După evenimentele sângeroase din 1989, viața de zi cu zi a românilor s-a schimbat puternic, pe mai multe paliere. Inclusiv percepția, respectiv practicile referitoare la relații și căsătorie au cunoscut modificări majore.
Față de finalul epocii socialiste, în țara noastră, numărul divorțurilor aproape că s-a dublat. În 1990, deci la un an de la execuția soților Ceaușescu, în România se consemna un divorț la fiecare 6 căsătorii încheiate. În 2019, raportul scăzuse la 4, apoi, în perioada COVID, s-a consemnat un divorț la 3,5 căsătorii. În 2022, raportul dintre divorțuri și căsătorii a urcat la 5,1, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică.
În 2023, față de 1989, mai puțini români se căsătoresc, o fac mai târziu și divorțează mai des. Biserica Ortodoxă Română s-a adaptat practicilor societății contemporane, aspect menționat în cartea „Învățătură de Credință Creștină Ortodoxă”, apărută Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă cu binecuvântarea Patriarhului Daniel.
„A doua și a treia nuntă erau privite odinioară de Biserică cu mai multă asprime și îngăduite numai ca un pogorământ făcut pentru slăbiciunea firii omenești. De aceea, erau însoțite de unele epitimii sau canoane de pocăință (oprire de la Sfânta Împărtășanie).
Astăzi însă, deoarece asemenea căsătorii au devenit mai dese, Biserica e nevoită să le îngăduie și să le binecuvânteze, pentru a nu lăsa pe cei împreunați cu legătura trupească să trăiască în păcat, fără binecuvântarea lui Dumnezeu”, se precizează în cartea citată.
Biserica Ortodoxă face mici distincții între cei care se căsătoresc prima dată și cei care vor să se recăsătorească
Cea de-a doua și cea de-a treia slujbă religioasă – taina căsătoriei sunt abordate diferit față de prima, de preoții Bisericii Ortodoxe Române.
„Nu este la fel ca prima. Cununia a doua și a treia se săvârșesc după o rânduială deosebită, în care se vede încă vechea disciplină a asprimii cu care erau privite de către Biserică asemenea căsătorii. Această rânduială este, în prima ei parte, mult mai simplă și mai puțin sărbătorească decât cea de la prima cununie. Logodna este împreunată aici cu cea a cununiei, cu o singură slujbă (…)
Începând cu punerea cununiilor pe cap, rânduiala slujbei la a doua și a treia nuntă e întocmai ca și la prima nuntă”, susține BOR.
Credincioșii primesc binecuvântare până la a treia căsătorie, din partea Bisericii
Totuși, Biserica Ortodoxă Română menține o limită când vine vorba despre numărul de cununii religioase săvârșite pentru fiecare credincios în parte.
„A patra nuntă e socotită de Biserică drept o fărădelege, de aceea preoții sunt opriți de a o sluji, sub pedeapsa caterisirii”, avertizează Biserica Ortodoxă.
Divorțul, o decizie cu cauze multiple
Divorțurile sunt interpretate de sociologi și psihologi într-o notă în care se subliniază o schimbare de mentalitate profundă față de perioada comunistă: divorțul nu mai este o rușine, ci o cale de a încheia un capitol al vieții ce poate deveni și mai nociv, din diverse motive – mai ales atunci când vine vorba despre abuzuri fizice, psihice, în care de cele mai multe ori femeile cad victime, dar și copiii.
Totodată, o cauză a divorțurilor des enunțată în spațiul public se referă la stilul alert de viață, influența rețelelor sociale, ce determină dorința de a trece la un partener la altul mult mai ușor, o practică etichetată deseori, în speciali de seniori, drept „superficială”.
