„Diaconia”, structura socială a Mitropoliei Ortodoxe Române a Basarabiei care activează pe teritoriul Republicii Moldova, a realizat un interviu aniversar cu directorul Agenției de știri Basilica, Aurelian Iftimiu.
Acesta oferă răspunsuri legate de calitatea de „formator de opinie” a Bisericii, de acțiunile filantropice și de cum e percepută instituția în spațiul public.
„Vorbind despre binele făcut de Biserică: îl facem public și îl diseminăm sau „să nu știe stânga ce face dreapta”?
În decursul timpului am auzit multiple pledoarii pentru ambele abordări. Apoi am mers la sursă, respectiv la Sfânta Scriptură. Am analizat care a fost atitudinea Mântuitorului și a Apostolilor vizavi de faptele bune. Uneori, Hristos le spunea celor vindecați să meargă și să spună cât bine le-a făcut Dumnezeu, alteori le zicea să nu spună nimănui despre cele întâmplate.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Dacă Dumnezeu nu ar exista de G.K. Chesterton vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
Am găsit și laude publice ale Mântuitorului pentru cei care aveau credință lucrătoare prin cuvinte și fapte bune. De asemenea, am înțeles Sfânta Evanghelie și Faptele Apostolilor ca niște compendii de filantropie transmise spre folosul oamenilor și spre slava lui Dumnezeu.
Cred că mesajul „să nu știe stânga ce face dreapta” trebuie înțeles în strânsă legătură cu un alt cuvânt al lui Hristos: „Aşa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, aşa încât să vadă faptele voastre cele bune şi să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5:16).
În plus, în ziua de astăzi, când circulă tot mai multe informări sau dezinformări cu privire la activitatea Bisericii și implicarea ei în societate, consider că este valoros să reflectăm, să cultivăm și să înmulțim faptele bune, inclusiv dacă această înmulțire se realizează prin distribuiri pe rețelele de socializare.
Biserica un formator de opinie în 2021? Dacă da, în ce domenii?
Cred că Biserica are alte obiective, iar dacă devine un formator de opinie sau este văzută ca atare, este un lucru dobândit prin prisma verticalității și perenității principiilor pe care le cultivă. În plus, Biserica oferă mai degrabă exemple de bună practică decât formări de opinii.
De aceea, aș prefera să utilizăm termenul de reper în loc de formator de opinie în ceea ce privește activitatea Bisericii în societate. Da, Biserica este reper în foarte multe domenii, incluzând cultura, arta, educația, filantropia, construcțiile, organizarea de evenimente ș.a.
Hrănește bine(le)! Cumpără suplimentul alimentar Lăptișor de matcă crud și vei contribui la susținerea siteului R3media.
Anul 2021 poartă amprenta pandemiei, perioadă în care Biserica și-a activat întreaga comunitate pentru ajutorarea bolnavilor, suplinirea nevoilor instituțiilor medicale și ale personalului medical, dar și încurajarea în general a oamenilor cuprinși de teama bolii și a morții. Consider că Biserica prevalează în rândul instituțiilor în ceea ce privește eforturile depuse pentru fortificarea sănătății psiho-somatice a oamenilor.
Care e cea mai mare provocare în comunicare pe care o poate avea o structură socială a Bisericii?
Instituțiile sociale ale Bisericii au marele avantaj că reflectă un aspect extrem de constructiv, nutritiv social și mobilizator al misiunii ecleziale. Cu toate acestea, acțiunile pozitive parcă sunt înăbușite de presă.
Binele, ajutorul, lumina abia dacă atrag privirile jurnaliștilor. De aceea, cea mai mare provocare în comunicare pe care o poate avea o structură socială a Bisericii este să fie efectiv ignorată. Desigur, există provocări și din interior, cum ar fi lipsa aderării la țelul comun și neînțelegerea completă a misiunii Bisericii.
Cum poate fi depășită aceasta din perspectiva unui expert în comunicare?
Nu am certitudinea că poate fi depășită decât gradual, prin intensificarea comunicării interne și prin eficientizarea comunicării externe.
Citești și ajuți! Cumpără cartea: Să nu trăim în minciună. Un manual pentru disidenții creștini, de Rod Dreher, vei contribui la susținerea libertății ideilor și implicit, a siteului R3media.
Avantajul pe care îl are Biserica este că mereu a utilizat mediile de comunicare specifice fiecărei epoci. Astăzi, nu mai putem vorbi despre o lipsă a informațiilor despre Biserică. Cu toate acestea, mai lipsește ceva. Cred că modalitatea de comunicare poate fi ajustată mai ales fiind atenți la nevoile pe care le are societatea.
Iar în privința dificultăților de comunicare internă, acestea ar putea fi depășite mai ușor prin solidaritate, comuniune, fraternitate și încetarea de a ne mai pune piedici unii altora.
Cum pot fi făcute cunoscute modelele de intervenție ale Bisericii în comunitatea creștină din întreaga lume?
Eu cred foarte mult în contactul și conversațiile directe între diferiții actori din societate, inclusiv la nivel internațional. În ceea ce privește Misiunea Socială Diaconia pot fi foarte valoroase întâlnirile fizice sau digitale cu reprezentanții altor organizații caritabile din lumea creștină.
De asemenea, unele platforme de socializare precum Twitter pot reprezenta un atu din perspectiva comunicării internaționale. Aderarea la federații caritabile și participarea la summit-uri internaționale pot ajuta în aceeași direcție”, se arată în interviul publicat de Diaconia.