vineri, aprilie 19, 2024
EDUCAȚIEAndrei Marga și Constantin Cucoș semnează „scrisoarea celor 100” împotriva noilor legi...

Andrei Marga și Constantin Cucoș semnează „scrisoarea celor 100” împotriva noilor legi ale educației: Actualele propuneri legislative poartă sau deschid numeroase aberații

Încă două nume importante din învățământul românesc s-au alăturat „Scrisorii celor 100 de intelectuali” împotriva proiectelor de lege ale educației propuse de ministerul Sorin Cîmpeanu.

Este vorba despre Prof. Univ. Andrei Marga și de Prof. Univ. Constantin Cucoș(foto). Anterior, R3media anunțase că alți intelectuali s-au alăturat demersului, între care Acad.Eugen Simion.

„O mai mare batjocură la adresa profesionalismului – dar și a bunului simț – nici că se putea. Să creionezi o zonă a normativității educaționale, cu efecte incomensurabile asupra viitorului acestei țări, prin desconsiderarea celor care fac sau gândesc asupra educației (profesori experimentați, profesioniști în ale educației), e o prostie strategică și o ofensă față de bunele chiverniseli ale unui proces complex, cumulativ, integrativ. Să nu consulți, în faza de concepere a legilor, decât politruci devotați unei cauze partinice (printr-o fidelitate conjuncturală), prin indivizi cuplați la interese extra-educative (vezi vocea unor ONG-uri care nu au nicio treabă cu educația), să excluzi, cu bună știință, persoane care au ceva de spus în legătură cu mersul educației, să propui o dezbatere „în bășcălie” în timpul vacanței de vară a profesorilor (după un an școlar greu – când online, când fizic etc.), să defilezi prin false dezbateri sau asimilări de propuneri, să pui pumnul în gură celor care au câte o critică, este maximum din ceea ce decidenții ne puteau demonstra, cu vârf și îndesat, în această direcție.

Actualele propuneri legislative poartă sau deschid numeroase aberații care, dacă vor fi adoptate, vor zgudui un sistem care și așa de abia se menține în parametri cât de cât funcționali. Să pui accent mai mult pe forme și structuri decât pe conținut și viziune, să ambiguizezi și să lași portițe de salvare pentru plagiatori prin relocarea de atribuții sau responsabilități privind obținerea sau validarea doctoratului, să vulnerabilizezi statutul cadrului didactic printr-o accedere facilă și nedreaptă trecând un simplu examen de pedagogie, să pulverizezi instituții sau pârghii existente (cu toate precaritățile lor), promulgând și multiplicând alte forme fără fond sau să le atribui funcțiuni pe care le au deja structuri educaționale consacrate (mă refer, de pildă, la abilitarea acelui Centru Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică pentru certificarea profesională a competențelor celor care devin profesori – atribut pe care îl au deja universitățile), să introduci în lege reglementări salariale sau administrative ce țin de atribuțiile altor instituții, să provoci denivelări și segregări ale elevilor, atentând la principiul asigurării unor drepturi egale pentru toți, pornind de la stipularea unor concursuri de intrare multiple sau ambigue, să provoci atâtea discuții despre examene și alte tipuri de evaluări în economia intrării pe anumite trepte de școlaritate etc. etc., sunt doar câteva situații mai mult decât problematice care provoacă stupoare și îngrijorare.

Personal, încă mai cred că mecanismele de auto-apărare vor funcționa (la nivel de procesualitate politică), iar vocile celor din cetate, din ce în ce mai aprige și mai numeroase, vor fi preluate și susținute de către făcătorii de lege. Însă, răul este deja produs, cel puțin pentru anul școlar ce tocmai începe: structurarea anului pe module, renunțarea la teze și generalizarea testării standardizate (care, nota bene, nu este totuna cu evaluarea școlară!). Astfel de „invenții” formale vor avea consecințe nebănuite asupra conținutului și calității procesului educativ, vor complica sau bulversa munca profesorilor, vor diminua performanțele elevilor, vor demotiva și mai mult actorii procesului instructiv-educativ. Oare de asta aveam nevoie?”, a spus prof. Constantin Cucoș.

Prof. Cucoș mai criticase aceste proiecte de lege, despre care a spus că „vor bulversa și mai mult procesele educaționale”.

La rândul său, profesorul Marga a spus că este necesară o anulare totală a acelor proiecte și reconstruirea lor.

