vineri, aprilie 18, 2025
ACTUALITATEAmericanii de la Greenbrier închid fabrica de vagoane de la Arad: 700...

Americanii de la Greenbrier închid fabrica de vagoane de la Arad: 700 de oameni rămân fără locuri de muncă. La Arad se fac vagoane din 1891

spot_img

Grupul american Greenbrier, care controlează din 2017 fabrica de vagoane de marfă Astra Rail Industries din Arad, a anunțat încetarea operațiunilor de producție la unitatea din vestul României, scrie Hotnews.

Decizia, motivată de „presiuni tot mai puternice la nivelul industriei” și de creșterea costurilor operaționale, va afecta 699 din cei 776 de angajați ai fabricii, care vor fi incluși într-o procedură de concediere colectivă ce va începe la sfârșitul lunii iunie.

Anunțul a fost făcut oficial luni, 7 aprilie, la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Arad, conform publicației locale aradon.ro. Fabrica Astra Rail Industries, distinctă de cunoscuta Astra Vagoane Călători – producătoarea tramvaielor Imperio –, devine astfel un nou punct de reper în dificultățile industriei de profil din România.

Greenbrier a precizat că unitățile sale de producție din Caracal și Drobeta Turnu Severin vor continua să funcționeze, urmând să preia comenzile existente și să beneficieze de investiții pe termen lung.

Contextul deciziei și problemele fabricii

Închiderea fabricii din Arad vine pe fondul mai multor provocări, detaliate de reprezentanții Greenbrier România: „Piața locală traversează condiții dificile și accelerate, iar fabrica din Arad se confruntă cu presiuni industriale, costuri operaționale ridicate și constrângeri logistice legate de vechimea unității și de amplasarea sa în mediul urban”.

Compania subliniază că această „realiniere strategică” nu afectează angajamentul său pe termen lung față de România, unde mai deține două fabrici cu producție activă.

Astra Rail Industries nu este străină de tensiuni. În 2019 și 2021, angajații au organizat greve pentru a cere salarii mai mari, nemulțumiți de promisiunile neonorate ale conducerii. De asemenea, la începutul lunii martie 2025, presa locală și națională semnala probleme la fabrică, speculând posibilitatea trimiterii angajaților în șomaj tehnic. Aceste semnale au culminat acum cu decizia de închidere.

Impact economic și istoric

Cu un total de 2.300 de angajați la cele trei fabrici din România și o cifră de afaceri care a depășit un miliard de lei în 2024, Greenbrier rămâne un jucător important pe piața locală. Însă pierderea unității de la Arad, unde producția de vagoane datează din 1891, marchează un moment semnificativ pentru industrie și pentru comunitatea locală.

Fuziunea dintre Greenbrier și Astra Rail a fost anunțată în octombrie 2016, rezultând în crearea Greenbrier-Astra Rail. Americanii au preluat 75% din acțiuni pentru 60 de milioane de euro, tranzacția fiind finalizată în vara lui 2017, după obținerea autorizațiilor necesare. De atunci, fabrica din Arad a fost un pilon al producției de vagoane de marfă, dar dificultățile economice au dus la această decizie drastică.

Perspective pentru angajați și industrie

Pentru cei 699 de salariați afectați, procedura de concediere colectivă ridică semne de întrebare cu privire la reintegrarea pe piața muncii. În timp ce Greenbrier promite să consolideze operațiunile din Caracal și Drobeta Turnu Severin, viitorul angajaților din Arad rămâne incert. Compania a declarat că va ajusta strategiile de achiziții și logistică pentru a susține producția din celelalte locații, însă nu a oferit detalii despre eventuale măsuri de sprijin pentru cei disponibilizați.

Închiderea Astra Rail Industries din Arad reflectă o perioadă de transformări și provocări pentru industria de vagoane din România, punând presiune pe autoritățile locale și pe sindicate să găsească soluții pentru a atenua impactul social și economic al acestei decizii.

CITEȘTE MAI MULT

PARTENERI

Loading RSS Feed

Loading RSS Feed

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

38,500FaniÎmi place

CELE MAI CITITE 24 h

Articole RELAȚIONATE