Partidul AUR susține reorganizarea administrativ-teritorială a României, prin comasarea satelor și reducerea numărului de județe, a anunțat președintele George Simion.
Într-o conferință de presă, Simion a anunțat că susține propunerea legislativă de reorganizarea a țării, inițiată de deputatul independent Tudor Benga (fost la USR).
„Un primar la 5.000 de cetățeni. Lăsăm actualele primării, dar în sediul lor, lăsăm un ghișeu unic pentru lucrul cu cetățenii care nu au abilități digitale, deservit de unul sau doi funcționari care țin legătura cu centrul.
De la 3300 de UAT-uri câte avem în prezent, să ajungem la 1300 de UAT-uri, venim și cu alte propuneri. Să avem între 12-15 de județe. AUR respinge orice formă de regionalizare și separatism pe criterii etnice, dar asta nu trebuie să ne împiedice să gândim o administrație centrală și locală mai suplă. Credem cu tărie că aceasta este soluția”, a spus Simion.
Proiectul de lege la care s-a referit Simion a fost inițiat de deputatul independent Tudor Benga și prevede că o comună are minim 5.000 de locuitori, iar un oraș 10.000.
Același proiect propune transformarea celor 40 de județe în 12, cu o arie mai mare, ca un fel de regiuni.
Conform proiectului, noile județe ar avea teritoriul a trei sau patru județe actuale, cu trei excepții: Oltenia, cu cinci județe, Muntenia Sud, cu patru județe și Bucureștiul și Dobrogea cu doar două județe în componență.
Camera Deputaților a respins proiectul, urmând să fie trimis la Senat.
Reforma administrativ-teritorială este o necesitate. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară. Numai că nu există vointa politică . Dimpotrivă, presedintele Klaus Iohannis, cel care, pentru linistea lui, a adus PSD la guvernare intr-o coalitie cu PNL ne promitea o stabilitate politică si o majoritate confortabilă de peste 65% capabilă să facă reformarea statului. S-a dovedit o coalitie nefirească in care unul trage hăis si altul cea , iar căruţa numită România rămâne pe loc.
De altfel Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor și politician cu greutate în PNL, a identificat cu ceva timp in urma, trei motive care au făcut ca PNL să piardă politic:
– Primul motiv a fost „festivalul democrației”, adică schimbarea pe bandă rulantă a președinților partidului, mai întâi Ludovic Orban, apoi Florin Cîțu. Semnalul schimbărilor a fost dat mereu de președintele Klaus Iohannis. Mari controverse a stârnit și preluarea conducerii partidului de către Nicolae Ciucă, mai ales că el e general în rezervă, deci nu avea nici o legătură cu liberalismul și până să ajungă senator pe listele PNL practic n-a avut nici o tangență cu acest partid.
– Al doilea motiv se referă la alianța cu PSD. Și aceasta a fost decisă tot de Iohannis, fapt pe care chiar președintele l-a recunoscut.
– A treia cauză este performanța slabă a guvernării cu Nicolae Ciucă premier pentru care PNL are acum probleme.
După o interminabilă perioadă de gâlceavă politică România se află intr-un deficit bugetar excesiv si nu a făcut nimic pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, prin reforme structurale profunde precum:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
– Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
Reforma administrativ-teritorială se poate face acum printr-o procedură mai simplă fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
De asemenea, in România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, 891 n-au nici măcar 2.000 de oameni. Avem 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat. 2.593 de localități au beneficiat în 2022 de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
In acest caz, Ilie Bolojan, președinte CJ Bihor vine cu urmatoarea solutie: „Primăriile care sunt gestionate prost ar trebui să fie lăsate să intre insolvență. Ori am avut de fiecare dată în acești ani ai guvernului în care primăriile care au acumulat arierate, au gestionat catastrofal activitatea au primit bani direct prin hotărâre de guvern la propunerea Ministerului de Finanțe pentru a li se șterge aceste datorii. Ori practic mesajul care este? Orice faceți cineva vă salvează”.
De aceea, proiectul propus de Partidul AUR privind reorganizarea administrativ-teritorială a României, prin comasarea satelor și reducerea numărului de județe, ar trebui promovat de parlament cel putin acum când a ajuns cutitul la os din cauza crizelor suprapuse.
În mod evident sunteți foarte subiectiv. De ce înscriere grupei sangvine în CI ar fi control al populației? Să fim serioși!
Iar reorganizarea administrativ-teritorială e o necesitate. Sunt cu câteva milioane de oameni tineri mai puțini în România, mai ales în mediul rural. Sunt peste 1.300.000 de angajați plătiți direct de la buget plus alte sute de mii indirect, prin companiile de stat. Atunci când sunt puțini clienți – reduci personalul, altfel dai faliment. Pe noi ne interesează să avem mulți oameni, să ne redresăm demografic, dar asta e o altă poveste.
Am intrat în AUR de la început. Până atunci am fost paralel cu politica. Ca să mă laud :), amu, pt. câteva luni, sunt lider de grup la Camera Deputaților. Sunt în contact direct cu tot ce se întâmplă acolo.
Ziceți că am primi bani din extern, că nu am avem inițiative care să apere libertatea. Pur și simplu – bateți câmpii și dealuri. Chiar ne conducem, și la nivel nivel legislativ, după valorile alea care fac diferența între noi și ceilalți. Nu facem compromisuri de principii. E adevărat că, per ansamblu, mulți dintre noi avem nevoie de școlarizare politică conform valorilor și principiilor în care credem. Adică mai greșim – din neștiință sau nepricepere sau lipsă de oameni. Dar de aici până la aberații e cale lungă să ne-ajungă.
Vă salut,
reorganizarea administrativ teritorială este o necesitate, dar nu știu cât de mare. Una este să comasezi sate depopulate, complet de acord. Alta este să desființezi județe. Vă dau un singur exemplu: acum, ai instituțiile județene la 40-50 de km distanță de comuna/orasul unde locuiești. După o comasare a județelor, se mai adaugă 100-150 de km la acea distanță. Una este să te duci de la Huși la Vaslui și alta de la Huși la Iași. Si sunt sute asemenea exemple. Si sunt o grămadă de agenții si directii judetene care au impact asupra oamenilor.
Cum ajută chestia asta? Oamenii aia vor avea doua optiuni: fie nu mai interactioneaza deloc cu institutiile judetene, fie se mută mai aproape de noua capitală de judet. Asta va duce la o concentrare a resurselor in 12-15 centre urbane, dar va depopula zonele rurale/orasele mici din fostele judete. Deci, nici vorbă de redresare economică și demografică, ci pustiire totală.
Problema e că statul i-a abandonat pe oamenii de la țară, orase mici: nu au spitale, clinici, librarii, locuri de muncă, drumuri, ci doar primarie. Acum, solutia e sa mutam spitalul judetean in alt judet? Sau celelalte agentii judetene? Dacă desființezi județul X, de ce ai mai construi drumuri comunale sau locale, de ce ai mai înființa spitale orașenesti, atâta vreme cat centrul economic e in alta parte?
Sa nu-mi spuneti de digitalizare, pentru ca asta nu e o solutie. Majoritatea oamenilor din provincie nu folosesc digitalul. Cine se apuca sa faca un dosar de autorizatie de functionare/de constructie si sa-l uploadeze digital? 1%. Oricum ca si conservatori, AUR trebuie să pună frână nebuniei digitale. In loc de asta, ce facem: o incurajam? Nu mai e nicio diferenta intre conservatori si progresisti.
Angajatii de la stat sunt o problemă, dar nu se rezolvă prin desființarea județelor, ci prin stabilirea de proceduri clare, pentru primarii. Ai o localitate cu 50.000 de oameni? Atunci primaria trebuie sa aiba maximum x angajati, pe baza studiilor de specialitate facute de academie, de cine vreti. Cine depășește numarul, vine controlul de la guvern și-l demite. Solutia o reprezinta procedurile clare si simple, nu desfiintarea judetelor.
La fel: companiile de stat au legatura cu judetele? Nu. Majoritatea tin de ministere. Acolo sunt cei mai multi angajati.
Sorry, dar AUR o dă în bară rău cu regionalizarea asta. Asta e, regionalizare, oricat n-ati vrea sa recunoasteti.
Pe mine m-a pierdut la dragostea pentru evrei.
Nu v-ar strica puțin școală. Dragoste ar trebuie să avem pentru orice om și neam, inclusiv pentru evrei. Simion nu a trădat nici interesul național, nici principiile noastre. Sunt destui care ne vor înghesuiți în tipare false, George Simion a reușit să arate falsitatea lor într-un mod, cred, bun.
Cu tot felul de propuneri (înscrierea grupei sangvine in CI, reorganizarea teritorială) AUR își dă cu stângul în dreptul. Nu știu de ce îmi pare că AUR urmărește și el aceleași direcții de control ca și celelalte partide dar pe ocolite. Eu nu cred că mai există un partid integru in această țară. Eu cred așa, și AUR primește bani din extern cât și propuneri legislative (bani pentru promovarea unor legi). Diferența între AUR și nemernicii care ne conduc este că AUR nu a primit decât o parte din bani, doar pentru a susține anumite legi pe care le-a ales, dar fără impact in libertatea țării. Ei cred că pot ajunge la un compromis cu cei care conduc lumea dar greșesc amarnic, cu diavolul nu faci acorduri, in final te va înrobi.
V-am răspuns mai sus.
nici eu nu aplaud această discutie.
Ungurii ar vrea Harcov + jumate din judetul Mureș (cea maghiară) să facă un bloc maghiar omogen, destul de logic.
E prea complicată discutia AUR. Se poate incepe deja dizolvarea consiliilor locale și judetene pline de paraziti , birocratie inutilă, se poate reduce agresiv administratia deja pe sate, comune, orașe care au ajuns comune etc.
apoi mai vedem.
Deci AUR + USR = Love. Ce rahat de economie se face reducand de la 40 la 12-15 consilii judetene ?. Aur face miscari gresite in ultima vreme, nu poate vorbi de regionalizare , trebuie sa aiba mult peste 50% in sondaje pentru a aborda acest subiect.
Se vede că AUR e pragmatică și că dorește rezolvarea problemelor oamenilor. Nu se ferește de probleme foarte delicate, dar foarte importante.
Deocamdata sunt alte prioritati decat reorganizarea. Reorganizarea e un proiect delicat, de lunga durata si cu sanse mici de finalizare. Cred ca AUR ar trebui sa nu mai sustina ce vor altii si sa isi urmeze propriile interese care vizeaza ridicarea nivelului de trai al romanilor.