieteni, de azi începem o nouă colectă pentru a asigura finanțarea siteului R3Media, dar de data asta pentru următoarele șase luni. Grație vouă, dragi prieteni,...

Articole relaționate

Cele mai citite