„Vă mulțumesc pentru invitația de a semna o scrisoare către actualul minister al educației, spre a opri adoptarea unor proiecte de legi ale învățământului care nu rezolvă nimic, decât continuă distrugerea. Împărtășesc opinia că oprirea ar fi salutară pentru țara noastră. Așa cum am scris în articolul O lege a statului pe loc (“Cotidianul”, 6 august 2022), soluția cea mai bună este oprirea acestor proiecte și elaborarea altora, cu profesionalism, clarviziune și răspundere.

Nu sunt de părere că legea care este în vigoare din 2011 merită dusă înainte, sub nici un aspect important. Sunt deja prea mari distrugerile pe care ea le-a produs în educația națională. Părerea mea este că trebuie lucrat la o lege efectiv modernă, care să valorifice potențialul existent reformând la propriu sistemul. Reiterez optica din articolul amintit. Actualele proiecte de legi trebuie retrase spre a fi înlocuite cu altele corespunzătoare”, a spus Marga.

Pe lângă aceștia, la lista de semnături s-au mai adăugat 38 de persoane, după cum urmează:

Cele mai recente semnături:

Andrei Marga – profesor universitar doctor, filosof

Constantin Cucoș – pedagog, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Univ. Al. I. Cuza, Iași

Bogdan Ghiu – scriitor

Ionel Cioară – lector univ. dr, Universitatea din Oradea

Denisa Comănescu – scriitoare, editoare, realizator tv

Doru Căstăian – profesor Lic. de Arte “Dimitrie Cuclin”, profesor asociat Facultatea de Istorie, Filosofie si Teologie, UDJ, Galați

Mircea Damaschin – prof. univ. dr., avocat, prorector Univ. Nicolae Titulescu, București

Cornelia Ene Dinu – lector univ. dr., Facultatea de Drept Nicolae Titulescu, București

Adriana Geantă – lector univ. dr, Facultatea de Știinte ale Educație, Univ. din Pitești

Adrian Ibiș – profesor consilier doctor, scriitor

Emilia Ivancu – asistent univ. dr, ASE, Bucuresti

Ștefan Melancu – scriitor, Cluj

Călin Mircu – conf.univ.dr., Facultatea de Medicină Veterinară, Timișoara

Sebastian Nazâru – lector univ. doctor, Universitatea din București

Alexandru Racu – lector univ.dr., Facultatea de Știinte Sociale, Umaniste și ale Naturii, Universitatea Hyperion, București

Anca Tîrcă – consultant educațional

Mihai Văcariu – lector asociat FJSC, Universitatea din București, director revista Timpul

Cadre din preuniversitar 

Minodora Apșan – profesor pensionar, Pitești

Adrian Bădilă – profesor

Iulia Borza – profesor

Dumitru Cauc – profesor doctor, istoric

Dragoș Octavian Ciucan – Lic. Teoretic Ovidius, Constanța

Isabela Elena Ciurea – Lic. Tehn. Constantin Cantucuzino, Prahova

Robert Sergiu Dobrescu – prof. doctor, Școala Gimnaziala 95, București

Veronica Manuela Dogărescu – C. Economic Administativ, Iasi

Cecilia Ionescu – profesor, Bucuresti

Mirela Mihai Oana – profesor

Barbu Miu- prof.dr., C.N. I.C. Brătianu, Pitești

Octavian Pătrașcu – profesor pensionar

Mirela Platon – liceul Dimitrie Cantemir, Iasi

Adrian Runceanu – C.N. Ecaterina Teodoroiu, Targu-Jiu

Mihaela Runceanu – C.N. Ecaterina Teodoroiu, Targu-Jiu

Ileana Tăcutu – profesor, fizician

Iris Tănăsescu – Scoala Gimnazială Mihai Eminescu, Pitești

Valeria Tourre – Liceul Economic Năsăud

Sorin Ioan Sitea – C.N. Mihai Eminescu, Iași

Anda Irina Sturza – C.N. Gheorghe Lazăr, București

Adrian Țiglea – profesor, scriitor

Maria Violeta Vasilcu – Sc. Gimn. Ioan Murariu, Botoșani

Ingrid Vânătoru – profesor, Iași

Liviu Voinea – profesor, Pitești

La această listă se adaugă părinți și alte persoane interesate

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,400FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE