miercuri, octombrie 9, 2024
ACTUALITATEAu început înscrierile la cursul Fotopoetica 2024-2025, oferit de Francisc Mraz

Au început înscrierile la cursul Fotopoetica 2024-2025, oferit de Francisc Mraz

Au început înscrierile la cursul „Fotopoetica”, oferit de Francisc Mraz, ediția 2024 – 2025.

„Cursul este expus în 30-33 de săptămâni, împărțit pe trei secțiuni. În cazul în care se reunesc aproximativ 20-25 de solicitări, vom începe cursul în a doua jumătate a lunii octombrie 2024 și se va încheia pe la sfârșitul lunii iunie 2025.

Cursul se va ține on-line pe platforma Zoom.

Costul cursului integral este de 3 x 400=1200 euro (în lei la cursul BNR), deci trei tranșe de 400 euro. Cei pentru care este comod să achite suma integrală de 1200 euro la începutul cursului vor avea o reducere de 200 euro”, anunță organizatorul.

„BONUS DE PERSEVERENȚĂ! Cei ce vor parcurge cele trei secțiuni (dar achită eșalonat în trei rate) vor beneficia la final de aceeași reducere de 200 euro.

Înscrierile se fac până pe data de 15 octombrie 2024 pe adresa de poștă electronică francisc.mraz@gmail.com, iar informații suplimentare se pot obține la tel. 0722.203.529”, anunță organizatorul.

Fotografiile lui Francisc Mraz sunt disponibile aici.

Cursul conține trei secțiuni tematice, fiecare de câte 10 ședințe de aproximativ
3-4 ore. Cele trei secțiuni sunt trei grupuri bine definite de categorii instrumentare fotopoetice. Poetica fotografică este un sistem coerent de instrumente de expresie fotografică. Cele trei secțiuni sunt:

I.Instrumente de tensionare / iritare (dinamice)

10 – 11 cursuri

  1. Liniile generale ale cursului.
  2. Fazele fotografierii. Lumea ireală a fotografiei de expresie. Forța câmpului vizual.
  3. Tendința spre simplificare în percepția vizuală umană. Ce este simplu? Seniorialitatea simplității. Să compunem simplu, nu complicat (nu zgomotos), simplu, nu simplist. Simplitatea provoaca atracții vizuale, deci simplitatea este o importantă energie vizuală.
  4. Fundal fotografic. Fundal plastic. Fundal biatmosferic. Fundal biatmosferic activat din prim plan.
  5. Neliniștea culorilor. Ierarhizarea culorilor. Culoarea poate mai mult decât să producă o simplă ordine perceptuala. Diverse funcții ale culorilor.
  6. Mijloace de tensionare I. CRIPTARE FĂRĂ AMBIGUITĂȚI.
  7. Mijloace de tensionare II. EXCES DE DINAMISM. DEZ-ECHILIBRU. ASIMETRIE (SIMETRIA ERODATĂ DIN INTERIOR).
  8. Mijloace de tensionare III. TRIUNGHIURI INSTABILE SAU INDECISE. DIRECȚII MULTIPLE OPUSE. HAOS ORDONAT DISCRET. MIȘCARE PRIN ȘTERGERE DIFERENȚIATĂ.
  9. Mijloace de tensionare IV. ACOPERIRI IMPORTANTE. UMBRE EXPRESIVE. CULORI GREU DE DEFINIT. TĂIETURI “NEPERMISE”. REAL + ARTIFICIAL = SUPRAREAL. ALB PERSONALIZAT PE MARGINE.
  10. Atmosfera fotografică. Colecta atmosferică.
  11. Pictura rupestră. Pictura antică. Concluzii cu foloase fotografice.

II. Instrumente de control atmosferic (stabilizatoare)
10 – 11 cursuri

  1. Ponderea ca greutate vizuală. Mijloace de reglare a ponderii I. : MĂRIME. IZOLARE. SIMPLITATE. AMPLASARE. ADÂNCIME SPAȚIALĂ. CULOARE.
  2. Mijloace de reglare a ponderii II.: DINAMICĂ-MIȘCARE. CONTRAST TONAL. GREUTATE TONALĂ. INTERES CONȚINUT. CUNOȘTINȚE ANTERIOARE. VERTICAL-OBLIC.
  3. Echilibru, direcție și dinamică în fotografie. Funcția de dominantă de imagine.
  4. Dominante de imagine I. LINIA DOMINANTĂ ORIZONTALĂ.
  5. Dominante de imagine II. VERTICALA. OBLICA ASCENDENTĂ. OBLICA DESCENDENTĂ. LINIA ONDULATĂ. LINIA ZIG-ZAG. COMBINAȚII DE LINII.
  6. Dominante de imagine III. Forme dominante de imagine. CUB-PĂTRAT. PIRAMIDĂ-TRIUNGI. SFERĂ-CERC.
  7. Contrastul cromatic. Niveluri de contrast cromatic. Expresivitatea contrastelor cromatice.
  8. Maniere de iluminare. Expresivitatea iluminării. Caracteristicile psihoperceptorii ale diverselor maniere de iluminare și a combinațiilor lor
  9. Perspectiva în bidimensional.
  10. Pictura ev mediu. Cimabue, Giotto, Rubliov, El Greco. Câștiguri fotografice concluzionate din aceste picturi.