Căsătoriile și divorțurile în România. Cifre oficiale
- În România, anul trecut, au fost înregistrate 300 de căsătorii, cu 4.093 mai multe față de 2021 și 23.289 de divorțuri, cu 3.735 mai puține față de 2021, se arată în raportul oficial INS pentru anul 2022;
- Potrivit Recensământului realizat de INS în 2022, 74% dintre români sunt creștin-ortodocși. 6% sunt protestanți, aproape 5% catolici, iar restul se identifică drept apartenenți ai altor culte ori sunt atei. De asemenea, 9% au refuzat să răspundă;
- România este una dintre țările cu cei mai puțini atei raportați la întreaga populație. Doar 0,3% se identifică drept atei, potrivit Recensământului din 2022.
D-le (tânăr) jurnalist „Andi” Miron,
Trebuie încredere și răbdare: România a făcut deja (și are mari șanse să facă și în viitor) mari progrese pe drumul Democrației.
Dacă nu mă credeți pe mine, luați aminte ce publică (în „RepublicaCTP”) Cancelarul Regelui („Regele moare, dar nu se predă!”):
https://republica.ro/no-comment
Și nu subestimați „puterea moale” în formarea minților oamenilor (dvs. înșivă ați abordat formula „2-2”, în semnătură – gen „James Bond (1-1)”, „Dan Cohen (1-2)”, „Allan Poe (2-1)”, „Peter Sampras (2-2)” etc.
Și să știți că până la a intra în rândul marilor democrații nu mai este char atât de mult. Dr. Harriet Fraad (soția lui R.D. Wolff, de care vă tot zic), și dânsa o marxistă oarbă, susține că rata divorțurilor ar fi de cam 50% (în Demo Maxima):
https://www.youtube.com/watch?v=wvaYFeTHWac
pe la 2:00 – 3:10
anume 50% rată (plus 15-20% „pe șest”) – nu-s așa departe, ajungem și noi într-o bună zi acolo.
„Față de finalul epocii socialiste, în țara noastră, numărul divorțurilor aproape că s-a dublat. În 1990, deci la un an de la execuția soților Ceaușescu, în România se consemna un divorț la fiecare 6 căsătorii încheiate. În 2019, raportul scăzuse la 4, apoi, în perioada COVID, s-a consemnat un divorț la 3,5 căsătorii. În 2022, raportul dintre divorțuri și căsătorii a urcat la 5,1, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică.”
Numiți Dictatura „epocă socialistă” ?!
În epoca aceea, până și un jurnalist tânăr, frumos și liber (întrebați la Ovidiu Ionițoaia, că altul mai vechi nu cred să avem) știa fracții (un subiect fierbinte în Democrație, fiind dezbătut și în liceu!), fiindcă Dictatorul ni le băga pe gât de prin clasa a 3-a, maximum a 4-a (apoi le neglija pe restul vieții, cu excepția unui nucleu dur, care le studia și în … facultate – la cursul de Algebră – fiindcă le relua, conștiincios, pentru un studiu aprofundat).
„un divorț din șase” este un raport, anume „rata divorțurilor”, cum ziceam mai sus – anume „o șesime” (=1/6). Astfel, raportul nu poate „scădea” la 4 – acela este numitorul fracției, cel care scade. Asta implică o CREȘTERE a unei fracții (cum se învăța în clasele primare în Dictatura socialistă, și cum poate se mai învață și azi – prin universități mai bune).
Iar dacă aplicați matematici de olimpiadă („Combinatorică, algebră de clasa a 10-a, în epoca de tristă amintire), puteți calcula și avantajele incontestabile ale Democrației bine-temperate: doi bărbați și două femei pot forma (mai mult ori mai puțin SIMULTAN!) două familii (dacă le socotim doar pe cele tradiționale!), cu un potențial dublu de a avea copii! Dacă socotim și familia moderna, numărul lor crește la patru – acestea fiind susceptibile să (ȘI) adopte. Iar dacă observăm că acești patru oameni cu greu pot forma un univers închis (ei trăind într-o societate de miliarde – „no pun intended!”), numărul de relații disponibile „crește exponențial” (că așa vine vorba, literar vorbind – matematic, nu tocmai).
P.S.
„Cireașa de pe tort”:
„În România, anul trecut, au fost înregistrate 300 de căsătorii, cu 4.093 mai multe față de 2021 și 23.289 de divorțuri, cu 3.735 mai puține față de 2021, se arată în raportul oficial INS pentru anul 2022;”
Presupun că 300.000, fiindcă 300.000.000 ori 300.000.000.000 (=3×10^(11)) pare să contrazică realitatea celor 8-9 miliarde de Pământeni – dar simțul numerelor se imprimă doar cu bota, în regimuri autoritar-socialiste …
P.P.S.
Noroc cu astfel de cazuri („izolate” – prin presă ?!?)), că altfel aș putea fi privit drept 100% maniac.
Sincer, cred că nu ar trebui să fie posibilă recăsătoria in Biserică cu excepția unui singur caz, divorțul anterior să fi fost din cauza infidelității dovedite. Bineînțeles, la starea civilă pot să fie o mie de cununii într-o viață, e irelevant, dar în Fața Lui Dumnezeu, doar o singură căsătorie e posibilă și o singură cauză de divorț.
Matei cap 19 vs 9 “Eu însă vă spun că oricine își lasă nevasta, afară de pricină de curvie, și ia pe alta de nevastă preacurvește și cine ia de nevastă pe cea lăsată de bărbat preacurvește.”
Rolul Bisericii nu este să fie de “acceptare” a adulterului, ci din contră, să lase cunoscut faptul că indiferent de câte ori de căsătorești civil , prima soție/soț din cununia religioasă este cea cu care formezi un trup. Să nu-ți fie mică mirarea când în fața Lui Dumnezeu te vei înfățișa împreună cu prima ta soție cu care te-ai căsătorit religios întru judecată. Nu sunteți siguri de iubirea voastră? Nu intrați în Biserică! Să te răzgândești privind a ceea ce ai legat înaintea Lui Dumnezeu nu e un lucru bun, arată nestatornicie in hotărâre. Ce se leagă pe pământ este legat și în Cer.
Biserica, cel puțin cea ortodoxă, nu acceptă păcatul.
Să citim cu atenție slujba celei de a 2-a sau a 3-a cununii. Sunt foarte clare.
„Cel ce ştii neputinţa firii omeneşti, Ziditorule şi Făcătorule, Care ai iertat pe Rahav cea desfrânată şi ai primit pocăinţa vameşului, nu pomeni păcatele tinereţii cele făcute de noi din neştiinţă. Căci de vei căuta spre fărădelegi, Doamne, Doamne, cine va putea suferi? Sau cine se va îndreptăţi înaintea Ta?”
[…]
”dăruieşte-le lor întoarcerea vameşului, lacrimile desfrânatei, mărturisirea tâlharului; ca, prin pocăinţă din toată inima lor, într-un gând şi în pace făcând poruncile Tale, să se învrednicească şi de împărăţia Ta cea cerească.”
[…]
„curăţeşte fărădelegile robilor Tăi, pentru că, neputând purta zăduful şi greutatea zilei şi aprinderea trupească, vin împreună la primirea nunţii a doua,”
Seamănă mai degrabă cu un canon de pocăință. Plus canoanele de oprire de la împărtășanie pe care preoții le pot da. Biserica are o Sfântă Tradiție, o dreaptă iconomie și niște canoane. Canoane care se pot schimba în literă, dar nu în duh. Ele nu sunt dogme.
Nu cred ca trebuie să ne poticnim în literă și să nu vedem evidența – faptul că soluția asta de pogorământ, de iconomie, aleasă de sfinți și de conducătorii bisericii este foarte bună.
https://www.resurse-ortodoxe.ro/text/casatoria-a-treia
https://www.crestinortodox.ro/nunta/a-doua-a-treia-casatorie-88809.html