 III. Instrumente de microdinamizare care permit coexistența unor instrumente din primele două grupuri instrumentare, care, în absența acestor microdinamizări se comportă antagonic, reciproc anulator

10 – 11 cursuri

  1. Instrumentele de microdinamizare I. : CADRU ÎN CADRU. MIȘCAT-NEMIȘCAT. DIFERENȚE DE ȘTERGERE.
  2. Instrumente de microdinamizare II. DIFERENȚĂ DE PERCEPERE PD-PG. ACCIDENT ÎN CÂMP UNIFORM. PLAT-PROFUND. UNGHIURI DIFERITE DE VEDERE. VIU-NEVIU. PERSONAJ CENTRAT CU ATMOSFERE DIFERENȚIATE STÂNGA-DREAPTA.
  3. Instrumente de microdinamizare III. IRONII FORMALE REPETATE. PĂRȚI DISPARATE ALE UNUI CORP UNITAR. PORTRET DE GRUP SPAȚIAT. COMPETIȚIE DE DOMINANTE. REAL-REFLEXIE. CLAR-NECLAR. LUMINĂ-UMBRĂ.
  4. Valori cromatice individuale I. GALBEN.
  5. Valori cromatice individuale II. ALBASTRU.
  6. Valori cromatice individuale III. ROSU. VERDE. PORTOCALIU. INDIGO.
  7. Umorul și kitsch-ul.
  8. Ornamentul cu functie.
  9. Pictura inceputului de secol XX în Europa. Concluzii fotografice.

„La finalul fiecărei secțiuni, se va institui un curs-graniță conținând lucrări reprezentative din istoria picturii, prin care se recapitulează prin similitudini, instrumente de expresie fotografică discutate în secțiunea tocmai finalizată.

Această teorie a compoziției fotografiilor de expresie este rezultatul cercetărilor unei categorii de picturi, din preistorie până în modernitate, caracterizate prin non-realism, polisemie și incomoditate expresivă.

Alte teorii fotografice exprimate, diferite de FOTOPOETICA, se bazează pe pictura (doar) realistă, „plăcută”, comodă și cu priză la mase (deci atinse de kitsch).

Fotografia expresivă este cu necesitate  cel puțin bitemală și are capacitatea să vibreze în mai multe înțelesuri simultane și contrastante. Scurt strudiu comparativ între „Madona” lui Raffaello Sanzio (1483-1520) și „Bunavestirea” lui Simone Martini (1284-13440), între Cina de Taină-Cimabue (1240-1302) și Cina de Taină-Da Vinci (1452-1519); între Crucificarea lui Christos de Salvador Dali și Crucificarea lui Christos de Emil Nolde.

Propun să ținem cursul săptămânal (de 3-4 ore) într-o zi pe la mijlocul fiecărei săptămâni, în intervalul orelor 18-23, cu 2-3 pauze de aprox. 10-15 minute.

Recomand să faceți temele fotografice săptămânale pe parcursul săptămânii, iar duminică seara (cât de târziu, dar până la miezul nopții) să-mi trimiteți selecția dvs. de 5 fotografii micșorate la dimensiunea ecranului (aprox. 2000 x 1300px, format 3:2). Eu le văd luni dimineața și luni seara la curs (dacă se va hotărî ca ziua de curs să fie luni) le discut, pe fiecare în parte, din perspectiva instrumentarului fotopoetic.”, anunță Francisc Mraz.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

1 COMENTARIU

  1. Cursul se va tine pe Zoom, deci e accesibil romanilor de oriunde din lume. Asta e un mare avantaj. Eu am facut cursul acum vreo 13 ani, G5, la Muzeul Literaturii si a fost cel mai bun curs din viata mea (liceul Vianu si facultatea de Automatica din Bucuresti), asa ca l-am urmat inca 3 ani succesivi pe Ferko, cu cursul de Mesterat (foto, film, muzica, literatura) si doua cursuri Cinepoetica – toate cu intalniri saptamanale timp de un an + tabere si expozitii.

    Este cred al patrulea an in care se foloseste tehnologia Zoom, initial datorita pandemiei, apoi datorita unui AVC pe care l-a facut Ferko acum un an si ceva. Cu toata greutatea deplasarii, anul acesta a filmat 2 saptamani in Moldova primul lui film de fictiune de lung metraj. Asta ca sa va imaginati cata energie creativa are.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE